Alvorlig signalfeil, statsråd
Forsikringene fra statsråd Ketil Solvik-Olsen om at verken sikkerheten eller norsk suverenitet står i fare dersom EUs fjerde jernbanepakke blir gjort gjeldende i Norge, minner mest om signalfeil.
«Vi mister ikke kontrollen over jernbanen», skriver samferdselsministeren (22.8.) i sitt svar på mitt innlegg i BT (16.8.). Solvik-Olsen hevder frimodig at sikkerhetsnivået på norsk jernbane kan styrkes, at nasjonale krav kan beholdes og at Stortinget vil kunne styre jernbanepolitikken som hittil.
En samferdselsminister burde vite bedre. Faktum er at Stortinget ikke kan
ombestemme seg når det gjelder anbud og konkurranseutsetting av persontransport på skinner dersom jernbanepakka blir tatt inn i EØS-avtalen.
Muligheten for å fastsette nye nasjonale forskrifter blir sterkt begrenset
Også muligheten for å fastsette nye nasjonale forskrifter blir sterkt begrenset, disse skal uansett meldes Jernbanebyrået ERA og EU-kommisjonen for godkjenning. Dette er slått fast i så vel direktivet om jernbanesikkerhet som i fortalen til forordningen om det overnasjonale jernbanebyrået ERA. Fristen for å oppheve alle nasjonale forskrifter som ikke er i samsvar med EU-retten eller som gir anledning til forskjellsbehandling var for øvrig 18. juni i år.
Sakens kjerne er at EU vil ha mest mulig harmonisering av regelverket og gradvis
fjerning av nasjonale særbestemmelser og sikkerhetskrav. Harmonisering og såkalt interoperabilitet er alfa og omega for at konkurrerende jernbaneaktører bokstavelig talt skal ha fri bane. Sikkerhet er vel og bra – så lenge det lar seg forene med konkurransereglene, mener EU.
Alt dette må naturligvis overvåkes og håndheves på europeisk nivå. Nasjonale
sikkerhetsmyndigheter som Statens jernbanetilsyn bør derfor helst ikke bry seg mer enn nødvendig. ERA har til oppgave å utstede felles sikkerhetssertifikater og å godkjenne togmateriell, mens Statens jernbanetilsyn blir vel så mye et
«markedsovervåkningsorgan» som et sikkerhetstilsyn.
Statens Jernbanetilsyn blir et markedsovervåkingsorgan
Dette er det stikk motsatte av den «nasjonale handlefriheten» samferdselsministeren insisterer på at jernbanepakka gir.
Det hjelper heller ikke å male jernbanepakka «grønn». Ministeren gir inntrykk av at hensikten er å få mer gods og flere passasjerer over fra vei til bane, bare man får fjernet «de tekniske barrierene». Disse såkalte tekniske barrierene for
godstransporten er fjernet for lenge siden. Det er helt andre årsaker til at jernbanen taper for tungtransport langs veiene. Blant de viktigste er EUs kabotasjeregler og sosial dumping i buss- og lastebilnæringa. Men det er en annen diskusjon.
Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende 27. august 2018.