Togsignal.

Alvorlig signalfeil, statsråd

Forsikringene fra statsråd Ketil Solvik-Olsen om at verken sikkerheten eller norsk suverenitet står i fare dersom EUs fjerde jernbanepakke blir gjort gjeldende i Norge, minner mest om signalfeil.

«Vi mister ikke kontrollen over jernbanen», skriver samferdselsministeren (22.8.) i sitt svar på mitt innlegg i BT (16.8.). Solvik-Olsen hevder frimodig at sikkerhetsnivået på norsk jernbane kan styrkes, at nasjonale krav kan beholdes og at Stortinget vil kunne styre jernbanepolitikken som hittil.

En samferdselsminister burde vite bedre. Faktum er at Stortinget ikke kan
ombestemme seg når det gjelder anbud og konkurranseutsetting av persontransport på skinner dersom jernbanepakka blir tatt inn i EØS-avtalen.

Muligheten for å fastsette nye nasjonale forskrifter blir sterkt begrenset

Også muligheten for å fastsette nye nasjonale forskrifter blir sterkt begrenset, disse skal uansett meldes Jernbanebyrået ERA og EU-kommisjonen for godkjenning. Dette er slått fast i så vel direktivet om jernbanesikkerhet som i fortalen til forordningen om det overnasjonale jernbanebyrået ERA. Fristen for å oppheve alle nasjonale forskrifter som ikke er i samsvar med EU-retten eller som gir anledning til forskjellsbehandling var for øvrig 18. juni i år.

Sakens kjerne er at EU vil ha mest mulig harmonisering av regelverket og gradvis
fjerning av nasjonale særbestemmelser og sikkerhetskrav. Harmonisering og såkalt interoperabilitet er alfa og omega for at konkurrerende jernbaneaktører bokstavelig talt skal ha fri bane. Sikkerhet er vel og bra – så lenge det lar seg forene med konkurransereglene, mener EU.

Alt dette må naturligvis overvåkes og håndheves på europeisk nivå. Nasjonale
sikkerhetsmyndigheter som Statens jernbanetilsyn bør derfor helst ikke bry seg mer enn nødvendig. ERA har til oppgave å utstede felles sikkerhetssertifikater og å godkjenne togmateriell, mens Statens jernbanetilsyn blir vel så mye et
«markedsovervåkningsorgan» som et sikkerhetstilsyn.

Statens Jernbanetilsyn blir et markedsovervåkingsorgan

Dette er det stikk motsatte av den «nasjonale handlefriheten» samferdselsministeren insisterer på at jernbanepakka gir.

Det hjelper heller ikke å male jernbanepakka «grønn». Ministeren gir inntrykk av at hensikten er å få mer gods og flere passasjerer over fra vei til bane, bare man får fjernet «de tekniske barrierene». Disse såkalte tekniske barrierene for
godstransporten er fjernet for lenge siden. Det er helt andre årsaker til at jernbanen taper for tungtransport langs veiene. Blant de viktigste er EUs kabotasjeregler og sosial dumping i buss- og lastebilnæringa. Men det er en annen diskusjon.

Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende 27. august 2018.

Stort bilde i toppen: Togsignal. (CC0)

reLATERT

Se alle arrangementer

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Del 7 Beredskap i en urolig tid

12. feb. 2024

Denne delen omhandler fire områder innen beredskap: mat, transport, helse og energi.

Del 6 Digitale trusler mot demokratiet

12. feb. 2024

EU ønsker å lage reguleringer som er i forkant av den hurtige digitale utviklingen, hvilket er fornuftig.

Uvisst om ESA godtar sentrallås for drosjene

08. jan. 2024

Samferdselsministeren vil innføre sentrallås for taxinæringa. Han har også klokelig funnet ut at det er på tide å tallfeste hva midlertidig busskabotasje skal bety.

Sikkerhet og beredskap

18. des. 2023

Notat fra Nei til EUs folkestyreutvalg nr. 2 2023.

EU vil ha full kontroll over den digitale lommeboka di

09. nov. 2023

Bak lukkede dører har EU gjennomført såkalte trilogforhandlinger om et nytt verktøy som kan invadere nettleseren din. Den digitale lommeboka skal være gyldig i hele EU/EØS.

Masseovervåking setter demokratiet i fare

09. nov. 2023

Chat Control 2.0 kan bli det alvorligste inngrepet mot retten til privatliv og ytringsfrihet i Europa i nyere tid.

Drosjeutvalget balanserer på den gule veistripa

06. juli 2023

Ved å styre strengt etter den gule stripa håper Drosjeutvalget at de ikke blir overkjørt av ESA.

Etikken i teknikken

15. mai 2023

Hvor smart er det å gi kommersielle selskapers kunstige intelligens tilgang til helseopplysninger?

Sjåfører i blindsonen

02. mai 2023

Transporten er på ville veier når de som vil drive seriøst, taper i konkurransen, og kontrollmyndighetene ikke henger med i svingene.

Ute og sykler

17. april 2023

EUs Green Deal skal kutte klimautslipp, men er også en strategi for økonomisk vekst. Kommisjonen har mye å bevise.