Brexit-hysteri

Vi kan fortsatt fly til London selv om britene forlater EU uten en ny avtale.

VG har på løpende bånd hatt oppslag om at «Brexit kan gi norsk medisinkrise» (21.01.) og «full fly-stopp til Storbritannia» (15.01.). Begge deler er misvisende.

Om medisiner pekes det på to mulige problemer: godkjenning av legemidler må gjøres i et annet EU/EØS-land og tidkrevende grensekontroll. Storbritannia er ledende på legemidler i Europa, og det vil derfor være fornuftig at Norge inngår en avtale direkte med britene. Nei til EU har lenge tatt til orde for slike bilaterale avtaler, uavhengig av EU.

I alle fall er det ingen grunn til at brexit betyr store endringer for grensekontrollen. Norge er som kjent utenfor EUs tollunion, slik at det også i dag er tollinspeksjoner, som i begrenset grad forstyrrer handelen. Legemiddelselskaper er gjerne multinasjonale, med tilstedeværelse i flere land, slik at ikke godkjenning vil være et problem.

Stans i flytrafikken er heller ikke troverdig.

Britiske flyselskap som British Airways og EasyJet har for lengst avvist at det kan skje. Uavhengig av EU er det internasjonalt regelverk og et FN-byrå for luftfart, den såkalte Chicago-konvensjonen som Storbritannia er tilsluttet.

Storbritannia har den siste tiden inngått utfyllende avtaler om flytrafikken med en rekke land, blant annet Sveits og Island. Avtaler som bekrefter at flyene går helt som vanlig, til og fra Storbritannia, uavhengig av forholdet mellom britene og EU. Selvsagt kan Norge inngå en tilsvarende avtale. Det merkelige er hvorfor regjeringen ikke allerede har sørget for dette.

VG har sagt nei til å trykke dette innlegget. 

reLATERT

Se alle arrangementer

Hva er greia med løk og kadmium?

22. des. 2025

EU-forordning skaper problemer for løkbønder rundt Mjøsa.

Katta i sekken

22. des. 2025

Energiministerens julegave til boligeiere er økte utgifter.

Nei til EUs høringssvar om Bygningsenergidirektivet

16. des. 2025

Nei til EU mener at EUs bygningsenergidirektiv ikke er tilpasset lokale forhold. Direktivet vil gi store kostnader for samfunnet og for huseiere i Norge.

Har EU åpnet handlingsrommet i EØS?

11. des. 2025

EUs toll på ferrolegeringer vekker til live en sovende bestemmelse i EØS-avtalen, og gir nye forutsetninger for tiltak mot prissmitte fra det europeiske kraftmarkedet, skriver Morten Harper.

Folket tenker selv

09. des. 2025

I slutten av november var det 31 år sia vi stemte nei til å bli medlem i EU. En beslutning det norske folk tok fordi vi er i stand til å tenke selv.

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.