EØS-avtalen skaper usikkerhet om velferdsstaten

NAV-skandalen om trygd for nordmenn med korttidsopphold i utlandet er også en EØS-skandale. Uretten som er begått mot de som er blitt uskyldig dømt og fratatt trygderettigheter, opprører mange. At det må gjøres en fullstendig opprydding og granskning bør være selvsagt.

Saken handler om fortolkning og praktisering av EU-regler gjennom EØS-avtalen. NAV-skandalen er unntaket som bekrefter regelen om hvordan EØS-regelverket virker inn på sosiale rettigheter. Alle som ser seg om i Europa ser at EU slett ikke sikrer velferdsordningene. I den grad EU er opptatt av like sosiale rettigheter, så er det for å sikre at den frie flyten av arbeid og tjenester foregår mest mulig uhindret. Som regel betyr det harmonisering av sosiale rettigheter på et lavere nivå enn før.

Nei til EU mener denne saken viser den usikkerheten som EØS-avtalen utsetter det norske samfunnet for. Nye EU-regler tas inn i norsk rett på løpende bånd, med begrenset oversikt over mulige konsekvenser. EØS-reglene har forrang foran andre norske lover. Fortolkningen av regelverket er også i stadig utvikling, gjennom praksis fra EU-kommisjonen og EU-domstolen, samt overvåkingsorganet ESA og EFTA-domstolen. Dette skaper uforutsigbare utslag for hva både norske myndigheter og private kan og ikke kan gjøre. Den rettslige usikkerheten rammer særlig de som har minst ressurser til å ivareta sine rettigheter.

Da EUs trygdeforordning skulle tas inn i norsk rett som forskrift i 2012, skrev det daværende Administrasjonsdepartementet at innføringen «vil ikke medføre behov for andre endringer i forhold til norsk rett» (EØS-notat av 27.10.2012). I etterkant kan vi fastslå at konsekvensene ble grovt undervurdert. Nei til EU mener manglende konsekvensutredning er et generelt problem ved innføringen av EØS-regler i Norge. Regjeringsapparatet underkommuniserer mulige konsekvenser og det gjøres i alt for liten grad utredninger av virkninger for det norske samfunnet. Tvert imot er det en tendens til å tilsløre konsekvenser for å berede grunnen for innføring av EØS-regelverket uten en reell debatt om reglene er ønskelig eller ikke.

Jusprofessor Mads Andenæs har i lys av saken uttalt at: «Handlingsrommet i EØS er en illusjon» (Klassekampen 05.11.19). EU og EØS-regler setter trange rammer for nasjonal politikk. Det grunnleggende spørsmålet i saken er om man ønsker at EU og EØS-avtalen skal bestemme over norske trygdeordninger.

Nei til EU mener at slike spørsmål skal avgjøres i det land som har innført trygderettighetene. Når det skjer gjennom forordninger som Norge er tvunget til å innføre uansett, så er dette i strid med vårt demokrati og det skaper avmakt.

Det må nå gjøres en grundig offentlig gjennomgang av EØS-avtalens virkninger for den norske velferdsstaten.

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.