EØS-avtalen skaper usikkerhet om velferdsstaten

NAV-skandalen om trygd for nordmenn med korttidsopphold i utlandet er også en EØS-skandale. Uretten som er begått mot de som er blitt uskyldig dømt og fratatt trygderettigheter, opprører mange. At det må gjøres en fullstendig opprydding og granskning bør være selvsagt.

Saken handler om fortolkning og praktisering av EU-regler gjennom EØS-avtalen. NAV-skandalen er unntaket som bekrefter regelen om hvordan EØS-regelverket virker inn på sosiale rettigheter. Alle som ser seg om i Europa ser at EU slett ikke sikrer velferdsordningene. I den grad EU er opptatt av like sosiale rettigheter, så er det for å sikre at den frie flyten av arbeid og tjenester foregår mest mulig uhindret. Som regel betyr det harmonisering av sosiale rettigheter på et lavere nivå enn før.

Nei til EU mener denne saken viser den usikkerheten som EØS-avtalen utsetter det norske samfunnet for. Nye EU-regler tas inn i norsk rett på løpende bånd, med begrenset oversikt over mulige konsekvenser. EØS-reglene har forrang foran andre norske lover. Fortolkningen av regelverket er også i stadig utvikling, gjennom praksis fra EU-kommisjonen og EU-domstolen, samt overvåkingsorganet ESA og EFTA-domstolen. Dette skaper uforutsigbare utslag for hva både norske myndigheter og private kan og ikke kan gjøre. Den rettslige usikkerheten rammer særlig de som har minst ressurser til å ivareta sine rettigheter.

Da EUs trygdeforordning skulle tas inn i norsk rett som forskrift i 2012, skrev det daværende Administrasjonsdepartementet at innføringen «vil ikke medføre behov for andre endringer i forhold til norsk rett» (EØS-notat av 27.10.2012). I etterkant kan vi fastslå at konsekvensene ble grovt undervurdert. Nei til EU mener manglende konsekvensutredning er et generelt problem ved innføringen av EØS-regler i Norge. Regjeringsapparatet underkommuniserer mulige konsekvenser og det gjøres i alt for liten grad utredninger av virkninger for det norske samfunnet. Tvert imot er det en tendens til å tilsløre konsekvenser for å berede grunnen for innføring av EØS-regelverket uten en reell debatt om reglene er ønskelig eller ikke.

Jusprofessor Mads Andenæs har i lys av saken uttalt at: «Handlingsrommet i EØS er en illusjon» (Klassekampen 05.11.19). EU og EØS-regler setter trange rammer for nasjonal politikk. Det grunnleggende spørsmålet i saken er om man ønsker at EU og EØS-avtalen skal bestemme over norske trygdeordninger.

Nei til EU mener at slike spørsmål skal avgjøres i det land som har innført trygderettighetene. Når det skjer gjennom forordninger som Norge er tvunget til å innføre uansett, så er dette i strid med vårt demokrati og det skaper avmakt.

Det må nå gjøres en grundig offentlig gjennomgang av EØS-avtalens virkninger for den norske velferdsstaten.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.

Avløpsdirektivet og hva Norge bør gjøre

08. okt. 2025

Elisabeth Lyngstad fra Norsk Vann holdt innledning om avløpsdirektivet på Nei til EUs fylkesledermøte 2. oktober.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi

02. okt. 2025

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre EU-forordningen om digitale tjenester i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.