Oslo S.

Fritt fram for jernbaneveto

Skulle EU si opp EØS-avtalen fordi et nytt storting vil ha norsk jernbane på offentlige hender?

I et intervju med jusprofessor Finn Arnesen slås det opp at det kan «true EØS-avtalen» hvis en ny regjering stanser innføringen av EUs fjerde jernbanepakke (Dagsavisen 3. august). Oppslaget synes å bygge på at jernbanepakken er tatt inn i EØS-avtalen. Det er ikke tilfellet.

Med knapt flertall ga Stortinget 1. juni sin tilslutning til EUs jernbanepakke. Den pålegger anbud på persontransporten, og flytter myndighet blant annet om sikkerhetsbestemmelser til EUs jernbanebyrå ERA, EU-domstolen og EU-kommisjonen. Jernbanepakken er imidlertid ikke vedtatt i EØS-komiteen der Norge, Island og Liechtenstein møter EU. Når regelverket ikke er innlemmet i EØS-avtalen er det ikke folkerettslig bindende. Et annet stortingsflertall og en ny regjering etter valget kan omgjøre juni-vedtaket og aktivere vetoretten i EØS (også kalt reservasjonsretten).

Vetoretten er en avtalefestet rett som Norge har. EU kan ikke iverksette straffetiltak, men kan sette den delen av EØS-regelverket som er direkte berørt ut av kraft. Det vil si at EU kan kreve suspensjon av tidligere jernbanepakker, i alle fall deler av dem, men dette vil være et forhandlingstema i EØS-komiteen. Alle andre deler av EØS-avtalen gjelder som før.

EØS-avtalen kan i prinsippet når som helst sies opp med 12 måneders varsel, men det er ingen grunn til å anta at EU vil gjøre det bare fordi Norge tar i bruk en vetorett som tross alt er akseptert av alle parter i avtalen. Det er dessuten usannsynlig at 27 EU-land enstemmig skulle gå inn for dette, især fordi jernbanetrafikken mellom Norge og EU (les: Sverige) i praksis ikke blir berørt av et norsk veto.

Da den rødgrønne regjeringen i 2011 sa «nei» til EUs tredje postdirektiv, kom det ikke noe krav fra EU om å suspendere berørt regelverk. EØS-avtalen virket videre som før. Etter valget i 2013 trakk likevel Høyre/Frp-regjeringen vetoet tilbake og innførte direktivet.

Regjeringen har varslet at den ønsker å vedta jernbanepakken på neste møte i EØS-komiteen 24. september, altså etter valget og før det nye Stortinget trer sammen. Hvis valgresultatet blir i nærheten av meningsmålingene med et flertall for Ap, Sp, SV, Rødt og MDG, som er mot jernbanepakken, vil en slik EØS-innlemmelse på overtid være respektløst overfor det norske folkestyret.

Det vil uansett være mulig å ta EUs fjerde jernbanepakke ut av EØS, selv om EØS-avtalen ikke har en nedfelt angrerett. Som Finn Arnesen også påpeker i intervjuet: «EØS-avtalen endres jo hele tiden gjennom EØS-komiteen, og direktiver tas inn eller ut.» Mer enn en rettslig prosess vil det være et spørsmål for politiske forhandlinger mellom Norge (og Island og Liechtenstein) på den ene siden og EU på den andre. Om utfallet blir at hele eller mer avgrensede deler av jernbanepakken tas ut av EØS er ikke opplagt, men det vi kan si med stor sikkerhet er at heller ikke en slik situasjon vil utløse en oppsigelse av EØS-avtalen fra Brussel.

En forkortet versjon av innlegget er trykt i Dagsavisen 19.08.21.

Stort bilde i toppen: Oslo S. (CC Jechstra)

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.