Regjeringa vil melde jernbanen vår inn i EU. Vi sier nei!
EUs fjerde jernbanepakke betyr at alle jernbanestrekninger skal ut på anbud i framtida. Dagens jernbanereform kan reverseres hvis et nytt stortingsflertall vil. Men blir EUs fjerde jernbanepakke tatt inn i EØS-avtalen, vil dette ikke lenger være mulig uten å bryte med lojalitetsplikten i EØS. Da er det ikke lenger Stortinget, men EU som bestemmer.
Jernbanebyrået ERA blir den nye toppsjefen for norsk jernbane, også når det gjelder sikkerhetskrav. Verken Statens Jernbanetilsyn eller norske myndigheter kan motsette seg vedtak i Byråets klagenemnd som går Norge imot. Det er det bare EU-domstolen som kan!
Regjeringa setter med dette EFTA-organene i EØS på sidelinja. Den vil la EU være den eneste stasjonsmesteren. Om det skjer, har toget gått også for suverenitetsvernet som ligger i EØS-avtalen.
Britene har fått jernbanen sin ut av EU. De har tatt tilbake nasjonal kontroll og bestemmer sjøl hvem som skal eie, drifte og styre togene. Sånn vil vi også ha det.
Slaget står nå for å hindre at regjeringa melder jernbanen inn i EU. Skal vi sikre nasjonal kontroll for framtida må vi ut av EØS på neste stasjon.
Første mai går vi i tog mot togrøveri. Hele LO og den rødgrønne opposisjonen sier nei til innføring av EUs fjerde jernbanepakke.
Vi vil ikke ha EU som stasjonsmester. Jernbanen vår skal vi styre sjøl!
God 1. mai!