Norge har flere verktøy i landbrukspolitikken utenfor EU

Bondeopprør i EU viser hvor viktig det er at Norge og landbruket holdes utenfor EU

Bøndene i EU har fått nok. De siste månedene har EUs bønder hatt demonstrasjon etter demonstrasjon. På AgriAnalyse og Landbrukssamvirket sitt seminar mandag 11. mars Bondedemonstrasjoner i EU – hvorfor? ble det innledet om de varierte grunnene til bondeopprørene i EU. Det er mange ulike grunner til at bøndene demonstrerer – men et av de gjennomgående temaene er hvordan bøndene i liten grad er hørt og anerkjent for jobben de gjør. EU sin landbrukspolitikk, handelspolitikk og klimapolitikk overkjører bøndene. Bondedemonstrasjonene i EU viser hvor viktig det er at det norske landbruket holdes utenfor EU. Dersom Norge hadde blitt med i EU, så hadde vi mistet en verktøykasse av tiltak, som kan brukes for å styrke næringen.

I Christian Anton Smedshaugs innledning viste han blant annet til hvordan den norske landbruksmodellen er bygd opp med et samarbeid mellom staten, Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlaget, hvor landbrukspolitikken er bygget på konsultasjon og et forsøk på å finne fellesskap. Landbrukspolitikken i EU er i større grad er bygd på lobbyisme, uten felles møteplasser hvor staten samarbeider med faglagene om å utforme politikken. Et eksempel på samarbeidet i den norske jordbruksmodellen er klimaavtalen som ble utviklet mellom Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag og staten under forrige regjering. Faglagene og staten ble i fellesskap enig om en avtale for å få til nødvendige klimakutt fra jordbruket. I EU demonstrer bønder derimot mot et klimaregelvek, som har blitt tredd ned på landbruket, uten at bøndene føler seg hørt og anerkjent.

I den norske landbruksmodellen trekker Smedshag frem at Norge har beholdt tollvern, markedsregulering gjennom samvirke, direkte støtte og familiejordbruk (gjennom prisregulering, odelslov, konsesjon og kvoter). Sammenlagt har Norge beholdt en verktøykasse av tiltak som kan brukes for å regulere landbrukspolitikken. Disse tiltakene bidrar til å stabilisere priser i produksjonen, hvilket gir mer forutsigbarhet for bonden.

Selv om Norge har holdt seg utenfor EU, viser Nei til EU i vår folkestyrerapport at EØS-avtalen påvirker Norsk landbruk, ved at importen av landbruksvarer fra EU har økt kraftig. Dette selv om vi ikke er en del av EUs landbrukspolitikk. I utgangspunktet skulle Norge ha samme tollbeskyttelse på import av matvarer fra EU, som import fra resten av verden. Men EU ønsker flere og flere unntak fra dette. I EØS-avtalen artikkel 19 står det at man annethvert år skal ha en gjennomgang «med sikte på en gradvis liberalisering av handelen med landbruksvarer» mellom EU og Norge.

Den økte handelen skal, ifølge EØS-avtalen, være til gjensidig fordel, men det har ført til at importen av mat fra EU er mangedoblet seg, mens eksporten av norske landbruksvarer ikke øker tilsvarende. I 2023 importerte Norge landbruksvarer fra EU for 68,6 milliarder kroner, hvilket tilsvarer 60% av importen. Den norske eksporten av landbruksvarer til EU utgjorde kun 11,4 milliarder kroner. Altså var importverdien 6,6 ganger større enn eksporten. Naturgitte forhold mellom Norge og EU er ulike, dersom tollvernet mellom Norge og EU på landbruksvarer fortsetter å bli uthulet er ikke taperen bare den norske bonden, men også en stor næring for foredling med mange arbeidsplasser. Dessuten svekker det den lokale matsikkerheten.

En god landbrukspolitikk er ikke først og fremst viktig for bonden, men det er viktig for matsikkerheten til hele landet! Vi trenger en landbrukspolitikk, som gjør det mulig for bonden å produsere mat. Nei til EU vil holde Norge utenfor EU, slik at vi beholder verktøyene for å styre landbrukspolitikken. Men selv om den norske landbruksmodellen gir verktøy for å løse utfordringene landbruket står ovenfor, så er ikke dette nok. Verktøyene må brukes aktivt, slik at bøndene får en lønn å leve av – Norge trenger bonden!  

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Forutsigbarheten som forsvant

19. juni 2024

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

– Vi er tøffe

08. juni 2024

Tone Berg og resten av gjengen i Sør-Trøndelag Nei til EU står på stand og tar kampen for folkestyre og rettferdighet.  

EØS-utredningens slagside

05. juni 2024

De sentrale studiene EØS-utredningen viser til, omhandler ikke de siste ti-tolv årene, der EU har sakket akterut i økonomisk utvikling i forhold til flere andre deler av verden.

Kjemisk cocktail uten ende

03. juni 2024

EUs kjemiregelverk REACH strekker ikke til. Det går på helsa løs når EU-kommisjonen dropper den lovede reformen.

Vett 1 2024 30 år med EØS

28. mai 2024

Konsekvenser for folkestyre, arbeidsliv, klima og næringsliv. Alternativer til EØS-avtalen.

Økonomi og næringsliv

26. mai 2024

EØS-avtalen begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk. Gir avtalen forutsigbarhet for norsk næringsliv?

Handel og samarbeid med EU uten EØS

26. mai 2024

Hva skjer dersom EØS-avtalen sies opp?

Har EØS gitt gevinst?

26. mai 2024

Eldring-utvalget overser at norsk fastlandsindustri har fått et økende underskudd mot EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Flere ønsker en handelsavtale enn EØS

26. mai 2024

Det er flere som er for en handelsavtale med EU enn EØS-avtalen. Et klart flertall mener EU har for mye makt i Norge.