Norgesmodellen XL

Vil regjeringen lage seriøsitetskrav som viser at handlingsrommet i EØS er større enn et norgesglass?

Regjeringen arbeider med en Norgesmodell for «sunnere konkurranse og et mer seriøst arbeidsliv» (Regjeringen.no 13.01.22). Blant kravene som nevnes er bruk av fagarbeidere og lærlinger, krav til språkferdigheter og tiltak som gir bedre kontrollmuligheter. Det skal lages nasjonale seriøsitetskrav for alle offentlige anskaffelser, men det vil skje gradvis og først for bygg- og anleggsbransjen og renhold. Regjeringen sier den vil hente inspirasjon fra eksisterende innkjøpsmodeller, som Oslomodellen og Skiensmodellen.

I 2015 lanserte KS, Fellesforbundet, Byggenæringens Landsforening (BNL) og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) anbefalte seriøsitetsbestemmelser til bruk innenfor bygg og anlegg. Fellesforbundet og BNL varslet i 2019 et ønske om at bestemmelsene skal bli en nasjonal standard – en Norgesmodell. BNL og Fellesforbundet har utarbeidet et utkast til styrkede bestemmelser.

Forslaget setter krav til medlemskap i leverandørregister, at minst 10 prosent av arbeidet skal utføres av lærlinger, minst 50 prosent av fagarbeidere, ansettelse i minst 80 prosent stilling, maks to ledd underleverandører (maks ett ledd ved delte entrepriser), begrensninger i bruk av innleie, samt betaling for reise, kost og losji. I forslaget er det lagt inn forbehold for å tilfredsstille EØS-avtalen, som at utenlandske arbeidere med utdannelse er likestilt med norsk fagutdanning og at lærlingekravet kan løses ved å bruke lærlinger fra Norge. Advokatfirmaet Wiersholm, som har vurdert forslaget på oppdrag fra KS, mener likevel at mange av forslagene er tvilsomme i forhold til EØS-avtalen. 

EØS-tilsynet ESA har åpnet sak mot Norge om begrensninger for antall underleverandører i forskriften om offentlige anskaffelser og i forsyningsforskriften. Kravet om maksimalt to underleverandører skal sikre bedre kontroll av virksomhetene og med arbeidsvilkårene. Ifølge ESA er dette i strid med EU-direktivet om offentlige anskaffelser og EØS-avtalen. 

ESA mener kravet begrenser den åpne konkurransen om offentlige anskaffelser, og at hensikten kan oppnås på måter som er mindre inngripende. Sentralt i ESAs anførsler står Vitalidommen fra 2019. I sin kamp mot mafiaen hadde Italia fastsatt at de som fikk et offentlig anbud ikke kunne gi mer enn 30 prosent videre til underentreprenører.

EU-domstolen sa at kamp mot økonomisk kriminalitet var et legitimt unntak fra EUs regler. Loven besto likevel ikke proporsjonalitetstesten, altså om det samme formålet kunne oppnås ved mindre restriktive midler. Domstolen mente at slike tiltak måtte vurderes fra sak til sak. Det var ulovlig å lage en lov som gjaldt alle offentlige anskaffelser.

Solberg-regjeringen svarte godt for seg til ESA. De avviste at Vitalidommen kan brukes mot den norske forskriften. Italias regelverk omfatter alle sektorer, de norske bestemmelsene bare bygning og renhold, fordi kriminalitet her er spesielt utbredt. Det forklares at vedtaket er en følge av erfaring med at lange leverandørkjeder er uoversiktlige og vanskelig å kontrollere. De kriminelle er blitt bedre organisert og nettopp opererer i de nederste ledd med fiktive fakturaer, hvitvasking og skatteunndragelser. En vurdering fra sak til sak vil ikke være like effektiv, og i tillegg mer arbeidskrevende både for de som lager anbudet og de som vinner det. 

Argumentasjonen gjorde ikke inntrykk på ESA, som i et svarbrev i juni 2020 slår fast at bestemmelsene er i strid med EØS-avtalen. Samtidig sendte ESA også et nytt brev. Denne gang ber de om opplysninger om lokale vedtekter ved kommunale anskaffelser. De mest kjente er Skiensmodellen og Oslomodellen. ESA tar her ikke bare for seg antall ledd underleverandører. EØS-tilsynet stiller spørsmål ved krav til at alle transaksjoner skal skje over bankkonto. De stiller spørsmål ved krav om faste ansettelser. ESA mener det ikke kan kreves faste ansettelser når arbeidet er midlertidig.

Både den forrige og nåværende regjering, kommuner, fagbevegelse og arbeidsgivere har så langt stått sammen i forsvar for norsk forskrift og modeller uten å vike en tomme. Regjeringen har argumentert for at seriøsitetsmodellene både er passende og nødvendige tiltak for å oppnå målet om å bekjempe arbeidslivskriminalitet, sosial dumping og uakseptable arbeidsvilkår.

ESA har på forespørsel opplyst at man fortsatt er «i dialog» med norske myndigheter. Hvis ESA ikke aksepterer de norske argumentene (tidligere uttalelser gir lite håp om det) og lukker saken, kan ESA gi Norge pålegg om å avvikle eller endre bestemmelsene. Hvis dette avvises eller ikke følges opp fra norsk side, kan ESA reise sak for EFTA-domstolen. En dom her er bindende for Norge i EØS.

ESA har angrepet det viktigste verktøyet mot økonomisk arbeidslivskriminalitet, og det nest viktigste verktøyet mot sosial dumping etter allmengjøring. Det burde være selvsagt at regjeringen avviser ethvert forsøk på å utvanne forskriftsbestemmelsene om maksimalt to underleverandører, eller å svekke de eksisterende seriøsitetsmodellene. 

Denne pågående saken kan gjøre at Norgesmodellen rakner eller blir for puslete. En minimumsforventning må være de kravene som BNL og Fellesforbundet har lansert og som ble omtalt ovenfor. Norgesmodellen må inneholde krav om faste ansatte på heltid og i egenregi. Hvis dette ikke innfris, er handlingsrommet for et ryddig arbeidsliv i EØS for smått.

Opprinnelig trykt i Klassekampen 26.02.22, teksten er noe redigert.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ingen valgfrihet fra Høyre

08. sep. 2025

Høyre har latt EU-drømmen ligge i valgkampen, men fortegner hverdagen og valgmulighetene i EØS.

Se alle valg-videoene våre!

05. sep. 2025

Her kan du se alle videoene Nei til EU har laget om Stortingsvalget.

EU-kontroll av kommunikasjon i strid med personvernet og Grunnloven

04. sep. 2025

En ny forordning, som er til behandling i EU, vil innføre kontroll av krypterte meldingstjenester. Datatilsynet advarer mot forslaget fordi det undergraver privat kommunikasjon.

Valget kan få store konsekvenser for bruken av handlingsrommet i EØS

04. sep. 2025

Om det blir rødgrønn side som vinner valget eller et borgerlig flertall kan ha mye å si for om handlingsrommet i EØS-avtalen blir brukt på områder som arbeidsliv, transport og strøm.

Forsvar folket sitt nei 

02. sep. 2025

Med Stortingsvalget rett rundt hjørnet er det stadig krefter som forsøker og ønsker å løfte spørsmålet om medlemskap i EU på nytt.

Vi må få kontroll på krafta

30. aug. 2025

Stem på parti som har de samme måla som vi har, når det gjelder å få kontroll på krafta, oppfordrer Ståle Knoff Johansen.

Nord-Trøndelag kan bli nei til EU bastion

30. aug. 2025

Din stemme avgjør: Alle som er inne på Stortinget, basert på meningsmålinga i mai, ville stemt nei i en folkeavstemning om EU-medlemskap.

Her er svarene fra Troms-kandidatene

29. aug. 2025

Finn din neste stortingsrepresentant fra Troms her!

Stem på ein neikandidat i Troms!

29. aug. 2025

Før valget vil Troms Nei til EU informere om kva partia og kandidatane står for i EU-spørsmålet.

Fornybardirektivet undergraver målene i Naturavtalen

29. aug. 2025

Det finnes mange måter å få til en reell grønn omstilling – det klarer vi best om vi står utenfor EUs energiunion.

Jernbanekaos i Vestfold – hvorfor det, egentlig?

28. aug. 2025

Bakom synger EØS-avtalen, som skal fremme konkurranse for enhver pris, og som mener statlig drift og samordning er en uting.

EØS-avtalen: Nødvendig for norsk handel? 

28. aug. 2025

Det er velkjent og naturlig at mye av norsk eksport går til EU og EØS, selv om andelen er lavere enn for bare noen år siden. Storbritannia er utenfor EU og en av Norges største handelspartnere.