Valgkampen om jernbanepolitikken kan bli avlyst allerede i høst.
Hvis ikke EUs fjerde jernbanepakke blir stanset, vil en opphetet valgkamp om norsk jernbanepolitikk i 2021 være ren skyggeboksing. Det kan knapt kalles demokrati.
Aftenposten skriver 20. juli at «det brygger opp til tøff debatt om konkurranseutsetting av norske jernbane foran stortingsvalget i 2021». Avisa viser til opposisjonspartiene som vil stanse anbudskonkurransene dersom de vinner flertall ved neste stortingsvalg.
Det er snakk om trafikkpakkene som følger av regjeringens jernbanereform, en reform som ble vedtatt etter stor motstand i 2015. Først nå høster vi de første erfaringene med denne reformen. NRK har i en gjennomgang vist at det ikke er blitt enklere å foreta en togreise mellom Bodø og Stavanger. De partiene som har flertall, har rett til å innføre konkurranseutsetting om de vil. Et annet flertall har samme rett og mulighet til å avvikle konkurranseutsetting, hvis de mener det tjener samfunnet best.
De fleste opposisjonspartiene ønsker å avvikle anbudstvang på jernbanen. Men de bør vite at dette ikke kan bli noen reell valgkampsak i 2021 dersom stortingsflertallet ikke legger ned veto mot EUs fjerde jernbanepakke nå.
Hareide sier til Aftenposten at han er «overrasket over at de rødgrønne velger å ta omkamp og reversere politikken». Han sier imidlertid ikke at han via EUs fjerde jernbanepakke avlyser denne muligheten for omkampen.
I høst planlegger regjeringa å presse gjennom norsk tilslutning til jernbanepakka fra EU. Dersom Stortinget sier ja til jernbanepakka, er det EUs regler som gjelder over norsk lov. De EU-reglene utelukker reversering og omkamp, likegyldig hvem velgerne gir stortingsplass i framtida.
Med EUs fjerde jernbanepakke som del av EØS-avtalen blir anbudskonkurranse på jernbanen obligatorisk. De folkevalgte står ikke lenger fritt til å velge. Stortingets sammensetning spiller ingen rolle. Er dette demokrati?
- Innlegget har stått i Dagsavisen 14. august 2020.
Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)