Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Skyggeboksing om jernbanepolitikk  

Valgkampen om jernbanepolitikken kan bli avlyst allerede i høst.

Hvis ikke EUs fjerde jernbanepakke blir stanset, vil en opphetet valgkamp om norsk jernbanepolitikk i 2021 være ren skyggeboksing. Det kan knapt kalles demokrati.  

Aftenposten skriver 20. juli at «det brygger opp til tøff debatt om konkurranseutsetting av norske jernbane foran stortingsvalget i 2021». Avisa viser til opposisjonspartiene som vil stanse anbudskonkurransene dersom de vinner flertall ved neste stortingsvalg.   

Det er snakk om trafikkpakkene som følger av regjeringens jernbanereform, en reform som ble vedtatt etter stor motstand i 2015. Først nå høster vi de første erfaringene med denne reformen. NRK har i en gjennomgang vist at det ikke er blitt enklere å foreta en togreise mellom Bodø og Stavanger.   De partiene som har flertall, har rett til å innføre konkurranseutsetting om de vil. Et annet flertall har samme rett og mulighet til å avvikle konkurranseutsetting, hvis de mener det tjener samfunnet best.  

De fleste opposisjonspartiene ønsker å avvikle anbudstvang på jernbanen. Men de bør vite at dette ikke kan bli noen reell valgkampsak i 2021 dersom stortingsflertallet ikke legger ned veto mot EUs fjerde jernbanepakke nå. 

Hareide sier til Aftenposten at han er «overrasket over at de rødgrønne velger å ta omkamp og reversere politikken». Han sier imidlertid ikke at han via EUs fjerde jernbanepakke avlyser denne muligheten for omkampen. 

I høst planlegger regjeringa å presse gjennom norsk tilslutning til jernbanepakka fra EU. Dersom Stortinget sier ja til jernbanepakka, er det EUs regler som gjelder over norsk lov. De EU-reglene utelukker reversering og omkamp, likegyldig hvem velgerne gir stortingsplass i framtida.  

Med EUs fjerde jernbanepakke som del av EØS-avtalen blir anbudskonkurranse på jernbanen obligatorisk. De folkevalgte står ikke lenger fritt til å velge. Stortingets sammensetning spiller ingen rolle. Er dette demokrati?   

  • Innlegget har stått i Dagsavisen 14. august 2020. 

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Demokrati og folkestyre må sikres handlingsrom 

10. juni 2021

Uttalelse fra Rådsmøtet i Nei til EU, 5. juni 2021.

Se video fra webinar om EØS innvirkning på kommunene

09. juni 2021

Nå kan du se Akershus Nei til EUs webinar om EØS innvirkning på kommunene fra 27. mai 2021.

Røyken fra Reykjanes

07. juni 2021

LO-kravet om at norske bestemmelser for arbeidslivet må gå foran EØS-avtalen kan finne svar på Island.

Jernbanen tilbake under nasjonal styring

05. juni 2021

Uttalelse vedtatt av Nei til EUs rådsmøte 5. juni 2021.

Hva sier partiprogrammene om EU og EØS?

04. juni 2021

Vi har gjennomgått stortingspartienes programmer foran valget.

Forordningene som følger Energipakke 3

02. juni 2021

Nå skal arvesølvet – strømmen – styres av markedet og markedet alene.

Leviathan stiger fram

01. juni 2021

En skapning fra en for lengst glemt fortid begynner å røre på seg igjen.

Toget går for handlingsrommet i EØS 

28. mai 2021

I dag handler det om jernbane. I morgen kan det dreie seg om arbeidsliv, vannforsyning, forsvarsavtaler eller andre saker som blir overlatt i hendene på EU-byråer.  

Markedets grøde

25. mai 2021

Ville det vært enklere å få til et solid jordbruksoppgjør uten EØS-avtalen?

Skru tilbake sikringene i EØS!

21. mai 2021

EØS-avtalen har tre viktige sikringsskap. Regjeringspartiene vil kortslutte alle sammen. LO må snarest sende en kvalifisert elektriker til Stortinget!

Hvordan gikk det med Hjelmengutvalget?

19. mai 2021

ESA åpnet i 2013 sak mot Norge der de sa at offentlige foretak som ikke betalte skatt og ikke kunne gå konkurs, mottar ulovlig statsstøtte.

Farlig norsk spill med EØS-avtalen

14. mai 2021

De eneste som tjener på en jernbanepakke som svekker EFTA-pilaren i EØS, er de som ønsker enveisbillett til EU.