Slik blir strømmen dyrere i nord

ACER-bestemt strømflyt øker strømprisene i Midt- og Nord-Norge. Ordningen innføres i desember 2024.

Fra 3. desember 2024 innføres flytbasert markedskontroll over strømnettet vårt. Dette kan øke strømprisen i Nord-Norge med 27 prosent og i Midt-Norge med 22 prosent.

Først nå ser vi virkningen av det ACER vedtok 30. oktober 2019. Reguleringsmyndighetene i Danmark, Sverige og Finland var uenige. Da overtar EUs energibyrå. ACER brydde seg ikke om hva de var uenige om, men vedtok sin egen løsning. Denne ble i realiteten gjeldende for Norge da Stortinget vedtok tre kommisjonsforordninger som utfyller tredje energimarkedspakke 11. juni 2021.

Svært få forsto forskjellen på ordningen basert på samordnet netto transmisjonskapasitet som de nordiske nettselskap ville ha og flytbasert som ACER vedtok.

Strømmen mot markedet

Nå har vi fått en forsmak på hva forskjellen er. Høsten 2022 opplevde vi at strømmen gikk mot markedet, det ble eksportert strøm fra Norge til Sverige sjøl om prisen i Sverige var lavere enn i Norge. Det strider jo mot alt vi har lært om marked. Saken er at strømmen skulle videre til Danmark. Sverige var en slags tunnel.

Det er dette som er det flytbaserte systemet som skal innføres for fullt 3. desember i år. Med koordinert flyt ville nettselskapene kunne vurdert om dette var lurt. Med flytbasert så fikses dette av datamaskiner, av algoritmer. Uberørt av menneskelige tanker og politikk.

Statnett påstår at dette også vil senke prisene med 5 til 6 prosent i Sør- og Øst-Norge. Altså utjamne prisene i Norge. Men de forteller ikke hele sannheten.

Det er riktig at når strøm fra Midt- og Nord-Norge kan svinge forbi høyere strømpriser i Sverige til Sør-Norge, så vil det gi litt lavere priser der. Men ikke i nærheten av de økte prisene vi får av at strøm fra Sør- og Øst-Norge kan passere lavere strømpriser i Sverige på vei tiI høyere strømpriser i Danmark, Baltikum eller Tyskland. I praksis vil da også utenlandskablene fra Sverige bli utenlandskabler for Norge. I tillegg blir det store energitap og mye penger forsvinner på veien.

Flytbasert strømflyt er et energisluk

La oss si at prisen er 2 kroner i Norge, 1 krone i Sverige og 3 kroner i Danmark. Så eksporterer vi 1 tWh, en milliard kilowattimer. Da blir det faktisk negative flaskehalsinntekter (nettselskapene på hver side av grensa deler prisforskjellen) fra Norge til Sverige. Statnett og Svenska Kraftnät taper 500 millioner hver. Svenska Kraftnät får igjen sine 500 millioner når strømmen går videre til Danmark. Men Statnett må altså betale en halv milliard for å frakte strøm på billigsalg. Det er ikke rart at dette må styres av algoritmer. Med den minste flik av menneskelig fornuft ville ikke dette vært mulig.

På samme runden forsvinner 5 prosent av energien i det norske nettet, 5 prosent i det svenske, 5 prosent i kabelen til Danmark, 5 prosent i det danske nettet, 20 prosent i alt. Flytbasert strømflyt er et energisluk. Men kunden i Danmark betaler bare for den strømmen han får. Tapet dekkes av nettkundene ved økning av nettleia

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.