22. februar 2017 uttalte ESA at den norske drosjereguleringen er i strid med EØS-regelverket. ESA mener blant annet at behovsprøvingen og plikten til å være tilknyttet en drosjesentral ikke er i tråd med retten til fri etablering etter EØS-avtalen. Regjeringen skal svare ESA 27.10.2017.
Det er i denne situasjon Venstre og KrF legger press på regjeringen for å godta EUs krav, i første omgang i Oslo. Så i de andre storbyene. Det er taket på løyver som gjør at det er mulig å leve som drosjesjåfør, det er også dette taket som gjør driveplikten mulig. Driveplikten betyr at det skal være drosjer å få også når og der etterspørselen er liten. Erfaring viser at dette frislippet ikke gir lavere pris, men høyere.
I UBERs forretningsmodell er alle sjåfører sjølstendig næringsdrivende og står sjøl ansvarlig for skatt, skader, forsikringer og pensjon. UBER står uten arbeidsgiveransvar. Dette og hensynet til en stabil drosjenæring er grunnen til at UBER blir stanset i de fleste vesteuropeiske land. Skal Norge bli deres gjennombrudd? Og skal dette skje i en budsjettbehandling, der det stemmes over pakkeløsninger, uten reell debatt om saken?