Asylretten er under press: Flyktningkonvensjonen av 1951 gir mennesker på flukt rett til å fremsette sine krav og ikke bli returnert til fare. Menneskerettighetsorganisasjoner er bekymret for økt risiko for ulovlig retur fra EU i strid med flyktningkonvensjonen.

Demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa

Innspill fra Nei til EU til melding til Stortinget om demokrati i Europa.  

Vi viser til pressemelding 4. november om Melding til Stortinget om demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa, som inviterer organisasjoner til å gi innspill.  

Nei til EU ser positivt på at det utarbeides en slik stortingsmelding, og er åpen for å bidra i det videre arbeidet. Vi vil her fremheve noen momenter som vi mener det er viktig at blir tatt hensyn til i prosessen. 

Demokrati i EU

Den nye meldingen skal drøfte spørsmål som «demokrati som forutsetning for europeisk fred og sikkerhet» og «indre og ytre trusler mot europeiske demokratier, og hvordan vi best møter dem». 

Valg til EU-parlamentet har lav deltagelse, som svekker den demokratiske legitimiteten til parlamentet. Videre har EU-parlamentet en mer begrenset rolle enn for eksempel det folkevalgte Stortinget har her i Norge. Det er som kjent kun EU-kommisjonen som kan fremme lovforslag. Meldingen bør drøfte hvordan slike forhold påvirker demokratiet i EU. Hva betyr underskuddet på demokrati innad i EU-systemet for tilliten til EUs institusjoner og beslutningsprosesser?  

Ytre høyre er på fremmarsj i Europa, og flere av partiene har autoritære trekk. Denne fremgangen så vi også i EU-parlamentsvalget tidligere i år. Meldingen bør ta for seg hvordan dette utfordrer demokratiet i enkeltland og i EU som helhet. 

Menneskerettigheter: asylretten under press

EU har over lang tid fått kritikk for sin politikk mot mennesker som tvinges på flukt. Frontex har blant annet blitt kritisert for å forhindre mennesker fra å komme i land i Europa for å søke asyl. 

I vår vedtok EU en ny migrasjon- og flyktningpakt, som flere sivilsamfunns- og menneskerettighetsorganisasjoner er bekymret for at svekker retten til asyl. I etterkant av Russlands invasjon av Ukraina har mange mennesker blitt tvunget på flukt også innad i Europa. Meldingen bør ta for seg rettighetene til mennesker som migrer og søker asyl i Europa. 

Charteret om grunnleggende rettigheter: Hvem skal tolke menneskerettighetene?

EU-domstolen har i stor grad gjennom egen praksis etablert sin egen forrang og er den suverene fortolkeren av EU-rett. EUs Charter om grunnleggende rettigheter har mange berøringspunkt med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK). 

Dette har ført til en mer eller mindre uttalt konflikt om rettskompetanse mellom EU-domstolen i Luxembourg og Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg (EMD). De to domstolene har forskjellige rettkildegrunnlag og kan vurdere like saker ulikt. 

At det i Charterets artikkel 52.3. heter at tilsvarende bestemmelser som i EMK skal forstås på samme måte løser ikke dette problemet. I mange saker ser vi at EU-domstolen avviker fra EMDs praksis av hensyn til EU-rettens autonomi og effektivitet, gjerne kalt «særskilte karaktertrekk», slik EU-domstolen begrunner det.  

Menneskerettighetsdomstolen dømmer ut fra EMK alene. I EU er domstolen forpliktet overfor traktatenes vektlegging av næringslivets rett til etablering, frihandel og konkurranse, som kan gi avgjørelsene også i denne typen saker en bestemt slagside.  

Meldingen bør drøfte hva det betyr for praktiseringen av menneskerettighetene at EU-domstolen ikke anerkjenner at EU-retten må følge EMD. 

Digitale trusler mot demokratiet

EU ønsker å lage reguleringer som er i forkant av den hurtige digitale utviklingen, men flere av rettsaktene møter kritikk for å være en trussel mot det demokratiet de sier seg å skulle forsvare.  

Det er et paradoks at flere av rettsaktene som skal skjerme nettbrukerne innebærer at Meta, Google, Apple med flere må drive kontinuerlig overvåking av lagret innhold og all kommunikasjon som foregår via sosiale medier, meldingstjenester og så videre. Sammen med skylagringstjenester og internettleverandører er de pålagt å være «portvoktere» som skal filtrere bort såkalt uønsket innhold. Hvor gode er sikringsmekanismene mot at portvokterne modererer, fjerner eller på annen måte blander seg i det redaksjonelle innholdet? 

CSAM-forordningen, som har fått tilnavnet Chat Control 2.0, er svært kontroversiell fordi den foreskriver en masseovervåking. Formålet er å beskytte barn mot overgrep, men kritikken handler blant annet om brudd på FNs barnekonvensjon og barns rett til å ytre seg. EUs egen personvernmyndighet har advart om at reguleringen er i strid med menneskerettighetene. 

Meldingen bør drøfte hvorfor gode intensjoner om digital regulering har en tendens til å bli utvannet – eller i verste fall få motsatt effekt – når ulike aktører påvirker forslag og prosessene i EU-systemet. Hvilke muligheter har Norge til å sortere vekk lovendringer som på kort eller lang sikt kan true demokrati og ytringsfrihet? 

Stort bilde i toppen: Asylretten er under press: Flyktningkonvensjonen av 1951 gir mennesker på flukt rett til å fremsette sine krav og ikke bli returnert til fare. Menneskerettighetsorganisasjoner er bekymret for økt risiko for ulovlig retur fra EU i strid med flyktningkonvensjonen.

reLATERT

Se alle arrangementer

Hva er det EØS ikke omfatter?

20. des. 2024

Det er bare det indre markedet Norge har tilsluttet seg i og med EØS.

Folkets stemme er sterkere enn elitens drømmer

20. des. 2024

30 år etter vi sa nei til EU, bør Norge være stolt over å velge folkestyre framfor mangel på demokratisk kontroll.

EU er ikke riktig retning

12. des. 2024

Nordisk fagbevegelse frykter, med god grunn, at lovpålagt minstelønn ikke bare blir et bunnivå, men vil være et tak som begrenser arbeidernes lønnsutvikling.

Speil, speil på veggen der

09. des. 2024

Norske medier har klart et mesterstykke – å nedfortelle og undergrave folkets nei.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Aprilsnarr i januar  

02. des. 2024

EU må kunne sies å være på nedtur – og rystes av de nye høyrepartiene.  Jeg synes derfor at påstanden om «det sosiale EU» som aprilsnarr er en god metafor. 

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

30 år utanfor EU: Ja til norsk sjølvstyre, nei til EU

27. nov. 2024

I 2024 er det 30 år sidan den siste folkerøystinga om EU-medlemskap. Vi greier oss godt utanfor EU.

– Om vi organiserer breitt så vinn vi

27. nov. 2024

Standpunkt samla i 2019 alle dei gjenlevande Nei til EU-leiarane til samtale om jubileet: – Den viktigaste lærdomen frå 1994 er at det er mogleg å utfordre den etablerte politiske og økonomiske makta, sa Stein Ørnhøi, leiar i Nei til EU 1995–1997.

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Beredskap og tryggleik i eit uroleg Europa krev nasjonal politisk kontroll

25. nov. 2024

Tryggleikspolitikken har vorte ei meir aktuell problemstilling i forholdet mellom Norge og EU. Delar av ja-rørsla ønsker at Norge skal knyte seg tettare til EU militært.

Flertallet fikk rett

25. nov. 2024

Vi stemte nei til EU-medlemskap, men hva skjedde med folkestyre, miljø og solidaritet?