EU vil ha tilgang til sparegrisen.

EU-politikere vil ha tilgang til folkets sparepenger

Pengebingen tømmes fort i EU. Sentrale franske og tyske politikere vil derfor ha lettere tilgang til pensjonsmidler og sparepenger som tilhører vanlige europeere.

Kapitalmarkedsunionen kan frigjøre midler til opprustning og grønn omstilling som kan hentes fra private markeder istedenfor fra statsbudsjettene. Den franske økonomiministeren ser for seg at 35 000 milliarder euro i oppsparte midler og fond kan «mobiliseres» til slike prosjekter.

Store summer er plassert i ulike typer pensjonsfond i Europa. I 2019 vedtok Rådet i EU nye regler som skal «gi lettere tilgang til pensjonsprodukter og investeringsfond». Fondsforvalterne gis mulighet til å «utprøve appetitten til profesjonelle investorer i nye markeder»

De første konkrete planene for en kapitalmarkedsunion kom etter finanskrisa i 2011. Hovedbegrunnelsen var å sikre finansiell stabilitet, styrke euroen og lette tilgangen til offentlige kapitalmarkeder for private bedrifter.

Bit for bit gjennomfører EU lovgivning som skal realisere planen. Begrunnelsen for endring av Verdipapirmarkedsdirektivet av 2014 var å lette kapitaltilgangen for bedrifter.

Pengebingen snart tom

Pandemien, overføringer til Ukraina og milliarder til opprustning er i ferd med å tømme de statlige og overstatlige pengebeholdningene. Derfor ivrer EU etter å «frigjøre» andre offentlige og private sparemidler.

Tilgang til pensjonsfond og investeringsfond står sentralt. Omleggingene i pensjonssystemet innebærer stadig mer privat sparing i fond. Dette er et velkjent fenomen i Norge som følge av at folketrygden svekkes. Samme tendens gjør seg gjeldende i andre land. Paneuropeiske pensjonsfond og adgang til grensekryssende distribusjon av investeringsfond er en realitet allerede.

Bank- og kapitalmarkedsunionen er en forutsetning for effektivt å utløse og harmonisere denne pengeflyten på europeisk nivå uten innblanding fra nasjonale reguleringsmyndigheter.

For eksempel er PEPP-forordningen om et felleseuropeisk individuelt pensjonsprodukt på vei inn i EØS-avtalen. Forordningen skal bidra til å etablere et felles europeisk marked for tilbydere av individuelle pensjonsprodukter, blant annet med mulighet for å tilby sparerne det som kalles alternative investeringsmuligheter.

Sjøl om medlemsstatene har enekompetanse når det gjelder organisering av pensjonssystemene, understrekes det at finansiell bærekraft er avgjørende for stabiliteten i Unionen. I fortalen til forordningen heter det: «Ved å kanalisere en større andel av europeernes sparing fra likvid kapital og bankinnskudd til langsiktige investeringsprodukter som frivillige pensjonsordninger med et langsiktig pensjonsperspektiv vil man oppnå gunstige effekter både for enkeltpersoner (...) og for resten av økonomien.»

Artikkel 65 gir EUs finanstilsyn EIOPA rett til å fatte overnasjonale vedtak om produktinngrep som har direkte virkning for markedsaktører. Dette omfatter mulig forbud eller begrensning av salg og distribusjon av produkter som EIOPA mener truer den finansielle stabiliteten, eller for å beskytte fondssparerne.

«Hva er kapitalmarkedsunionen? Det er evnen til å mobilisere alle europeernes sparepenger.»
Frankrikes økonomiminister Bruno Le Maire.

Kapitalmarkedsunionen er ennå ikke fullført. Blant de som irriterer seg mest over at det går sakte, er den franske økonomiministeren Bruno Le Maire. «Europa kan ikke la seg svekke økonomisk, slik det har skjedd i flere måneder fordi det mangler tilstrekkelige finansielle reserver». Løsninga er å få tak i europeernes sparepenger som «ligger sovende på europeiske bankkontoer», ifølge Le Maire.

Sparepenger skal «mobiliseres»

På sin Twitter/X-konto sier han følgende: «Hva er kapitalmarkedsunionen? Det er evnen til å mobilisere alle europeernes sparepenger – 35 000 milliarder euro – for å finansiere klimaovergangen, finansiere vår forsvarsinnsats og investere i kunstig intelligens».

Le Maire går dermed et skritt videre etter at han i fellesskap med Tysklands finansminister Christian Lindner skrev en kronikk i september 2023 hvor de begge vil «tette hullene i kapitalmarkedsunionen».

Ettersom flere medlemsstater i seks år har sinka prosessen, foreslår Le Maire at tre-fire stater går foran som «frivillige».

Lignende toner kommer fra sjefen for den franske sentralbanken, François Villeroy de Galhau. På kort sikt ønsker Villeroy de Galhau økt overnasjonal myndighet for EMSA, EU-byrået som overvåker implementering av EUs finansregler i EU og EØS.

Det norske Finanstilsynet ble underlagt EMSA og EIOPA da Stortinget ga sitt samtykke til dette i 2016. Formelt er det EØS-organet ESA som fatter likelydende vedtak for deretter å instruere Finanstilsynet til å gjennomføre dem.

Stort bilde i toppen: EU vil ha tilgang til sparegrisen. (Illustrasjonsfoto ved Konstantin EvdokimovUnsplash )

reLATERT

Se alle arrangementer

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Aprilsnarr i januar  

02. des. 2024

EU må kunne sies å være på nedtur – og rystes av de nye høyrepartiene.  Jeg synes derfor at påstanden om «det sosiale EU» som aprilsnarr er en god metafor. 

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Flertallet fikk rett

25. nov. 2024

Vi stemte nei til EU-medlemskap, men hva skjedde med folkestyre, miljø og solidaritet?

Demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa

21. nov. 2024

Innspill fra Nei til EU til melding til Stortinget om demokrati i Europa.  

Vett 2 2024 EU er ikke all verden

01. nov. 2024

30 år etter at flertallet sa nei til norsk EU-medlemskap i folkeavstemningen 28. november 1994, undersøker dette Vett-heftet EUs politikk i dag på viktige internasjonale spørsmål. Verden er fortsatt større enn EU.

Et dansk blikk på EUs militære ambisjoner

28. okt. 2024

Valgresultatet til EU-parlamentet kommer ikke til å påvirke forsvarspolitikken i særlig grad. Dette er fordi EU-parlamentet faktisk ikke har noen direkte innflytelse på EUs forsvarspolitikk.

Fred uten folkestyre?

28. okt. 2024

Norge har et omfattende internasjonalt samarbeid om sikkerhet, også med EU. I en urolig verden har Norge utenfor EU bedre forutsetninger for å bidra til fred og forsoning.

EU taper konkurransekraft

28. okt. 2024

EUs økonomiske styrke har blitt dramatisk svekket i forhold til Kina og USA. Mottiltakene som lanseres vil svekke folkestyre og handlingsrom.

Et nei til EU for klima og miljøet

28. okt. 2024

Verden må gjennom store endringer for å ta vare på naturen og klimaet. Klimapolitikken må forankres i folkelig støtte og medbestemmelse for at vi skal få til endringene.

Høyresving i EU-parlamentet

28. okt. 2024

Omtrent halvparten av velgerne unnlot å stemme i årets valg til EU-parlamentet. Hva slags betydning har valget for EUs politikk de neste årene?

EU og den tyske ideologien

24. okt. 2024

Et oppgjør med den maktservile idealismen som har forsterket den økonomiske nedgangen i Europa.