Faksimile fra spalten «Orientering» i Klassekampen 26.04.25.

Uten innsyn

Kan domstolene berge europeisk offentlighet fra EU-kommisjonens stadig strengere hemmelighold?

I et åpent brev, som overleveres til EU-kommisjonen i disse dager, advarer en rekke journalister om at mangelen på innsyn i kommisjonens dokumenter hindrer dem i «å oppfylle den offentlige rollen som vaktbikkje». Brevet er signert av journalister fra Brussel-mediene EUobserver, Follow the Money og Investigate Europe, samt blant annet tyske Stern, franske Le Monde og britiske The Guardian.

Journalistene kritiserer «systematiske forsinkelser» i behandlingen av forespørsler om dokumentinnsyn. Det pekes på eksempler der EU-kommisjonen har brukte mer enn ett år på å gi et endelig svar.

Et annet problem er «for bred anvendelse av unntak fra innsynsretten». I brevet heter det at kommisjonen ofte unnlater å dokumentere hvilke hensyn som skulle begrunne hemmeligholdet.

 

Innsynsretten er nedfelt både i Traktaten om Den europeiske unions funksjonsmåte (artikkel 15) og EUs charter om grunnleggende rettigheter (artikkel 42), samt i en forordning fra 2001 om tilgang til dokumenter.

Det er imidlertid forskjell på prinsipper og praksis. Bare dager etter at Ursula von der Leyens nye EU-kommisjon var på plass, innførte den i desember i fjor regler som begrenser mulighetene for innsyn. Hele kategorier av dokumenter har blitt unntatt offentlighet, herunder juridiske betenkninger og granskninger av hvordan regelverk fungerer.

Det strengere hemmeligholdet blir nå en sak for EU-domstolen. Blant andre organisasjonen Access Info Europe har reist et søksmål, der de argumenterer med at kommisjonen «ulovlig begrenser offentlig tilgang til dokumenter, undergraver demokratisk kontroll og bryter EUs juridiske prinsipper».

Alexander Fanta, journalist hos gravemediet Follow the Money, skriver i en kronikk at forholdene har blitt verre under Ursula von der Leyen, men at «EUs administrative kultur – som tar utgangspunkt i de mektige byråkratiene til grunnleggerne Tyskland og Frankrike – alltid har vært hemmelighetsfull» (The Guardian 10.02.25).

 

Et eksempel er EUs fond på over 700 milliarder euro for å få fart på økonomien etter koronapandemien. Fondet skulle finansiere investeringer i teknologi og klimatiltak gjennom tilskudd og lån. Da Follow the Money ba om innsyn i pengebruken, kom det etter hvert en liste over de hundre største mottakerne i hvert land. Mange milliarder er likevel ikke gjort rede for.

Mangelen på innsyn gjør det vanskeligere å kontrollere at penger ikke blir misbrukt, og gir grobunn for mistanker om svindel. Både i Hellas og Italia pågår det etterforskning av svindelsaker knyttet til koronafondet.

 

Nettavisen EUobserver måtte bruke tre år på å få svar fra EU-kommisjonen om hvordan Libyas kystvakt bruker EU-finansiert utstyr (EUobserver 20.01.25). Tilbake i 2022 uttalte EU-kommisjonen at en ekstern granskning ikke hadde funnet noen brudd på det såkalte «do-no-harm»-prinsippet. Da EUobserver ba om å få oppgitt hvem som hadde utført granskningen og tilgang til rapporten, var kommisjonen først blankt avvisende. Etter en stund fikk nettavisen likevel utlevert rapporten, men den var så sterkt sensurert at innholdet var lite å bli klok på.

Siden har både EUs ombudsmann og revisjonsrett påtalt saken. Revisjonsretten konstaterte i fjor høst at det ikke fantes rutiner som sikret at man visste hvordan EU-finansiert utstyr ble brukt i Libya. I januar i år vedgikk så EU-kommisjonen at granskningene ikke rapporterer om faktiske skader ved operasjonene i Libya, men vurderer potensielle risiko. Hemmeligholdet tildekket altså at det som utad ble fremstilt som feltundersøkelser var teoretiske antagelser.

 

Neste måned kan vi få en avklaring på om EU-kommisjonen likevel må gi offentligheten mer innsyn, når EU-domstolen kommer med sin avgjørelse i den såkalte Pfizergate-saken 14. mai. The New York Times har reist søksmålet mot EU-kommisjonen for hemmelighold av forhandlinger om vaksineinnkjøp.

I april 2021 gjorde kommisjonspresidenten Ursula von der Leyen en avtale om innkjøp av 1,8 milliarder doser med Pfizer-BioNTechs koronavaksine. Avtalen, verdt mange milliarder euro, ble forhandlet frem gjennom tekstmeldinger og samtaler direkte mellom von der Leyen og Pfizer-direktøren Albert Bourla. EU-kommisjonen har nektet innsyn i tekstmeldingene.

Meldingene kan kanskje gi svar på det paradoksale i at EU ble Pfizers største enkeltkunde, men likevel forpliktet seg til å betale en pris som var mange ganger mer enn produksjonskostnadene, og høyere enn det det vaksinene kostet i den første leveringsrunden.

 

I retten har EU-kommisjonen insistert på at tekstmeldingene ikke er «materielle», og derfor ikke er dokumenter som omfattes av regelverket om offentlig innsyn. Advokatene måtte imidlertid innrømme at de ikke har sett meldingene selv, men stoler på forsikringene fra kommisjonspresidentens kontor om at de er uten substans. Med en slik logikk kan kommisjonen holde hemmelig alle slags utvekslinger med lobbyister ved å flytte samtalen til SMS, Whatsapp eller Signal.

Artikkelen er trykt i Klassekampen 26. april 2025.

Stort bilde i toppen: Faksimile fra spalten «Orientering» i Klassekampen 26.04.25.

reLATERT

Se alle arrangementer

Yara legger ned i Bretagne

24. feb. 2025

I Montoir-de-Bretagne er nok mange glade for at distriktets miljøversting blir borte.

Sverige: Devaluering av demokratiet

10. feb. 2025

Mens Norge sa nei, ble Sverige medlem i EU fra januar 1995. Hva er svenske erfaringer med 30 års EU-medlemskap?

Stille i styrehuset

13. jan. 2025

EUs styringssvikt kan gi uante følger for Europas parlamentariske demokratier.

Islandssuget

06. jan. 2025

Kan valget på Island få konsekvenser for Norges forhold til EU?

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Aprilsnarr i januar  

02. des. 2024

EU må kunne sies å være på nedtur – og rystes av de nye høyrepartiene.  Jeg synes derfor at påstanden om «det sosiale EU» som aprilsnarr er en god metafor. 

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Flertallet fikk rett

25. nov. 2024

Vi stemte nei til EU-medlemskap, men hva skjedde med folkestyre, miljø og solidaritet?

Demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa

21. nov. 2024

Innspill fra Nei til EU til melding til Stortinget om demokrati i Europa.  

Vett 2 2024 EU er ikke all verden

01. nov. 2024

30 år etter at flertallet sa nei til norsk EU-medlemskap i folkeavstemningen 28. november 1994, undersøker dette Vett-heftet EUs politikk i dag på viktige internasjonale spørsmål. Verden er fortsatt større enn EU.

Et dansk blikk på EUs militære ambisjoner

28. okt. 2024

Valgresultatet til EU-parlamentet kommer ikke til å påvirke forsvarspolitikken i særlig grad. Dette er fordi EU-parlamentet faktisk ikke har noen direkte innflytelse på EUs forsvarspolitikk.

Fred uten folkestyre?

28. okt. 2024

Norge har et omfattende internasjonalt samarbeid om sikkerhet, også med EU. I en urolig verden har Norge utenfor EU bedre forutsetninger for å bidra til fred og forsoning.