Freddy André Øvstegård leser fra sin bok «Nei til EU – argumenter for en ny generasjon» under bokbadet under Nei til EUs landsmøte.

Ti bud for et nytt nei

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Nå har vi lagt bak oss trettiårsjubileet for folkets nei 28. november 1994. Jeg ble selv født bare noen uker etter den historiske folkeavstemninger, og vet at verden har forandret seg mye på de 30 årene jeg straks har levd. Men betyr en ny tid at tiden er inne for et nytt standpunkt i EU-spørsmålet? I min nye bok Nei til EU – Argumenter for en generasjon ser jeg på hvordan verden har forandret seg, og kommer frem til et fortsatt nei-standpunkt for min egen del. Men jeg finner også behov for å oppdatere argumentene i møte med en ny tid. 

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap? Hva med bølgen av utfordringer mot demokratiet vi ser, hvordan spiller det inn i EU-diskusjonen? Med en urolig verden som bakteppe, har jeg i arbeidet kommet frem til ti oppdaterte bud for et nytt nei.

1. Den norske modellen for velferd, en sterk offentlig sektor og et organisert arbeidsliv vil bli utfordret av EUs mar­kedspolitikk. Å holde offentlige budsjetter og reguleringer nede samt å ikke la arbeiderrettigheter eller velferdsstat komme i veien for konkurranseevne ligger i EUs ryggrad. EU som politisk prosjekt handler om frie markeder, og det vil komme i konflikt med den norske velferdsmodellen.

2. EUs arbeidslivspolitikk er i konflikt med vår modell for et organisert arbeidsliv. Det kanskje viktigste bidraget til lave sosiale forskjeller, gode arbeiderrettigheter og ryddige for­hold i arbeidslivet er at mange er med i fagforeninger som forhandler lønns- og arbeidsvilkår kollektivt. EUs politikk undergraver denne modellen gjennom å blande lovreguleringer inn i forhandlingssystemet, særlig gjennom minstelønnsdirektivet.

3. EU har gjort seg avhengig av lobbyister. For å klare å lage lover og regler som skal regulere masse forskjellige virk­somheter likt i et så stort område som EU er, kreves det store ressurser. For å løse det settes næringslivets egne lob­byister inn som «eksperter» tidlig i politikkutviklingen, og de får dermed prege premissene ikke bare med sin kom­petanse, men også med sine interesser. Det traktatfestede kravet om at det må gjennomføres kost-nytte-analyser av nye lovforslag holder også døra åpen for næringslivets lobbyinteresser.

4. Miljøkonsekvensene av EUs frie flyt undergraver grønne ambisjoner. Når EUs vektlegging av fri flyt i ett felles marked hindrer egne nasjonale miljøkrav og bærekraftig forvaltning av eget jordbruk og fiske, taper miljø og klima til fordel for næringsinteresser og kortsiktig lønnsomhet.

5. På tross av fremskritt er EUs klimapolitikk tåkelagt i fossil gass, med tunge investeringer i ny gassinfrastruktur. Den markedsorienterte klimapolitikken står nå i fare for en backlash etter årets EU-valg. Diskusjonen om EUs rolle i klimapolitikken må nyanseres og er uansett ikke et godt nok selvstendig argument for norsk medlem­skap. Vi må gjøre mer for klimaet uansett.

6. Å bli med i EU vil flytte makt lenger unna oss. EU sen­traliserer beslutninger som gjelder et stort område til et knippe institusjoner. Med lengre vei til beslutningene kan flere oppleve avmakt – de vil oppleve å ikke kunne påvirke samfunnsutviklingen.

7. EU har et demokratisk underskudd. Det er kun EU-kommi­sjonen som kan fremsette lovforslag, prosessene i det mek­tige Ministerrådet foregår ofte bak lukkede dører, og det eneste folkevalgte organet, Europaparlamentet, har begrenset makt. Rettsliggjøring flytter i tillegg makt fra politikken til rettsvesenet. Å gå inn for å forandre er vanskelig når demokratiet står så svakt.

8. EU tar ikke sitt ansvar i flyktningpolitikken, men svekker menneskers grunnleggende rettigheter. Gjennom murer, pushbacks og støtte til tvilsomme regimer hindrer EU folk i få innfridd sine rettigheter etter folkeretten. EU som et prosjekt for solidaritet mister troverdighet med denne politikken og bør møtes av en uavhengig og kritisk stemme. Norge må bruke den muligheten i stedet for å gå all in for EUs flyktningpolitikk.

9. EUs handelspolitikk tjener ikke verden. I stedet presser EU på for internasjonale handelsavtaler som beskytter europeiske selskapers interesser mot utviklingslands ønsker om økonomisk forbedring. EU som en av verdens viktigste handelspolitiske aktører bidrar til å opprettholde den urettferdige skeivheten mellom det globale nord og sør. Norge bør videreutvikle brobyggerrollen vår i stedet for å bli med i EUs handelsblokk.

10. Det er bedre for Norge og verden om vi markerer oss som selvstendig, utenrikspolitisk stemme for folkeret­ten og menneskerettigheter, fremfor å bli én av mange i EU-blokken. EUs utenrikspolitikk er preget av kompromisser mellom ulike land med ulike interesser. Norge har en viktig rolle som uavhengig stemme på tross av at vi er et lite land. Den rollen bør vi ta vare på og styrke i et enda sterkere forsvar for folkeretten.

Norge og vår rolle i verden vil bli endret dersom vi melder oss inn i EU. Selv om EØS-avtalen påvirker mye, så står vi fritt i økonomisk politikk, utenrikspolitikk og handelspolitikk, for å nevne noe. Endringene i norsk politikk som følge av å bli med i den økonomiske og monetære union med euroen, eller i tollunionen med EUs handelspolitikk, må ikke underdrives. Samtidig er det demokratiske underskuddet i EU så dypt at vår egen mulighet til å påvirke EU og fundamentalt endre unionens karakter, noe som ikke bør overdrives. Norge og vår rolle i verden vil forandres langt mer enn vi kan forandre EU. La oss derfor i stedet for å bli en av blokken heller bruke vår selvstendige rolle til å være et positivt annerledesland, enda mer enn i dag.

Stort bilde i toppen: Freddy André Øvstegård leser fra sin bok «Nei til EU – argumenter for en ny generasjon» under bokbadet under Nei til EUs landsmøte. (Foto: Sindre Humberset)

reLATERT

Se alle arrangementer

En økt EU-debatt gir oss mulighet til å fronte vårt syn

08. nov. 2025

Nei til EU er samla til rådsmøte på Klekken hotell. Rådsmøtet er det høyeste organet mellom landsmøtene og samler representanter fra alle fylkeslag og direktevalgte representanter.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

Er euro valgfritt?

04. nov. 2025

Nye medlemsland i EU er pålagt å innføre euro med felles pengepolitikk.

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Vett 2 2025 Krone eller euro?

29. okt. 2025

Vett 2 2025 undersøker virkningen av euroen i medlemslandene, og viser hvorfor det passer dårlig for Norge å erstatte krone med euro. Her kan du også lese om hvordan vi best møter trusler om toll.

Tre EU-scenarier

27. okt. 2025

En nyliberal, en sosial-merkantilistisk og en ubarmhjertig vurdering av framtida for EU.

Tyrkiske tilstander

20. okt. 2025

Bør vi følge Tyrkia inn i tollunion og felles handelspolitikk med EU?

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.

Oslo's new parliament - what will flashpoints with EU be?

02. okt. 2025

Norway’s relationship to the EU will in particular be controversial on matters related to tariffs, labour rights and the electricity market.

– EU-medlemskap kan ikke erstatte Nato

02. okt. 2025

– EU er blitt en viktigere sikkerhetspolitisk aktør, men det er ikke da sånn som mange liker å fremstille det et alternativ å erstatte NATO med EU, sier Øystein Tunsjø.

Nei til EUs 7 krav til det nye Stortinget og regjering 

30. sep. 2025

Nei til EU krever blant annet at regjeringen ikke må søke om EU-medlemskap, at nasjonal kontroll over strømmen sikres og at Stortinget ikke skal avgi suverenitet til EU-organer. Les hele listen under.