Fem sentrale jernbanefylker advarer Stortinget mot å innføre EUs fjerde jernbanepakke.
Fylkestinget i Trøndelag mener norske myndigheter må ha mulighet til avgjøre om jernbanestrekninger skal legges ut på anbud eller ikke. Fylkestinget mener det fortsatt må være mulig å stille nasjonale krav til sikkerhet på jernbanen.
- Å låse fast ein bestemt jernbanepolitikk for all framtid er i strid med grunnleggande demokratiske prinsipp.
«Å låse fast ein bestemt jernbanepolitikk for all framtid er i strid med grunnleggande demokratiske prinsipp. Jernbanen i Oppland treng ikkje meir konkurranse, men løysingar tilpassa typiske utfordringar for Norge og for vårt område», uttalte fylkestinget i Oppland oppunder jul.
Nabofylket Hedmark er av samme mening: «Hedmark fylkesting vil uttrykke sterk bekymring over at Stortinget kan komme til å frasi seg retten til å bestemme over norsk jernbanepolitikk i framtida.» Fylkestinget ber derfor Stortinget «stanse innføringen av Jernbanepakke IV i Norge, slik Norge har adgang til etter EØS-avtalen».
Fylkespolitikerne i Nordland fattet i oktober et tilsvarende vedtak hvor Stortinget blir bedt om å si nei til EUs fjerde jernbanepakke og bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen. Også Østfold fylkesting vedtok i desember en interpellasjon som advarer mot Jernbanepakke IV. De fem fylkene dekker tilsammen mer enn halve jernbane-Norge.
I Trøndelag, Oppland og Østfold var Kristelig Folkeparti del av det politiske flertallet som sikret vedtaket mot stemmene til Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet. I Østfold valgte de to KrF-representantene hver sin side under voteringa.
Det er fremmet lignende interpellasjoner for flere fylkesting, uten at vi i skrivende stund har full oversikt. Det som er helt klart, er at motstanden mot innføring av EUs anbudstvang på jernbanesporet er økende. Dette bør ikke minst KrF ta med seg inn i de pågående regjeringsforhandlingene.
Saken blir løpende oppdatert.
Stort bilde: Oppland fylkeshus. Foto fra Wikipedia.