Reguleringsmyndigheten for energi (RME) vil bli Norges dyreste kopimaskin.

Norges dyreste kopimaskin skal resirkulere EU-vedtak

I Statsbudsjettet for 2018 er det satt av 55 millioner kroner til en ny kopimaskin, også kalt Reguleringsmyndighet for energi (RME). RME skal skilles ut fra NVE i den ene hensikt å kopiere vedtak fra EUs energibyrå og ESA.

Reguleringsmyndigheten skal være uavhengig av Olje- og energidepartementet og får uavsettelig leder i kontraktsperioden på seks år. Prisen for denne konstruksjonen er i forslaget til statsbudsjett for 2018 anslått til 55 millioner kroner.

Trenger vi en ekstra reguleringsmyndighet når vi har NVE (Norges Vassdrags- og Energidirektorat)? Nei. RME er opprettet som et politisk uavhengig spesialverktøy til bruk for EUs energibyrå (ACER). Det er en politisk og juridisk konstruksjon som skal «forhåndsregulere forhold om tilgang og tilknytning til nettet» etter pålegg fra EUs energibyrå.

  • Politisk betyr dette at nasjonal styring og tilsyn med nettselskapenes virksomhet og kraftstrømmen opphører. Man så å si kortslutter norsk kontroll over egen strømforsyning.
  • Økonomisk betyr det på kort sikt sløsing med skattebetalernes penger. Konsekvensene på lengre sikt er mye verre. De kan i verste fall innebære økonomisk havari for norsk kraftkrevende industri – som etter inngrep fra ACER/ESA/RME blir påtvunget en europeisk strømpris som ligger på et helt annet nivå enn dagens.
  • Juridisk er RME et forsøk på å omgå Grunnlovens bestemmelser om suverenitetsavståelse. Overvåkingsorganet ESA kopierer vedtak fra ACER og pålegger deretter RME å klone samme vedtak. Simsalabim så har vedtak fattet i Ljubljana, der ACER har sitt hovedkvarter, blitt «norske» ifølge norske myndigheter.

Det er omtrent som å sette norske skilter på en Peugeot og deretter insistere på at den er et helnorsk produkt.

Hensikten med disse krumspringene er å få Stortinget med på at myndighetsoverføringen til EU er «lite inngripende» og dermed unngå behandling etter Grunnlovens § 115. Denne paragrafen krever at tre av fire stortingsrepresentanter samtykker. Kandidatundersøkelsen fra Nei til EU før stortingsvalget viser at med en slik behandlingsmåte vil regjeringen tape.

Les også:

ACER: Derfor må Stortinget bruke § 115

ACER, EØS, grunnloven og Norge 

Stort bilde i toppen: Reguleringsmyndigheten for energi (RME) vil bli Norges dyreste kopimaskin. (Eivind Formoe | Nei til EU)

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.