Uttalelse fra Bærum Nei til EUs årsmøte

Bærum Nei til EU hadde årsmøte 28. februar og vedtok enstemmig følgende uttalelse om Norge, EUs energibyrå og ACER.

Bærum Nei til EU samlet til årsmøte 28. februar 2018 krever at Norge ikke slutter seg til EUs Energibyrå, ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators), slik regjeringen legger opp til som en del av EØS-avtalen.   Regjeringens forslag innebærer at Norge skal avgi suverenitet til ACER. Formålet er å etablere et felles europeisk nett for både gass og strøm, der nasjonale hensyn ikke lenger vil gjelde.
Forslaget skal opp til behandling i Stortinget i mars 2018. 

Mens dagens samarbeid er rådgivende, skal ACER kunne fatte bindende flertallsvedtak. Konkret foreslås at ACER skal bestemme reglene for når strømmen skal flyte den ene eller andre veien gjennom eksportkablene. 

ACER vil utarbeide regelverket og ha håndhevings- og vedtaksmyndighet. 

For Norge skal overvåkingsorganet ESA ha en tilsvarende rolle i EØS. ESA vil måtte kopiere vedtakene ord for ord, og norske myndigheter implementere lovene. Nye kraftledninger fra Norge som må bygges for å sikre tilstrekkelig flyt i dette omfattende europeiske energinettet, må Norge selv finansiere. 

For Norge vil dette slå meget negativt ut for industrien som er avhengig av forutsigbare og konkurransedyktige strømpriser. Det vil koste arbeidsplasser og svekke teknologiutviklingen. Hyppig tapping og fylling av vannmagasiner kan få skadelige virkninger på miljøet som blir berørt.  

Det er all grunn til å frykte at Norge vil importere europeiske  strømpriser og dermed miste en viktig konkurransefordel. Norske forbrukere vil også måtte betale høyere strømpriser enn i dag. 

Bærum Nei til EU krever at Stortinget behandler saken etter Grunnlovens paragraf 115 - som forutsetter 3/4 flertall ved suverenitetsavståelse.

reLATERT

Se alle arrangementer

Retten skal avgjera: braut Stortinget Grunnloven med ACER-vedtaket? 

02. mars 2021

Nei til EU fekk Høgsteretts støtte for at Stortingets vedtak om å legga Norge under ACER kan prøvast for retten. Det betyr at realitetsbehandlinga av stortingsvedtaket vil begynna i Oslo tingrett ein gong seinare i år.

Ble det billigere strøm i kulda med EUs energiunion og ACER?

02. feb. 2021

Vi eier fortsatt arvesølvet men vi kan ikke dekke vårt eget bord med det.

EUs byråer og EØS-avtalen 

19. jan. 2021

Fremveksten av en EU-forvaltning innebærer overføring av myndighet til å utøve domstolskontroll og politisk kontroll med forvaltningen.  

Se opptak av ACER-saken i Høyesterett

15. jan. 2021

Nei til EU sendte hele rettssaken direkte fra Høyesterett. Her kan du se opptakene fra hele rettsaken.

Mot ny ACER-strid?

13. jan. 2021

Ny rapport fra De Facto om konsekvenser av EUs fjerde energipakke.

Hva med suvereniteten?

04. jan. 2021

Det var – og er – stor strid om EUs energipakke 3 kunne vedtas av Stortinget med alminnelig flertall. Behandlingen av Energipakke 4 kan bli like omstridt.

Demningen og bristepunktet

21. des. 2020

Gapet mellom formålet med norsk vannkraftutbygging og EUs energiunion er enormt.

Følger ikke opp forutsetningen for ACER-vedtaket

14. des. 2020

Høringssvar fra Nei til EU om endringer i energiloven.

Nye samkjøringslinjer over grensene

10. des. 2020

For en EU-lokalisert kraftprodusent som argumenterer med at for eksempel Holmenkollåsen egner seg særdeles godt for vindturbiner, grunnet kort distanse til et stort marked, vil Norge ikke så lett slippe unna ACERs misnøye med avslaget, og derpå følgende omgjøring av et norsk avslag.

Se webinaret «Hvem skal styre strømmen» her

10. des. 2020

EUs Energipakke 4 innebærer at energibyrået ACER får enda mer myndighet på bekostning av nasjonal styring. Hva slags myndighet dreier dette seg om? Se webinaret her!

ACER avgjør flaskehalsinntektene  

03. des. 2020

En ny forordning i EUs energipakke 4 struper mulighetene for å redusere nettleia ved hjelp av flaskehalsinntekter. Om det skal være lov i det hele tatt, er det ACER som bestemmer.  

Mer myndighet til ACER

26. nov. 2020

Den nye ACER-forordningen gir EUs energibyrå rett til å etablere egne lokalkontor for oppfølging av EUs planer og regler i medlemslandene, også om landet selv ikke gir samtykke.