– Regjeringen vil la EU ta kontroll over norsk jernbane

Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU, holdt innlegg mot tilslutning til EUs jernbanepakke på Trondheimskonferansen 2019.

Her kan du lese hele innlegget:

Gode Trondheimskonferanse

Regjeringen vil la EU ta kontroll over norsk jernbane og sikkerheten på skinnene.

Det må være opp til norske myndigheter å avgjøre om jernbanestrekninger skal legges ut på anbud eller ikke.  Å låse fast en bestemt jernbanepolitikk for framtida er i strid med grunnprinsipp i vårt demokrati.

Det må fortsatt må være mulig å stille nasjonale krav til sikkerhet på jernbanen uten å måtte be EU om lov. Vi frykter at overføring av myndighet til EUs jernbanebyrå, ERA, vil svekke sikkerheten og opplæringskravene.

Stortinget må reservere Norge mot EUs Jernbanepakke 4, slik EØS-avtalen gir anledning til.

KrF i regjering må stå opp for suverenitet og grunnlov og ikke la EU bestemme over jernbanepolitikken vår. Et minstekrav til KrF er at partiet hindrer at Norge blir direkte underlagt EUs jernbanebyrå ERA. Det er uforenlig med så vel Grunnloven som EØS-avtalen.

Nei til EU sier nei til å la norsk jernbane bli underlagt EU. Stopp EUs jernbanepakke – nei til anbudstvang og svekket sikkerhet!

Folket sa nei i folkeavstemningen 28. november 1994. Hovedtemaene for markeringen av 25-årsjubileet for nei-seieren skal være folkestyre, motmakt og solidaritet.

Ordene folkestyre, motmakt og solidaritet er fortsatt like viktige. Dette er ord som både fagbevegelsen og Nei til EU gir innhold hver eneste dag, om enn på hver vår måte.

Et eksempel er Fellesforbundets avdeling 5 som sier at nok er nok, og vil si opp EØS-avtalen etter reise, kost- og losjisaken viste at ESA overkjører norsk Høyesterett.

Nei til EU hadde medlemsvekst i fjor, og jomen har vi plass til enda flere på laget, fordi vi tror at det fortsatt er viktig at vi er i beredskap den dagen en ny EU-kamp seiler opp.

Vi har åtte ganger flere medlemmer enn Europabevegelsen og i april har det vært neiflertall på alle målinger i 15 år.

Men det er «ittnå som kjæm ta sæ sjøl», som Vømmøl synger, så vi står på.

EU holder oss i arbeid med arbeidslivsbyrå på trappene, fortsatt er ikke ACER-kampen ikke endelig avgjort siden energibyrået ikke er vedtatt på Island, og Nei til EU har gått til søksmål for å stoppe det her. I april får vi besøk av NHO-sjefen på rådsmøtet vårt. Da skal vi diskutere EØS.

Men først skal vi stoppe jernbanepakke 4!

reLATERT

Se alle arrangementer

EØS, gagner ordninga Norge?

14. aug. 2020

EØS var klar i 1992. Ettersom ei folkeavstemming skulle si nei til medlemskap, skulle Norge være sikra tilgang til det indre markedet for de varene som handelsavtalen vår ikke omhandla. EØS ble betrakta som en handelsavtale til tross for at den bygger på EUs fire friheter om fri flyt av arbeidskraft, kapital, tjenester og varer.

Skyggeboksing om jernbanepolitikk  

14. aug. 2020

Valgkampen om jernbanepolitikken kan bli avlyst allerede i høst.

Ta lærdom av Oslo sporveier!

04. aug. 2020

Sporveien i Oslo har gjennomlevd Jernbanereformen i miniatyrformat. Det var ingen suksess. Byrådet tok konsekvensen av erfaringene og omgjorde gamle vedtak.

Tvilsom EØS-agenda

03. aug. 2020

Tankesmia Agenda hevder at EØS-avtalens mange skadevirkninger kan nøytraliseres, bare politikerne er frampå og utnytter handlingsrommet. Hadde det bare vært så enkelt.

KrF må ta foreldreansvar for EØS-avtala!

28. juli 2020

Om ikkje partiet skal miste truverd, må KrF stå opp og kjempe for suverenitetsvernet og intensjonane som ligg bak EØS-avtala.

Kanaltoget Eurostar blir enda mer effektivt

09. juli 2020

En fornyet avtale mellom Storbritannia og tre EU-land sørger for at togtrafikken under Den engelske kanal vil gå enda mer smertefritt enn da landet fremdeles var medlem av EU.

Talende taushet fra Hareide

07. juli 2020

Kan Norge konkurranseutsette jernbanen og innrette oss etter EUs tekniske standarder og løsninger uten å godta EUs fjerde jernbanepakke? Svaret er åpenbart ja.

EØS-dressen er for trang for stortingsvedtak

30. juni 2020

Dressen som noen mener tjente oss godt på 1990-tallet, er blitt en tvangstrøye. Da er det eneste fornuftige å skifte ut hele dressen med en ny.

Jernbanedirektivet er for rigid, medgir EU

29. juni 2020

Koronapandemien tvinger EU til å sette sitt eget rigide regelverk ut av kraft på det ene området etter det andre – også på jernbanesektoren.

Høyesterett skal prøve ACER-saken

23. juni 2020

Høyesteretts ankeutvalg har bestemt at Høyesterett skal behandle ACER-søksmålet. Dermed vil vår høyeste domstol ta stilling til Statens påstand om å avvise saken.

Hareide har en høststorm i vente

22. juni 2020

Til høsten blåser det opp til storm rundt den utsatte jernbanepakka.

EFTA-parlamentarikere kritiserer EU og vil styrke EFTA

19. juni 2020

EU-kommisjonen får skarp kritikk av EFTA-parlamentarikerne fordi EU på vårparten ila eksportforbud på smittevernutstyr til EFTA-statene.