Det er vanskeligere å få EU-direktiver ut av EØS-avtalen enn å få dem inn. Som et siste spark til velgerne og den kommende regjeringa dytter Solberg-regjeringa EUs fjerde jernbanepakke inn i EØS-avtalen.
Nei til EU reagerer sterkt på framgangsmåten.
– Dette minner stygt om et jernbanekupp. Hastverket skyldes at et solid flertall i det nyvalgte Stortinget sier nei til EUs fjerde jernbanepakke. Ei regjering på vei ut burde vise demokratiet respekt, sier organisasjonens leder Roy Pedersen.
Han viser til regjeringens egne nettsider hvor det fremheves at en regjering på oppsigelse «må være varsom med å fatte beslutninger i politisk kontroversielle saker».
Avtroppende regjering gir også blanke i kjørereglene i EØS, ifølge Pedersen. Ved å overføre beslutningsmakt direkte til EU-organer, er kjørereglene i EØS-avtalen er brutt, poengterer han. For å glatte over dette faktum har Norge fått EØS-partnerne med på ei felleserklæring med forsikring om at dette bruddet på kjørereglene ikke vil skape presedens.
– Det er like betryggende som solskinnsgarantier for neste sommer, sier en tydelig irritert Nei til EU-leder.
Pedersen mener det som er tatt inn i EØS-avtalen også må kunne tas ut, og spiller ballen over til det nye flertallet på Stortinget.
Vedtaket i EØS-komiteen rokker ikke ved det krystallklare valgresultatet, kravet fra fagbevegelsen og tusener av ansatte i jernbanesektoren, fastslår han. Pedersen forventer at handlingsrommet utnyttes og sammenfatter hovedkravene til den nye regjeringen slik:
- Norsk jernbane skal ikke underlegges EUs jernbanebyrå eller andre EU-organer.
- Obligatorisk konkurranseutsetting av jernbanen uavhengig av hvilken regjering vi har må avvises.
For spørsmål og kommentarer
kontakt Roy Pedersen på 930 27 592. Bildet av Roy Pedersen kan brukes fritt av media.