Nei til EU markerte støtte til ACER-søksmålet utenfor Høyesterett 5. september 2023.

ACER-tvangen gir urettferdig konkurranse

Samtidig med at Høyesterett behandler ACER-søksmålet fra Nei til EU, føler sørvestlendinger igjen konsekvensene av EUs tredje energimarkedspakke på pungen.

Bedrifter og forbrukere i Agder og Rogaland (prisområde NO2) har over tid betalt opptil 50 ganger mer for strømmen enn resten av landet. Kraftprisen er likevel såpass lav at strømstøtta ikke slår inn. Dette skjer i den delen av Norge som «svømmer» i kraft og der de største flerårsmagasinene ligger.

Eksporterer for fullt

Eksporten over utenlandskablene har i samme periode gått for fullt, i lange perioder har eksporten vært på 90 prosent. Alle de undersjøiske kablene går nettopp ut fra prissone NO2. Produksjonskostnaden på denne magasinkrafta (selvkost eller konsesjonspris) er 11,77 øre/kWh i 2023, mot en europeisk strømpris på over 100 øre/kWh.

Det er denne prissmitten som merkes i prisområde NO2. Tidligere har den også slått inn i NO1 (Østlandet), men her er prisen lav, enn så lenge. En vesentlig årsak er mye lite regulerbar elvekraft produsentene må bli kvitt etter flom på Østlandet. Vannmengden er såpass stor at prisen på Østlandet holder seg lav på tross av overføring av kraft herfra til kabelsonen i NO2.

Etter vedtak av ACER i april i år, er prisområde NO2 inkludert i kapasitetsregionen (CCR) som kalles Hansa, det vil si området som omfatter blant annet Tyskland, Nederland og Polen. EØS-tilsynet ESA har kopiert vedtaket som dermed gjelder for Norge, og skal iverksettes av Reguleringsmyndigheten for energi. Olje- og energiministeren har ingenting han skulle ha sagt. Slik er situasjonen etter at Stortinget i 2018 med simpelt flertall overførte myndighet til EUs energibyrå ACER, et vedtak Nei til EU mener skjedde i strid med Grunnloven.

Urettferdig konkurranse

EØS-avtalen skulle ifølge festtalene motvirke ulike vilkår for næringslivet mellom land og innad i det enkelte land. I avtalens artikkel 16 heter det eksempelvis at statlige handelsmonopoler må tilpasses slik at det ikke vil forekomme noen forskjellsbehandling av statsborgere fra EUs medlemsstater og EFTA-statene «når det gjelder vilkårene for forsyning og avsetning». Statnett er i praksis et slikt handelsmonopol. Videre står at foranstående også gjelder «ethvert organ som avtalepartenes myndigheter rettslig eller faktisk, direkte eller indirekte, bruker til å kontrollere, styre eller merkbart påvirke importen eller eksporten mellom avtalepartene». Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er et slikt organ, formelt underlagt norske myndigheter, men reelt fullstendig uavhengig av alle andre enn ESA og energibyrået ACER.

Næringsdepartementet, Konkurransetilsynet og ESA er tause som østers om konkurranseproblematikken når energi er inne i bildet. Paradokset er at EUs energiregelverk tvinger fram grov diskriminering av strømabonnenter i Norge, både bedrifter og forbrukere. For bedrifter betyr noen ekstra øre i kilowattprisen millioner i utgiftsregnskapet.

Juridisk handler ACER-saken om hvordan Stortinget skal forholde seg til Grunnloven. Det er i første rekke dette spørsmålet Høyesterett nå vurderer. I innhold handler saken om folkestyret og våre muligheter til å verne velferd og industri mot et dysfunksjonelt europeisk kraftmarked. For å få slutt på grov forskjellsbehandling av innbyggere, bedrifter og landsdeler, må vi ta tilbake nasjonal kontroll med kraftomsetninga.

Innlegget er opprinnelig publisert i Stavanger Aftenblad 13. september 2023.


 

Stort bilde i toppen: Nei til EU markerte støtte til ACER-søksmålet utenfor Høyesterett 5. september 2023. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Nei til EU krever veto mot de nye energidirektivene

11. nov. 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 9. november 2025.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.