Christian Torseth, leiar i Nordland Nei til EU, på fylkesleiarsamling i Nei til EU i februar 2017.

Acer-uttalelse fra Nordland Fylkesting

Fylkestinget i Nordland vedtok tirsdag 10. oktober en uttalelse som går mot suverenitetsavståelse til EUs energiregulatorbyrå, Acer.

– Uttalelsen mot Acer ble med små endringer vedtatt enstemmig i Nordland Fylkesting, sier fylkesleder Christian Torseth i Nordland Nei til EU, som på bildet er på Nei til EUs fylkesledersamling. 

– Det er veldig artig å få, som første folkevalgte organ, et vedtak mot Acer som er krystallklart og som kan brukes som mal til fremtidige forslag til uttalelser andre steder, sier Torseth.

Tap av kontroll over krafta

Nordland SV, som stod bak uttalelsen, er svært fornøyd med vedtaket, og leder Marius Jøsevold kommenterer uttalelsen slik:

– Nordland har mye kraftforedlende industri, og er spesielt sårbar for tap av kontroll med krafta. Så lenge regulatorisk myndighet er på norske hender kan vi anta at norske interesser blir hensyntatt. Avgir vi kontroll til EU er prioriteringen med sikkerhet en annen. Acer er en trussel mot nord-norsk industri, sier Jøsevold.

Uttalelsen fikk støtte fra SV, Rødt, SP, AP, KrF, Venstre, MdG, Høyre og FrP – altså enstemmig.

– Det er spesielt interessant at også Arbeiderpartiet går mot suverenitetsavståelsen, fortsetter Jøsevold.

– De av oss som har sett Nei til EUs kandidatundersøkelse vet at AP er splittet i synet på deler av EØS-samarbeidet. Hvis dette innvarsler en reell vilje i partiet til å stanse EU-tilpasningen på sentrale områder, er det et vannskille i norsk politikk. Det er ikke mulig å stanse glideflukten til medlemsskap uten Arbeiderpartiet på laget.


UTTALELSE VEDTATT AV FYLKESTINGET I NORDLAND:

Ingen suverenitetsavståelse til EUs energibyrå ACER

I Nordland er den kraftforedlende prosessindustrien nøkkelindustri. Celsa, ELKEM Rana og Glencore Manganese er utgangspunkt og tyngdepunktet i Mo Industripark som er en av Norges største. ALCOA er nøkkelbedriften i Mosjøen. Planene om å finne nye bedrifter til industriparken i Glomfjord bygger på tilgang til elektrisk kraft til konkurransedyktige priser.

Det bygges nå en eksportkabel til Tyskland fra Sørlandet. I tillegg har Statnett konsesjon på en ny kabel til Skottland. Blir begge disse bygd så kan nesten halvparten av all norsk kraftproduksjon eksporteres. Krafta selges etter frimerkeprinsippet og vil gå dit prisen er høyest. I Norge er strømprisen vesentlig lavere enn i Storbritania.

Det er all mulig grunn til å frykte at Norge vil importere en europeisk strømpris og miste vår viktigste konkurransefordel. Foreløpig må krafteksport fra Nordland gå via Sverige. Men det er nå fattet vedtak om utbygging av en motorvei for overførsel av kraft fra Namsos til der eksportkablene starter ved Kristiansand. Da står det ikke lange biten igjen til vårt fylke.

I denne situasjon fremmes det forslag om at Norge skal avgi suverenitet til EUs energibyrå ACER. ACER har som formål å lage et felles europeisk nett for både gass og strøm der nasjonale hensyn ikke skal tas. Mens dagens samarbeid er rådgivende, skal ACER fatte bindende flertallsvedtak. Konkret foreslås at ACER skal bestemme reglene for når strømmen skal flyte den ene eller andre veien gjennom eksportkablene. De vil også bestemme hvem som skal betale ved uenighet og det er uklart om Norge kan stanse eksportkabler ut fra nasjonale hensyn.

Nordland Fylkesting mener norsk kraft skal brukes til å utvikle landet, og ber regjering og Storting reservere Norge mot suverenitetsavståelse til ACER.

Stort bilde i toppen: Christian Torseth, leiar i Nordland Nei til EU, på fylkesleiarsamling i Nei til EU i februar 2017. (Sindre Humberset)

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Nei til EU krever veto mot de nye energidirektivene

11. nov. 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 9. november 2025.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.