Åpent brev til KrF-forhandlerne på Hadeland

På vegne av Nei til EU tillater jeg meg å gi forhandlingsdelegasjonen noen god råd med på veien, siden grunnfjellet i KrF er solide EU-motstandere, skriver Kathrine Kleveland i dette åpne brevet.

De fire partiene som nå forhandler er delt i synet på EU-medlemskap, men er for EØS-avtalen. KrF er urolige for at avtalen kan bli svekket. Partileder Knut Arild Hareide har gitt uttrykk for at han tror tilliten til EØS-avtalen ville bli styrket om Norge tok i bruk reservasjonsretten fra tid til annen. Tidligere partileder og statsminister Bondevik understreket det samme i VG nylig da han mente at «at Norge kunne ha vært modigere til å reservere seg...» Det har de utvilsomt rett i.

De tre regjeringspartiene H/Frp/V erklærer jevnlig sin EØS-hengivenhet, samtidig som de ignorerer premissene for den samme avtalen.

H/Frp/V-regjeringens forslag til hvordan jernbanepakke IV skal behandles og innføres i Norge er dessverre et eksempel på en slik underminering. Skulle forslaget fra regjeringen bli en realitet, blir Statens jernbanetilsyn direkte underlagt EUs jernbanebyrå ERA. Slik myndighetsoverføring har ikke dekning i Grunnloven, ettersom Norge ikke kan avgi suverenitet til institusjoner landet vårt ikke er medlem av. Det er dessuten en omgåelse av EØS-systemet.

Grunnen til at EØS-avtalen fremdeles har legitimitet blant mange nordmenn er at den skulle være et varig alternativ til EU-medlemskap. EØS-avtalen skulle sørge for at Norge aldri ble direkte underlagt EU-organer. Norge skulle ha rett til å si nei til uspiselige EU-regler. Enhver eventuell myndighetsoverføring til EU skulle skje via EFTA-pilaren i EØS, og behandles i samsvar med Grunnlovens krav.

Dette blir fullstendig ignorert av den sittende trepartiregjeringa som vil la norsk jernbanepolitikk bli diktert fra Brussel.

Vi tar for gitt at KrF vil kreve at en slik lettvint omgang med Grunnloven og EØS-avtalen opphører i en utvidet regjering.

Nei til EU forventer også at KrF vil holde fast ved sitt løfte før valget om at det er uaktuelt å akseptere EUs anbudstvang i persontrafikken inntil man har høstet tilstrekkelig erfaring med virkningene av den nye jernbanereformen.

Selv om de fleste i Nei til EU ikke er tilhengere av EØS-avtalen, så forutsetter Nei til EU at enhver norsk regjering respekterer premissene som lå til grunn for avtalen. Vi anbefaler sterkt at dere krever respekt for Grunnlovens bestemmelser om suverenitetsavståelse og at gjenreising av EFTA-pilaren i EØS blir presisert og tatt inn i en eventuell regjeringserklæring. 

Vi ønsker lykke til i forhandlingene – og glem ikke prinsippene!

Nyttårshilsen fra Kathrine Kleveland, Nei til EU

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.