Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Balansekunst på slakk strømledning  

Forventningene til Strømprisutvalget har vært store. Men rapporten Balansekunst gir ingen svar på hva som kan og må gjøres med strømpriskrisa som rammer folk og næringsliv.

Utvalgets rapport beskriver til dels detaljert hvordan det norske og europeiske strømmarkedet fungerer – eller ikke fungerer. Ut over en rekke problematiseringer, gir den få svar.   

Utvalget har overhodet ikke vurdert mulighetene innenfor EØS-avtalen til å frikoble strømmen fra markedsstyring – på grunn av tidsnød! Med samme tids- og kapasitetsbegrunnelse har utvalget – etter eget utsagn – heller ikke foretatt noen grundig vurdering av handlingsrommet i EØS-avtalen for å innføre eksportrestriksjoner.  

Mandatet er tydelig nok. Det sier at «ekspertutvalget skal vurdere hvilke tiltak på kort og lang sikt som kan sikre strømforbrukerne mulighet til lavere og forutsigbare priser, innenfor handlingsrommet i EØS-avtalen».  

Innledningsvis, og med juridisk veiledning fra professor Erling Hjelmeng, medgir utvalget følgende: «Avtalepartene i EØS er innrømmet en viss skjønnsfrihet til å omklassifisere strøm til et nødvendighetsgode på linje med andre nødvendighetsgoder som ikke er underlagt markedsreglene, som vann og avløp.»  

Dette burde være gefundenes fressen for et utvalg som har fått et så stort samfunnsmessig ansvar lagt i hendene!   

Men, nei: «På grunn av tids- og kapasitetshensyn har ikke utvalget vurdert nærmere hvordan dette eventuelt kan gjøres, hva det kunne bety for priser, kostnader og forsyningssikkerhet…»  

Dermed sitter politikere, strømabonnenter i kalde hus og et næringsliv på sparebluss igjen med en rapport på det EU-styrte strømmarkedets premisser.

Hensikten med Strømprisutvalget måtte jo være å finne ut av hvordan det norske samfunnet kan fri seg fra dette markedets kalde kvelertak. Svarene på det mangler - imens er strømprisen i full ferd med å nå nye høyder. 

Utvalget har sikkert nok hatt en krevende og omfattende oppgave. Men når Strømprisutvalget har hoppet bukk over den åpenbare hovedoppgaven, må den 268 sider lange avhandlingen sees på som en delrapport og et supplement til en utredning som ennå ikke foreligger. 

Utfordringen ligger der like fullt – nemlig å få politisk kontroll på strømprisen. 

Stort bilde i toppen: Einar Frogner, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.