Faksimile fra spalten "Orientering" i Klassekampen 12.10.24.

Brev fra Brussel

EU-kommisjonen omtaler seg selv som en nøytral «vokter av traktatene». Om Fru Justitia er blind, er det bare på ett øye.

I slutten av september gikk det et varselbrev fra Brussel til Stockholm, der EU-kommisjonen åpner sak mot Sverige for manglende gjennomføring av det reviderte fornybardirektivets regler om enklere og raskere konsesjonsprosesser for kraftutbygging. Ifølge kommisjonen er det bare Danmark som har oppfylt direktivet. Alle de andre medlemslandene må nå svare for seg og gjennomføre direktivet innen to måneder.

Fornybardirektivet, som EU endret i november i fjor, har flere bestemmelser om hvordan kraftprosjekter og nettanlegg skal behandles, som landene måtte innføre innen 1. juli. Direktivet fastsetter tidsfrister for konsesjonsprosessen ned mot ett år, og etablerer som prinsipp at fornybare prosjekter er en offentlig interesse som går foran EUs naturlovgivning.

 

I debatten her hjemme om fornybardirektivet har det blitt vist til at Sverige har en ordning med kommunal vetorett om vindkraft. Ifølge Svensk Vindenergi har kommunene avslått 66 prosent av søknadene i årene 2020-23. Hvordan de nye påleggene i fornybardirektivet skal gjennomføres er imidlertid ikke avklart. Dermed er det også knyttet usikkerhet til om dette kan få konsekvenser for vetoretten i svenske kommuner.

  EU-kommisjonens ferske sak mot Sverige tilsier at alle bør være forsiktig med å bruke den svenske vetoordningen som bekreftelse på at fornybardirektivet er uproblematisk for lokaldemokratiet og kommunenes vetorett.

Hvis kommisjonen ikke er fornøyd med svaret fra Sverige, kan den sende et nytt brev med krav om å følge EU-retten. Hvis svenskene heller ikke da gjennomfører påleggene, kan kommisjonen ta saken til EU-domstolen. Dommen er bindende, men hvis et land ikke retter seg etter den kan kommisjonen nok en gang ta saken til domstolen som da kan ilegge bøter.

 

EU-kommisjonen omtaler seg selv som en nøytral «vokter av traktatene», som skal påse at EUs lover blir gjennomført riktig og i tide. Da hun tiltrådte som kommisjonspresident understreket Ursula von der Leyen dette, og uttalte at «Fru Justitia er blind – hun vil forsvare rettsordenen hvor enn den blir angrepet».

I praksis skjer det en forskjellsbehandling, der loven ikke er lik for alle. Noen ganger tar EU-kommisjonen affære etter bare noen måneder, andre ganger kan saker bli liggende i årevis. Journalistkollektivet Investigate Europe fant 44 saker der kommisjonen har latt regelbrudd ligge i bero. 33 av sakene gjelder klima, naturmangfold og vannkvalitet (EU Observer 25.09.24).

Et eksempel er fra Irlands største nasjonalpark. Den tidligere karakteristiske Myrhauken har blitt et sjeldent syn i Wicklow Mountains. Ødeleggelser av myrlandskapet har gjort at svært få hekkende fuglepar er igjen. Tilbake i 2007 påla EU-domstolen Irland å gjøre alle nødvendige tiltak for å beskytte truede fuglearter. Det har ikke blitt fulgt opp verken fra Dublin eller Brussel, fortsatt finnes det ikke noen ordentlig plan for å bevare Myrhauken.

 

En forklaring på at EU-kommisjonen er tregere til å følge opp miljøsaker kan være den sterke påvirkningen fra lobbyinteresser. I saker om forurensning, dumping av farlig avfall og manglende naturvern finnes det som regel aktører som tjener økonomisk på at krav ikke blir fulgt og pålegg blir liggende i bero. EUs ombudsmann har uttalt at etter Washington er Brussel det stedet i verden som er mest utsatt for lobbyisme (EU Observer 30.09.24).

Mye av forklaringen ligger likevel i at kommisjonen selv inntar en langt mer politisert rolle enn man skulle forvente av et tilsyn. Strategiske hensyn påvirker hvilke saker man forfølger. Dette avgjøres av en indre krets av rådgivere sammen med kommisjonens president.

Maktkonsentrasjonen i kommisjonen har blitt forsterket med Ursula von der Leyen som president. Vi ser dette både i forholdet mellom EUs institusjoner og innad i kommisjonen. Makt er flyttet fra EU-rådet, der medlemslandenes regjeringer møtes, til kommisjonen. Områder som statsbudsjett, helsepolitikk og utenriks- og sikkerhetspolitikk har vært ansett som landenes domene, men kommisjonen spiller også her en betydelig rolle. Denne maktutvidelsen har skjedd uten endring av EUs traktater.

 

Von der Leyen fikk i løpet av sin første periode som president kallenavnet dronning Ursula fordi hun detaljstyrte, tok beslutninger på egen hånd uten å involvere andre EU-ledere og handlet utover kommisjonens fullmakter.

I prosessen med å oppnevne den nye EU-kommisjonen har hun samlet enda mer makt hos seg selv. Kritikere er kastet ut av kommisjonen og lojale støttespillere får sentrale posisjoner. Kommissærene får arbeidsområder som til dels overlapper hverandre. Deres ansvar og makt blir dermed mer uklar, samtidig som det gir presidenten større spillerom til å ta styringen. Politico, nettavisen for Brüssels prateklasse, har nylig omdøpt henne fra dronning til EUs keiserinne (19. september).

EU-kommisjonens president lovte å være en «blind» Fru Justitia. I stedet blir det mer og mer synlig at hun opererer med sin egen politiske agenda for øye.

Teksten ble trykt i Klassekampen 12. oktober 2024.

Stort bilde i toppen: Faksimile fra spalten "Orientering" i Klassekampen 12.10.24.

reLATERT

Se alle arrangementer

Flau bris med høy pris

16. des. 2024

Skyhøye strømpriser skyldes ikke bare vindstille i Tyskland, det er et kraftmarked som har kortsluttet.

Strømpriskrisa er tilbake for fullt!  

16. des. 2024

Denne uka har vi opplevd strømprisene nå opp til et ufattelig nivå over 13 kroner per kWh på de delene av Sørlandet, Vestlandet og Østlandet som ligger tettest på det europeiske energimarkedet og EUs energiunion.

Strømpriskrisa er tilbake for fullt!  

16. des. 2024

Denne uka har vi opplevd strømprisene nå opp til et ufattelig nivå over 13 kroner per kWh på de delene av Sørlandet, Vestlandet og Østlandet som ligger tettest på det europeiske energimarkedet og EUs energiunion.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!  

12. des. 2024

Igjen går strømprisen løpsk. I dag blir strømmen det dyreste den har vært siden 2009, med en makspris på 13,17 kroner i Sør- og Sørvest-Norge. Det er på tide å ta tilbake kontrollen over krafta!  

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Tid for handling: Ta tilbake kontroll på krafta

02. des. 2024

Vi ønsker å reise full oppmerksomhet om forvaltningen av kraftressursene og norsk kraftpolitikk inn mot stortingsvalget 2025 under parolen ‘Krafta er vår – ta tilbake demokratisk kontroll over strømprisene’.

Aprilsnarr i januar  

02. des. 2024

EU må kunne sies å være på nedtur – og rystes av de nye høyrepartiene.  Jeg synes derfor at påstanden om «det sosiale EU» som aprilsnarr er en god metafor. 

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Flertallet fikk rett

25. nov. 2024

Vi stemte nei til EU-medlemskap, men hva skjedde med folkestyre, miljø og solidaritet?

Demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa

21. nov. 2024

Innspill fra Nei til EU til melding til Stortinget om demokrati i Europa.  

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

19. nov. 2024

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

– Eldring-utvalget vil knytte Norge stadig tettere til EU

14. nov. 2024

I høringsmøtet om EØS-utredningen 13. november var Nei til EU-leder Einar Frogner kritisk til at Eldring-utvalget ønsker en raskere innføring av EU-tilpasninger i EØS-avtalen, og dermed knytte Norge stadig tettere til EU.