Roy Pedersen, leder i Nei til EU.

Brexit viser at en frihandelsavtale er mulig 

Brexit aktualiserer kravet om en offentlig utredning av en frihandelsavtale mellom Norge og EU, skriver Roy Pedersen i lederartikkelen i Standpunkt.

Å være nyvalgt leder i Nei til EU innebærer både læring og forpliktelser. Sånn skal det være. Jeg hadde knapt rukket å lære meg organisasjonen, bli kjent med de ansatte og få økt innsikt i de mange viktige sakene, før brexitavtalen var et faktum. 

Første juledag var det bare å sette seg ned for å kommentere en avtale som ja-sida på forhånd hadde erklært uinteressant for EU og nærmest umulig å få til for en britisk statsminister med bustete hår og en litt rufsete politisk praksis. Men det gikk. Brexit er et faktum og viser at det finnes andre avtalemuligheter med EU enn medlemskap og EØS.  

Storbritannia har etter 50 år i EU tatt tilbake suvereniteten. EU-domstolen avgjør ikke lenger. Til forskjell fra EØS-avtalen er det ingen fortløpende innføring av nye EU-direktiv. Storbritannia er utmeldt av ACER og innfører ikke EUs fjerde jernbanepakke. Wizz Air flyr ikke på britiske innenlandsruter. 

Britene er ikke en del av det indre marked. Begge parter er likevel enige om at varehandel mellom EU og Storbritannia skal fortsette uten toll eller kvoter.

Den britiske regjeringen har vedtatt høyere mål for kutt i klimautslipp enn EU. Mål er bra, men kutt er bedre. Uansett kan det komme godt med i klimakrisa og kjempejobben for det grønne skiftet, at Storbritannias statsstøtteregler ikke må godkjennes i Brussel, selv om britene ikke står helt fritt. 

Med brexit får britene igjen kontroll over egne fiskeressurser og vil være part i årlige forhandlinger om størrelsen på og fordelingen av fiskekvoter. Britene har tollfri adgang for fisk, som er bedre enn vår ordning innen EØS, men helt knirkefritt går dette foreløpig ikke.  

Innen britisk fagbevegelse er det delte meninger om EU. Antall fagorganiserte er halvert, og mange mener det er bedre å være in enn out. Nedturen startet da den konservative statsminister Margaret Thatcher spesielt angrep streikeretten på 80-tallet. Forverringene har ingen senere statsminister rettet opp.  

I brexitavtalen er det nedfelt at verken faglige rettigheter eller krav til helse, miljø og sikkerhet kan være dårligere enn i dagens EU, og ILO-konvensjoner skal respekteres. Storbritannia har høynet den lovbestemte minstelønna som nå ligger over den tyske, og er på nivå med den franske. 

Men vår erfaring er tvert om: Markedsliberalismen i EU og de mange direktivene er ikke noe drahjelp for fagbevegelsen. Resultatet er sosial dumping og arbeidslivskriminalitet som bidrar til økte forskjeller og fattigdom i alle land. Nylig ga EU-kommisjonen Spania beskjed om at kutt i pensjoner er nødvendig for å få krisehjelp.  

Med brexit er ikke Storbritannia lenger en del av et felles arbeidsmarked. For å få arbeidstillatelse må man normalt oppfylle krav til fagutdanning, språk og andre ferdigheter. Dette poengberegnes. Finner du en arbeidsgiver og har nok poeng, spiller det ingen rolle hvor man kommer fra. Men ordningen verner ikke mot sosial dumping.  

Uansett er det styrkeforholdet i det britiske arbeidslivet og den politiske situasjonen som avgjør hvem avtalen blir bra for. 

Alt i alt «et solidt fundament for det fremtidige forhold mellom EU og Storbritannien» som det oppsummeres i et offentlig dansk notat. 

Brexit aktualiserer kravet om en offentlig utredning av en frihandelsavtale mellom Norge og EU. For å få dette til og samtidig stå imot NHO og partier som ikke vil, er det avgjørende å bygge et sterkere Nei til EU. Vi må bli flere, jo før, jo heller. Og helt til slutt. I disse koronatider må vi passe på å holde avstand uten å miste kontakten! 

Standpunkt 1-2021

Denne lederartikkelen har stått på trykk i Standpunkt 1-2021.

Stort bilde i toppen: Roy Pedersen, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.