Storbritannias statsminister Boris Johnson.

Brexits blanke ark

Maktforhold i det britiske samfunnet avgjør hvem avtalen mellom Storbritannia og EU er bra for.

Avtalen mellom Storbritannia og EU kan oppsummeres slik:

  • På en god del saksfelt flytter avtalen suverenitet fra EU til britiske instanser. Det skjer ved at britiske avgjørelser ikke lenger er underlagt EU-domstolen.  
  • Det skal som før ikke være toll på handelen med varer mellom Storbritannia og EU. Kvoter på import og/eller eksport skal heller ikke brukes for å regulere handelen.
  • Avtalen går ikke inn på hvordan handelen med tjenester skal foregå.
  • Det skal som før være fri flyt av kapital mellom Storbritannia og EU.
  • Det skal ikke lenger være fri flyt av arbeidsinnvandrere.
  • Storbritannia har ingen plikt til å overta hver ny lovregel som EU vedtar.

Det er ikke opplagt hvilket samfunn som kan vokse fram på et dette grunnlaget. Men britene har i alle fall brøyta seg vekk fra EUs tungrodde markedsliberalisme. Frå nå av er det maktforhold inne i det britiske samfunnet som avgjør hvordan det går.

Foreløpig er debatten om avtalen ganske så forutsigbar. De som var pådrivere for utmelding av EU, finner nok argumenter i avtaleteksten for at det var riktig og viktig å stemme nei til medlemskap i EU. Mens de som mente at medlemskapet i EU både var tryggest og best, finner mange nok holdepunkter i avtalen om at slik er det. Siden forhandlerne la fram en avtale på 1246 tette tekstsider som skulle være spiselig både i London og i Brussel, kunne det knapt bli annerledes.

«Alt britene ble lovet i folkeavstemningen i 2016 og i valget i fjor er innfridd med denne avtalen. Vi har tatt kontrollen tilbake over våre penger, grenser, lover, handel og fiskeområder. Avtalen er fantastiske nyheter for familier og bedrifter i alle deler av Storbritannia» | Boris Johnson

Et grunnleggende krav fra Storbritannia har vært at landet ikke må være underlagt EU-domstolen. I stedet opprettes det på ulike saksområder egne tvisteløsningsordninger ved uenighet mellom EU og Storbritannia.

Det opprettes for eksempel et såkalt «partnerskapsråd» i spissen for en mengde spesialiserte komiteer. Rådet og komiteene skal være likt bemanna av Storbritannia og EU. Dette rådet er særlig viktig for handelen med tjenester der det foreløpig bare fins en rammeavtale som må fylles ut med konkrete retningslinjer og regelverk. Partnerskapsrådet får rett til å fatte bindende vedtak.

Avtalen mellom Storbritannia og EU er nokså intetsigende om arbeidstaker-rettigheter og sier like lite om hvordan de skal håndheves. Det er for eksempel ingen bestemmelser som hindrer at britiske myndigheter kan satse på å svekke arbeidstaker-rettigheter. Dette har fyrt opp under frykten om at en kapitalvennlig britisk regjering kan legge opp til en kraftig avregulering av arbeidslivet for å gi britiske bedrifter en konkurransefordel i forhold til bedrifter i EU.

Nå er det mye forskning som tyder på at et avregulert arbeidsliv svekker den økonomiske veksten. Men det er ingen tvil om at store deler av den britiske høyresida mener at avregulering er bra for konkurranseevnen, De er konkrete nok til at de advarer mot EU-direktiv som gir arbeidstakere goder som kortere arbeidstid og samme lønn for innleide arbeidstakere som for fastansatte.  

I 1979 hadde britisk fagbevegelse 13 millioner medlemmer. I dag er tallet 6,4 millioner. Mange årsaker ligger bak denne nedgangen. Strukturendringer i næringslivet og økende arbeidsløshet har bidratt med sitt. Men viktigst er nok det markedsliberale herredømmet over britisk politikk og økonomi som Margaret Thatcher tvang igjennom etter at hun vant valget i 1979.

Mellom 1980 og 1993 fikk Thatcher-regjeringene med 2-3 års mellomrom gjennomført lovendringer som skritt for skritt bidro til å innskrenke handlefriheten til fagbevegelsen.

  • I 1980 ble fagforeninger fratatt den juridiske retten til å opptre på vegne av de ansatte på en arbeidsplass. Retten til sympatistreik ble kraftig innskrenka,
  • Fra 1982 var streiker bare lovlige hvis de retta seg mot den «umiddelbare arbeidsgiveren», ikke mot arbeidsgivere høyere opp i kontraktskjeden. Det ble forbudt å gå til sympatistreik for ansatte i utlandet sjøl om det dreide seg om ansatte i samme konsern.
  • Det ble mulig for arbeidsgivere å kreve erstatning opp til en kvart million pund fra fagforeninger hvis de var påført «urimelige tap» i forbindelse med streiker.
  • Fra 1984 var det bare tillatt å streike hvis det var vedtatt ved en avstemning blant alle ansatte.
  • Fra 1988 måtte viktige avstemninger, blant annet om å streike, foretas med personlige brev fra de ansatte, ikke på møter.

Det siste tiåret har viktige fagforbund klart å bryte ut av den avmakten som Margareth Thatcher og Tony Blair på hver sin måte hadde påtvunget fagbevegelsen. Derfor er spennvidden mellom arbeid og kapital større i Storbritannia enn i noe annet europeisk land. Det er også spennvidden mellom høyresida og venstresida innad i partiet Labour der visjonene til Jeremy Corbyn er kjeppjaga av den nye partiledelsen.

For oss i Norge viser Brexit-avtalen at det fins både gode og ikke fullt så gode alternativer til den EØS-avtalen som på viktige samfunnsområder binder Norge til styring fra Brussel. Det er ikke uten grunn at de tre siste LO-kongressene har vedtatt at norske tariffavtaler og lover for arbeidslivet skal ha forrang framfor EU-regler. Hver gang har vedtaka vært enstemmige. Det er derfor heller ikke uten grunn at forbund etter forbund nå krever en offentlig utredning av alternativer til EØS-avtalen.

Kronikken har stått i Klassekampen lørdag 14. januar 2021

Blant kildene:

  • «Notat til Folketingets Europaudvalg og udenrigspolitisk Nævn», januar 2021
  • «The UK-EU Trade and Cooperation Agreement: Minimum Brexit», The Full Brexit, 30. november 2020
  • Danny Nicol: «Maximising Sovereignty under the UK-EU Trade and Cooperation Agreement: Outlines of a Strategy» 5. januar 2021
  • Kirsti Hugh: «The UK’s European question is far from over», 4. januar 2021

Stort bilde i toppen: Storbritannias statsminister Boris Johnson. (Foto: Annika Haas, creative commons lisens)

reLATERT

Se alle arrangementer

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.