Britenes folkeavstemning må respekteres!

Storbritannia skal forlate Den europeiske union. Det var det 17,4 millioner briter stemte for 23. juni 2016. De ønsket å være herre i eget hus.

Forhandlingene mellom EU og den britiske regjeringen om en Brexit-avtale har vært krevende, og de er i mål med en skilsmisseavtale. EU har utvist liten grad av fleksibilitet på mange områder for å gjøre et eksempel ut av Storbritannia overfor andre EU-land.

Det britiske folk sjokkerte politikerne da de stemte i hopetall for å gå ut av Den europeiske union. Politikerne har alltid hatt en mer positiv holdning til unionen enn folk flest. Dette har blitt enda tydeligere når arbeidet med utmeldelsen har tiltatt, og forakten mot folkets avgjørelse har kommet frem i lyset.

Folkets nei til EU må være utgangspunktet for veien videre, både for norske og britiske politikere.

Når politikerne i House of Commons prøver å omgå folkeavstemninga, enten ved å utelukke WTO-vilkår (no deal) eller ved å kreve ei ny folkeavstemning, viser det mangelfull respekt for den uttrykte folkeviljen. De sterkeste tilhengerne av EU i parlamentet har frekkhetens nådegave når de stemmer ned selv den mykeste brexit, for så å kreve tilsidesettelse av folkeavstemningen i 2016 siden ingen Brexit-alternativer sanker flertall.

Den norske regjeringa har vært konsekvent mot et ethvert utfall som kan svekke EU, og norske interesser har ikke vært i førersetet. Regjeringa gikk til Stortinget for å få hastebehandlet mandat til utvidede fullmakter for å kunne forhandle frem avtaler med Storbritannia. Uansvarligheten ved å vente til siste innspurt med dette arbeidet kan vise seg  å koste norske interesser dyrt. Land som Sveits og Færøyene har allerede fremforhandlet handelsavtaler som sikrer deres interesser. Det er påfallende hvor dårlig forberedt og lite aktive den norske regjeringa har vært i Brexit-arbeidet. Regjeringa har i altfor stor grad basert seg på å skulle kopiere de avtalene Storbritannia eventuelt inngår med EU.

Når regjeringa nå har fått utvidede fullmakter av Stortinget til å hasteforhandle avtaler med Storbritannia, krever vi at norske interesser ivaretas. Hvis ikke den norske regjeringa skal ivareta norske interesser, hvem skal da gjøre det?

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan EU erstatte Nato?

03. april 2024

En europeisk forsvarsgaranti er lite annet enn en ønskedrøm på ja-sida.

Grønn pakt i fare

14. mars 2024

Det er ikke klimamålene, men metodene bak dem som gjør at EUs grønne skifte kjører seg fast.

EU-politikere vil ha tilgang til folkets sparepenger

28. feb. 2024

Pengebingen tømmes fort i EU. Sentrale franske og tyske politikere vil derfor ha lettere tilgang til pensjonsmidler og sparepenger som tilhører vanlige europeere.

Union og utopia

28. feb. 2024

Hva kunne vært mulig med et ganske annet politisk flertall i EU?

Brexit fra Baskerville

08. jan. 2024

Skremslene sprekker når Det internasjonale pengefondet forventer sterkere vekst i Storbritannia enn i de store EU-landene.

Informasjonskampanje om EU og EØS

21. des. 2023

Fylkeslaget i Møre og Romsdal starter informasjonskampanje.

Brussel skviser hardere

18. des. 2023

Hvem vil høste politisk gevinst om EU finner fram igjen skjemaene sine for økonomisk innstramming?

​​​​​​​Tatt av Wilders

12. des. 2023

EUs Green Deal blåser over ende av hard høyre-vind og dramatiske feilvurderinger.

Krone eller euro?

07. des. 2023

Webinar med Christian Anton Smedshaug og Morten Harper 7.12.2023

Euro skaper uro

09. nov. 2023

Dyrtida slår kraftig inn i europeiske husstander. Dette merkes også i Norge. I tillegg til høye priser på energi og mat kommer hyppige renteøkninger. Mye av prisveksten er importert. Ville det hjelpe å bytte ut krona med euroen?

Uvisst om utvidelse av unionen

08. nov. 2023

Sverige og Finland brukte fem år på prosessen med å bli EU-medlem, og ingen har gjort det raskere. Tyrkia har vært kandidatland i snart 25 år. Hva er utsiktene for et snarlig EU-medlemskap for Ukraina?

Vett 2 2023 Dyrtid for demokratiet

07. nov. 2023

Kan EU utvide unionen både i dybden og bredden?