Den upraktiske EØS-avtalen

Det er grunn til å håpe at Høyesterett ikke vil la «praktiske» hensyn veie tyngre enn Grunnlovens ord og EØS-avtalens forutsetninger, skriver Jan R. Steinholt i en replikk til Knut Arild Hareide i Aftenposten.

Takk til Knut Arild Hareide for hans svar på mitt innlegg «Regjeringens jernbaneforslag undergraver EØS-avtalens dobbeltspor».

Samferdselsministeren medgir at EØS-avtalen bygger på en to-pilarstruktur, «også i saker der det er snakk om EFTA-statenes deltagelse i EU-byråer». I fortsettelsen hevder han at handlingsrommet i avtalen gir anledning til å erstatte to pilarer med én. Det er en besynderlig forståelse av handlingsrommet, som vanligvis blir utlagt som mer slingringsmonn, ikke mindre.

Ettersom ESA ikke har teknisk kompetanse, er det ifølge Hareide mer praktisk og rasjonelt å overlate det hele til EUs jernbanebyrå og EUs utøvende kontrollorganer. Det er et skummelt argument dersom man mener alvor med å forsvare EØS-avtalen. ESA har mangelfull faglig-teknisk kompetanse også hva angår finanstilsyn og elektrisitet. Like fullt har suverenitetsavståelsen på disse feltene skjedd til EFTA-organene, ikke til EU.

«Om rasjonalitet og praktiske hensyn var kriteriene, ville EØS-byggverket aldri ha sett dagens lys»

Om rasjonalitet og praktiske hensyn var kriteriene, ville EØS-byggverket aldri ha sett dagens lys. De kompliserte dobbeltmekanismene ble konstruert for å hegne om EFTA-statenes suverenitet.

Når dette skrives er det klart at stortingsflertallet vil be Høyesterett vurdere lovligheten i regjeringens forslag til behandling av jernbanepakka. Det er grunn til å håpe at Høyesterett ikke vil la «praktiske» hensyn veie tyngre enn Grunnlovens ord og EØS-avtalens forutsetninger.

Innlegget sto på trykk i Aftenposten 29. oktober 2020.

reLATERT

Se alle arrangementer

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.