Den upraktiske EØS-avtalen

Det er grunn til å håpe at Høyesterett ikke vil la «praktiske» hensyn veie tyngre enn Grunnlovens ord og EØS-avtalens forutsetninger, skriver Jan R. Steinholt i en replikk til Knut Arild Hareide i Aftenposten.

Takk til Knut Arild Hareide for hans svar på mitt innlegg «Regjeringens jernbaneforslag undergraver EØS-avtalens dobbeltspor».

Samferdselsministeren medgir at EØS-avtalen bygger på en to-pilarstruktur, «også i saker der det er snakk om EFTA-statenes deltagelse i EU-byråer». I fortsettelsen hevder han at handlingsrommet i avtalen gir anledning til å erstatte to pilarer med én. Det er en besynderlig forståelse av handlingsrommet, som vanligvis blir utlagt som mer slingringsmonn, ikke mindre.

Ettersom ESA ikke har teknisk kompetanse, er det ifølge Hareide mer praktisk og rasjonelt å overlate det hele til EUs jernbanebyrå og EUs utøvende kontrollorganer. Det er et skummelt argument dersom man mener alvor med å forsvare EØS-avtalen. ESA har mangelfull faglig-teknisk kompetanse også hva angår finanstilsyn og elektrisitet. Like fullt har suverenitetsavståelsen på disse feltene skjedd til EFTA-organene, ikke til EU.

«Om rasjonalitet og praktiske hensyn var kriteriene, ville EØS-byggverket aldri ha sett dagens lys»

Om rasjonalitet og praktiske hensyn var kriteriene, ville EØS-byggverket aldri ha sett dagens lys. De kompliserte dobbeltmekanismene ble konstruert for å hegne om EFTA-statenes suverenitet.

Når dette skrives er det klart at stortingsflertallet vil be Høyesterett vurdere lovligheten i regjeringens forslag til behandling av jernbanepakka. Det er grunn til å håpe at Høyesterett ikke vil la «praktiske» hensyn veie tyngre enn Grunnlovens ord og EØS-avtalens forutsetninger.

Innlegget sto på trykk i Aftenposten 29. oktober 2020.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.