Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, foto fra domstolens årsrapport 2015.

EØS-loven må skrives om

Den europeiske menneskerettighetsdomstolen slår fast at rettigheter etter EØS-avtalen ikke skal ha automatisk forrang. Da må kravet være at den norske EØS-loven tilpasses deretter.

Ifølge Fri Fagbevegelse har LO vunnet fram med et viktig prinsipp i den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD). Den gjaldt den omstridde Holshipdommen. Havnearbeiderne gikk til blokade fordi de både i tariffavtale og gjennom ILO-konvensjon 137  hadde enerett på lossing, i norske havner. De kunne ikke godta at det danske firmaet Holship losset med eget mannskap i Drammen. Norsk høyesterett bøyde seg for EU og ESA og sa at EUs frie etableringsrett måtte gå foran ILO-konvensjon 137 og norsk tariffavtale. Dommen bygde på EØS-loven som slår fast at Norges forpliktelser etter EØS-avtalen «skal i tilfelle konflikt gå foran andre bestemmelser som regulerer samme forhold». Norge hadde valgt å innføre ILO-konvensjon 137 gjennom tariffavtale, men etter dommen måtte bestemmelsen tas ut.

Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) fant ikke at høyesterettsdommen krenket menneskerettskonvensjonen, men fattet en prinsipiell avgjørelse. EMDs utgangspunkt var at en streik alltid vil være i strid med økonomiske interesser. Skulle markedskreftene alltid ha forrang slik Høyesterett og ESA la til grunn betydde det at streikeretten var opphevet. EMD slo fast at markedsfrihetene ikke hadde automatisk forrang. EMD har likevel ingen myndighet til å håndheve ILO-konvensjoner.

Norge som stat har skrevet under konvensjonen og er bundet av dommen. Men EU har ikke skrevet under. Forsøket på å tilslutte EU til konvensjonen ble stanset av EU-domstolen nettopp fordi ingen domstol skulle kunne stå over EU-domstolen. Det er likevel en forhandlingsprosess mellom EU og Europarådet om eventuell tilslutning.

Et like stort problem for Norge er at verken ESA eller EFTA-domstolen er bundet av EMK. Det ble bekreftet da busselskapet Konkurrenten ville reise sak etter å ha tapt i EFTA-domstolen. Saken ble avvist fordi det i EMD bare kan reises sak mot stater.

Menneskerettighetene er EFTA-domstolen og ESA uvedkommende fordi disse ikke inngår i EØS-avtalen. Mange av rettighetene i Menneskerettskonvensjonen er imidlertid omtalt i EUs eget charter. Men i EU er de underordnet markedsfriheten.  Så hva gjør norske domstoler og norsk høyesterett neste gang konflikten oppstår? Og hvordan sikrer norske politikere ILO-konvensjonenes forrang? LO-kongressen vedtok i 2017: LO vil kreve at ILOs kjernekonvensjoner tas inn i Menneskerettsloven. Det må også gjelde ILO 137, sjøl om den ikke er en kjernekonvensjon.  Samme LO-kongress vedtok enstemmig at: «ILO konvensjoner, norske tariffavtaler, norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EU-regler. En slik forrang må avklares mellom EØS-avtalens parter»

Det er enda bedre grunn til å følge opp dette etter dommen i Den europeiske menneskerettsdomstolen.

En naturlig oppfølging er at LO krever at ei ny regjering tar skritt for å omformulere den norske EØS-loven. Det vil si at det blir lagt inn et forbehold i dagens lovtekst mot at nasjonalt regelverk skal tolkes i rigid samsvar med EØS-avtalen. I det islandske motstykket til den norske EØS-loven heter det at slik tilpasning av lovverket skal skje i den grad det er rimelig og hensiktsmessig. Med en slik lovtekst kunne Holship-dommen ha fått et annet utfall.

Stort bilde i toppen: Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, foto fra domstolens årsrapport 2015.

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.