Er EUs energisparemål effektivt?

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Energieffektiviseringsdirektivet (2018/2002) i fjerde energipakke endrer energieffektiviseringsdirektivet fra 2012, som ikke er innlemmet i EØS-avtalen. Ap-regjeringen vil nå ta begge direktivene inn i EØS. Det er ventet at regjeringens forslag kommer til Stortinget før påske.

Direktivet fra 2018 setter et energieffektiviseringsmål på 32,5 prosent på EU-nivå innen 2030 (artikkel 1). Landene skal angi sine bidrag til kuttmålet som del av de nasjonale klima- og energiplanene. Målet er satt som et øvre tak på samlet energibruk i 2030.

Det er usikkert hvordan EU-målet slår ut for hvert enkelt land. EU-kommisjonen kan foreslå ytterligere tiltak for å nå målet. Ifølge regjeringen skal ikke Norge knyttes til EUs felles mål, men det har ikke blitt fremlagt noe unntak. Stortinget har fra før vedtatt et nasjonalt mål om å forbedre energiintensiteten med 30 prosent innen 2030 (sammenlignet med 2015).

Norsk Industri: økt verdiskaping med nullutslipp blir uoppnåelig

Norsk Industri skriver i en høringsuttalelse fra 2019 at «det er et grunnleggende problem at effektivisering skal måles som absolutt reduksjon av energibruk i økonomien». Næringsorganisasjonen påpeker at «det er svært usikkert hva som kan bli norsk bidrag dersom summen av indikative bidrag ikke når opp til EU-målet. EU-kommisjonen vil da følge opp med evaluering av tiltak og eventuelt foreslå ytterligere tiltak for hvert enkelt land. En ytterligere usikkerhet er at kommisjonen kan heve 2030-målet ved enkelte omstendigheter.»

Videre mener Norsk Industri at direktivet kan begrense næringsutvikling fordi sparemålet «vil utelukke vekst i industriens energiforbruk, og dermed også vekst i industrien».

Direktivet vil dessuten «hemme industriens klimaambisjoner», skriver Norsk Industri, og utdyper:

«Norsk Industri viser til industriens fremtidsambisjoner presentert i Veikart for Prosessindustrien; økt verdiskaping med nullutslipp i 2050. Realisering av disse ambisjonene krever utvikling og bruk av energiintensive lavutslippsteknologier, eksempelvis karbonfangst- og lagring og fremstilling av hydrogen ved elektrolyse. Innføring av et tak på industriens energiforbruk vil i praksis gjøre denne ambisjonen uoppnåelig.»

Energileverandører må kutte

Direktivets energispareobligasjonsmekanisme pålegger energileverandørene å kutte energiomsetningen med 0,8 prosent per år i perioden 2021–2030 ut fra gjennomsnittsforbruk i årene 2016–18 (artikkel 7). Norsk Industri har beregnet at dette vil redusere det årlige energisalget i Norge slik at forbruket blir omkring 15 TWh lavere i 2030.

I sin høringsuttalelse kritiserer Norsk Industri bestemmelsen for å være komplisert og uklar: «det er vanskelig å nå overskue hva de konkrete formuleringene vil innebære i praksis». Blant annet pekes det på at det er uklart hvordan energieffektivisering som er oppnådd gjennom Enovas støtteprogram skal telle med.

Krav om målere med fjernavlesning

Direktivet fra 2012 setter krav om at sluttkunder for ikke bare strøm, men også fjernvarme, fjernkjøling og varmt tappevann skal ha egne forbruksmålere (artikkel 9).

Direktivet fra 2018 stiller i tillegg krav om at disse målerne skal kunne fjernavleses (artikkel 9c). Det kan gis unntak fra kravet hvis medlemslandet dokumenterer at det vil være uforholdsmessig store kostnader ved tiltaket. Kravet om individuelle målere gjelder også bygg med sentralvarme eller felles kjøling.

Gjennomføringen av energieffektiviseringsdirektivet i fjerde energipakke er tett knyttet til forordningen om styringssystem for energiunionen (2018/1999). Forordningen fastsetter regelverket for de nasjonale energi- og klimaplanene, der medlemslandene angir sine energieffektiviseringsmål. Dette illustrerer hvordan regelverkene i fjerde energipakke henger sammen, og at energipakken derfor bør vurderes samlet.

Nytt direktiv

EU har innført en ny versjon av energieffektiviseringsdirektivet (2023/1791) som blant annet øker landenes årlige energispareforpliktelse. Direktivet fastsetter også en forpliktelse for offentlig sektor om å redusere energiforbruket. Bruken av energi i alle offentlige organer skal minst kuttes med 1,9 prosent hvert år (sammenlignet med 2021).

Hvis energieffektiviseringsdirektivene fra 2012 og 2018 nå innføres i EØS, vil deretter det nye direktivet fra 2023 også komme til behandling i EØS.

reLATERT

Se alle arrangementer

Solid flertall til neisida

11. aug. 2025

Neisida har et solid forsprang på jasida med 55 prosent nei og 33 prosent ja, viser en ny meningsmåling fra Opinion.

Erna bløffer på direkten om EØS og strømpriser

08. aug. 2025

Høyre-leder Erna Solberg hevder at strømprisene ikke har noen ting å gjøre med Acer og EØS-avtalen. Det er ikke riktig. Prissmitten fra EUs kraftmarked har gitt historisk høye og ustabile priser i Norge.

Ulovlig hemmelighold om EUs støtte til Nussir-gruva

04. aug. 2025

Dette bør bekymre både tilhengere og motstandere av EU/EØS i Norge, samt borgere i de alle land der EU nå tillater seg innblanding med å støtte gruveprosjekter. EU gjør vedtak av stor virkning for miljøet i disse landa, men nekter borgere i de berørte landa tilgang på informasjon om hva vedtaka bygger på.

Kan alt pantes?

28. juli 2025

Det er langt fra Trondheim til Napoli, særlig når det gjelder flaskepant.

Utkantenes velstand

18. juli 2025

Når EU utpeker strategiske gruveprosjekter i Norge og på Grønland, er det nytale for kolonialisme.

EU-regler mot grønnvasking i det blå

27. juni 2025

Grunnstøtingen for EUs direktiv mot grønnvasking er det nyeste av flere eksempler på at miljøpolitikken fra Brussel er satt i revers.

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av EUs energiunion!

06. juni 2025

Strømpriskrisa rammer vanlige folk, industri og landbruk. Ta tilbake kontrollen!

EU-sak mot Danmark om fornybardirektivet

05. juni 2025

EU-kommisjonen setter makt bak fornybardirektivets tidsfrister og andre krav for raskere behandling av kraftutbygging. Nå har kommisjonen åpnet sak også mot Danmark.

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.