Er EUs energisparemål effektivt?

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Energieffektiviseringsdirektivet (2018/2002) i fjerde energipakke endrer energieffektiviseringsdirektivet fra 2012, som ikke er innlemmet i EØS-avtalen. Ap-regjeringen vil nå ta begge direktivene inn i EØS. Det er ventet at regjeringens forslag kommer til Stortinget før påske.

Direktivet fra 2018 setter et energieffektiviseringsmål på 32,5 prosent på EU-nivå innen 2030 (artikkel 1). Landene skal angi sine bidrag til kuttmålet som del av de nasjonale klima- og energiplanene. Målet er satt som et øvre tak på samlet energibruk i 2030.

Det er usikkert hvordan EU-målet slår ut for hvert enkelt land. EU-kommisjonen kan foreslå ytterligere tiltak for å nå målet. Ifølge regjeringen skal ikke Norge knyttes til EUs felles mål, men det har ikke blitt fremlagt noe unntak. Stortinget har fra før vedtatt et nasjonalt mål om å forbedre energiintensiteten med 30 prosent innen 2030 (sammenlignet med 2015).

Norsk Industri: økt verdiskaping med nullutslipp blir uoppnåelig

Norsk Industri skriver i en høringsuttalelse fra 2019 at «det er et grunnleggende problem at effektivisering skal måles som absolutt reduksjon av energibruk i økonomien». Næringsorganisasjonen påpeker at «det er svært usikkert hva som kan bli norsk bidrag dersom summen av indikative bidrag ikke når opp til EU-målet. EU-kommisjonen vil da følge opp med evaluering av tiltak og eventuelt foreslå ytterligere tiltak for hvert enkelt land. En ytterligere usikkerhet er at kommisjonen kan heve 2030-målet ved enkelte omstendigheter.»

Videre mener Norsk Industri at direktivet kan begrense næringsutvikling fordi sparemålet «vil utelukke vekst i industriens energiforbruk, og dermed også vekst i industrien».

Direktivet vil dessuten «hemme industriens klimaambisjoner», skriver Norsk Industri, og utdyper:

«Norsk Industri viser til industriens fremtidsambisjoner presentert i Veikart for Prosessindustrien; økt verdiskaping med nullutslipp i 2050. Realisering av disse ambisjonene krever utvikling og bruk av energiintensive lavutslippsteknologier, eksempelvis karbonfangst- og lagring og fremstilling av hydrogen ved elektrolyse. Innføring av et tak på industriens energiforbruk vil i praksis gjøre denne ambisjonen uoppnåelig.»

Energileverandører må kutte

Direktivets energispareobligasjonsmekanisme pålegger energileverandørene å kutte energiomsetningen med 0,8 prosent per år i perioden 2021–2030 ut fra gjennomsnittsforbruk i årene 2016–18 (artikkel 7). Norsk Industri har beregnet at dette vil redusere det årlige energisalget i Norge slik at forbruket blir omkring 15 TWh lavere i 2030.

I sin høringsuttalelse kritiserer Norsk Industri bestemmelsen for å være komplisert og uklar: «det er vanskelig å nå overskue hva de konkrete formuleringene vil innebære i praksis». Blant annet pekes det på at det er uklart hvordan energieffektivisering som er oppnådd gjennom Enovas støtteprogram skal telle med.

Krav om målere med fjernavlesning

Direktivet fra 2012 setter krav om at sluttkunder for ikke bare strøm, men også fjernvarme, fjernkjøling og varmt tappevann skal ha egne forbruksmålere (artikkel 9).

Direktivet fra 2018 stiller i tillegg krav om at disse målerne skal kunne fjernavleses (artikkel 9c). Det kan gis unntak fra kravet hvis medlemslandet dokumenterer at det vil være uforholdsmessig store kostnader ved tiltaket. Kravet om individuelle målere gjelder også bygg med sentralvarme eller felles kjøling.

Gjennomføringen av energieffektiviseringsdirektivet i fjerde energipakke er tett knyttet til forordningen om styringssystem for energiunionen (2018/1999). Forordningen fastsetter regelverket for de nasjonale energi- og klimaplanene, der medlemslandene angir sine energieffektiviseringsmål. Dette illustrerer hvordan regelverkene i fjerde energipakke henger sammen, og at energipakken derfor bør vurderes samlet.

Nytt direktiv

EU har innført en ny versjon av energieffektiviseringsdirektivet (2023/1791) som blant annet øker landenes årlige energispareforpliktelse. Direktivet fastsetter også en forpliktelse for offentlig sektor om å redusere energiforbruket. Bruken av energi i alle offentlige organer skal minst kuttes med 1,9 prosent hvert år (sammenlignet med 2021).

Hvis energieffektiviseringsdirektivene fra 2012 og 2018 nå innføres i EØS, vil deretter det nye direktivet fra 2023 også komme til behandling i EØS.

reLATERT

Se alle arrangementer

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.

Avløpsdirektivet og hva Norge bør gjøre

08. okt. 2025

Elisabeth Lyngstad fra Norsk Vann holdt innledning om avløpsdirektivet på Nei til EUs fylkesledermøte 2. oktober.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi

02. okt. 2025

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre EU-forordningen om digitale tjenester i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Høringsuttalelse til avskogingsforordningen

30. sep. 2025

Nei til EU høringsuttalelse til forskrift om gjennomføring av avskogingsforordningen

Nei til EUs 7 krav til det nye Stortinget og regjering 

30. sep. 2025

Nei til EU krever blant annet at regjeringen ikke må søke om EU-medlemskap, at nasjonal kontroll over strømmen sikres og at Stortinget ikke skal avgi suverenitet til EU-organer. Les hele listen under.

Spenning på strømgjerdet

29. sep. 2025

Norgespris skal lindre problemene med å ha et felles kraftmarked med EU, men ordningen kan falle fra hverandre på grunn av EØS-avtalen.