Etter EUs definisjon har vi ingen strømkrise

Olje og energiminister Marte Mjøs Persen sier at vi ikke kan begrense eksporten over utenlandskablene fordi det er i strid ned våre internasjonale forpliktelser.

Hvilke internasjonale forpliktelser sier hun ikke noe om, men de fleste tar det for gitt at hun snakker om EØS-avtalen og tilslutningen til EUs energiunion og EUs energibyrå ACER.

Tilslutning til ACER ble vedtatt med simpelt flertall fordi flertallet mente vedtaket innebar bare en lite inngripende suverenitetsavståelse. Ellers må det tre fjerdedels flertall til. Det er det Nei til EUs søksmål handler om. I dagens Storting er det ikke ¾ flertall for å slutte Norge til EUs energiunion og ACER.

Om vedtaket var så lite inngripende så kan vel en suveren stat som Norge gjøre det som må til for å få ned strømprisen? 

Knapt noe land er mer avhengig av lav strømpris enn Norge. Norske husholdninger bruker dobbelt så mye strøm som en svensk husholdning og fire ganger så mye som en gjennomsnittlig husholdning i EU. Fordi vår oppvarming er bygd på strøm og vi bor i et kaldt land. Ikke minst har vi en nøkkelindustri bygd på lav strømpris. 

Bostøtte og senket elavgift er vel og bra. Men alle ser at det ikke er tilstrekkelig. Det er strømprisen det må gjøres noe med.

At norsk strøm med en gjennomsnittlig kostnad på 10 øre/kWh selges for over ei krone er noe som en suveren stat avhengig av lav strømpris ikke kan godta. 

Nå er det jo slik at selve EØS-avtalen også forbyr restriksjoner på eksport. Men her fins det en unntaksbestemmelse dersom viktige samfunnsmessige interesser er truet. Denne §112 ville være verdt å prøve. Men med vedtaket om å tilslutte seg ACER 22.3.2018 og oppfølginga av dette vedtaket ved å slutte seg til den såkalte CACM-forordninga 11.7.2021 så er dette handlingsrommet snevret inn. CACM og de andre tre forordninga som ble hastebehandlet rett før sommeren bestemmer i detalj hvordan strøm skal markedsrettes.   En strømpris som gjør at folk fryser i sine hus og industrien får problemer er ikke en krise i disse forordningene. Her er definisjonen at krise er det bare dersom driftssikkerheten er truet. At strømmen ikke kommer fram.  Her er høy strømpris ikke problemet, men selve løsningen.

For settes prisen nok opp så flyter strømmen etter markedets lover til der prisen er høyest og fortjenesten størst og forsyningskrisa er tilsynelatende løst.  At strømmen ikke blir til varme fordi en ikke har råd til å slå på ovnene er ingen krise i EUs markedslovgivning.

Men mener fortsatt AP, Høyre, FRP, Venstre og MDG at vedtaket som fjerner verktøyet vi så sårt trenger nå var lite inngripende? Eller har de funnet et handlingsrom innenfor EUs energiunion for å få gjort noe med strømprisen? I EU ser vi at EUs verktøykasse ikke tillater medlemslandene å gjøre noe med strømprisen, bare med avgiften og sluttdato på fakturaen.

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.