Foto: <a href="https://unsplash.com/@dominik_photography?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Dominik Vanyi</a> fra <a href="https://unsplash.com/photos/Mk2ls9UBO2E?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

NEI TIL EUs HØRINGSINNSPILL VEDRØRENDE LOV OM MINERALVIRKSOMHET OG FORVALTNING AV MINERALRESSURSER (MINERALLOVEN)

Til Næringskomiteen, 25. april 2025

 

Nei til EU viser til proposisjon 71 L (2024–2025) vedrørende ny minerallov og næringskomiteens invitasjon til høring i saken. Nei til EU har følgende innspill:

  • Regjeringen må rydde opp i dobbeltkommunikasjon om EU-forordningen om kritiske råvarer (CRMA). Nei til EU mener forordningen må avvises i EØS.
  • Mineralloven må i større grad sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.
  • Bestemmelser for å ivareta nasjonale sikkerhetsinteresser bør inntas i loven og ikke kun fastsettes i senere forskrift.

 

EU-FORORDNINGEN OM KRITISKE RÅVARER

Prop. 71 L (2024–2025) viser flere steder til EUs forordning om kritiske råvarer (CRMA, (EU) 2024/1252). Både i punkt 2.2.2 EU-rett og 17.1.2 Internasjonal rett står det at forordningen er «til vurdering» i Norge og EØS EFTA-landene om den skal innlemmes i EØS-avtalen. Samme dag som proposisjonen ble fremlagt, 28. mars, kom det imidlertid en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet med overskriften «Regjeringen vil innlemme EUs regelverk for kritiske råvarer i EØS-avtalen». Enten er det som står i proposisjonen feil, og regjeringen har gitt Stortinget uriktige opplysninger, eller så er pressemeldingen feilaktig.

Regjeringen må avklare hva som er status for CRMA i EØS, og hvilke konsekvenser forordningens bestemmelser har for mineralloven.

Nei til EU vil påpeke at CRMA er utformet etter EUs behov for mineralressurser, og ikke ut fra norske sikkerhetsinteresser, næringsutvikling og balanseringen av økonomiske interesser i forhold til naturhensyn og andre lokale forhold.

CRMA pålegger medlemslandene å utarbeide nasjonale programmer for leting etter forekomster som kan utvinnes. Videre skal det lages en liste over strategiske prosjekter både i EU og i tredjeland. Når et prosjekt blir klassifisert som strategisk av EU, vil det legge et press på nasjonale myndigheter om å godta gjennomføring.

Forordningen fastsetter dessuten tidsfrister for behandlingen av strategiske prosjekter. Tillatelsesprosesser som gjelder utvinning skal ikke ta mer enn 27 måneder. Prosjekter som bare gjelder prosessering eller materialgjenvinning har en behandlingstid på maksimalt 15 måneder.

Nei til EU mener tidsfristene i CRMA vil innebære en uforsvarlig saksbehandling, der samfunnsmessige konsekvenser og berørte interesser ikke blir godt nok belyst. CRMA svekker hensynet til natur og miljø, urfolks rettigheter, andre næringer og lokaldemokratiet. Nei til EU mener derfor at handlingsrommet i EØS-avtalen må tas i bruk ved at forordningen avvises (vetoretten).

Den foreslåtte mineralloven skal gjøre søknadsprosessene mer effektive, og innfører en samordningsplikt for de ulike saksbehandlingssporene på mineralfeltet. Nei til EU vil påpeke at dette medfører en risiko for mangelfull saksbehandling, der blant annet naturinteresser og andre næringer kan bli skadelidende.

NASJONAL KONTROLL OVER MINERALRESSURSENE

Nei til EU mener mineralloven må inneholde bestemmelser som i større grad sikrer nasjonal kontroll over mineralressursene. Én slik bestemmelse kunne være etableringen av et statlig mineralselskap som ivaretar kontroll over strategisk viktige ressurser og gir verdiskapning for fellesskapet. Det er dessuten viktig at loven har bestemmelser som sikrer at utnyttelsen av ressursene inngår i en nasjonal næringspolitikk som utvikler lokalt næringsliv, arbeidsplasser og kompetanse.

NASJONALE SIKKERHETSINTERESSER BØR IVARETAS I LOVEN

Det konstateres med rette i proposisjonen at «mineraler har en økende strategisk og geopolitisk betydning…» (side 12). Departementet foreslår å lovfeste kompetanse til å gi en forskrift om nasjonal sikkerhet knyttet til mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser.

Nei til EU mener nasjonale sikkerhetsinteresser er et så viktig hensyn at det bør inntas bestemmelser om dette i loven. Det er blant annet viktig med bestemmelser som forhindrer at uønskede aktører kan etablere seg med mineralvirksomhet i Norge. Forskriftshjemmelen kan være et tillegg for å utdype regelverket.

Stort bilde i toppen: Foto: Dominik Vanyi fra Unsplash (Fri bruk under Unsplash-lisens)

reLATERT

Se alle arrangementer

Solid flertall til neisida

11. aug. 2025

Neisida har et solid forsprang på jasida med 55 prosent nei og 33 prosent ja, viser en ny meningsmåling fra Opinion.

Erna bløffer på direkten om EØS og strømpriser

08. aug. 2025

Høyre-leder Erna Solberg hevder at strømprisene ikke har noen ting å gjøre med Acer og EØS-avtalen. Det er ikke riktig. Prissmitten fra EUs kraftmarked har gitt historisk høye og ustabile priser i Norge.

Ulovlig hemmelighold om EUs støtte til Nussir-gruva

04. aug. 2025

Dette bør bekymre både tilhengere og motstandere av EU/EØS i Norge, samt borgere i de alle land der EU nå tillater seg innblanding med å støtte gruveprosjekter. EU gjør vedtak av stor virkning for miljøet i disse landa, men nekter borgere i de berørte landa tilgang på informasjon om hva vedtaka bygger på.

Kan alt pantes?

28. juli 2025

Det er langt fra Trondheim til Napoli, særlig når det gjelder flaskepant.

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av EUs energiunion!

06. juni 2025

Strømpriskrisa rammer vanlige folk, industri og landbruk. Ta tilbake kontrollen!

EU-sak mot Danmark om fornybardirektivet

05. juni 2025

EU-kommisjonen setter makt bak fornybardirektivets tidsfrister og andre krav for raskere behandling av kraftutbygging. Nå har kommisjonen åpnet sak også mot Danmark.

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.