Foto: <a href="https://unsplash.com/@dominik_photography?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Dominik Vanyi</a> fra <a href="https://unsplash.com/photos/Mk2ls9UBO2E?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

NEI TIL EUs HØRINGSINNSPILL VEDRØRENDE LOV OM MINERALVIRKSOMHET OG FORVALTNING AV MINERALRESSURSER (MINERALLOVEN)

Til Næringskomiteen, 25. april 2025

 

Nei til EU viser til proposisjon 71 L (2024–2025) vedrørende ny minerallov og næringskomiteens invitasjon til høring i saken. Nei til EU har følgende innspill:

  • Regjeringen må rydde opp i dobbeltkommunikasjon om EU-forordningen om kritiske råvarer (CRMA). Nei til EU mener forordningen må avvises i EØS.
  • Mineralloven må i større grad sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.
  • Bestemmelser for å ivareta nasjonale sikkerhetsinteresser bør inntas i loven og ikke kun fastsettes i senere forskrift.

 

EU-FORORDNINGEN OM KRITISKE RÅVARER

Prop. 71 L (2024–2025) viser flere steder til EUs forordning om kritiske råvarer (CRMA, (EU) 2024/1252). Både i punkt 2.2.2 EU-rett og 17.1.2 Internasjonal rett står det at forordningen er «til vurdering» i Norge og EØS EFTA-landene om den skal innlemmes i EØS-avtalen. Samme dag som proposisjonen ble fremlagt, 28. mars, kom det imidlertid en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet med overskriften «Regjeringen vil innlemme EUs regelverk for kritiske råvarer i EØS-avtalen». Enten er det som står i proposisjonen feil, og regjeringen har gitt Stortinget uriktige opplysninger, eller så er pressemeldingen feilaktig.

Regjeringen må avklare hva som er status for CRMA i EØS, og hvilke konsekvenser forordningens bestemmelser har for mineralloven.

Nei til EU vil påpeke at CRMA er utformet etter EUs behov for mineralressurser, og ikke ut fra norske sikkerhetsinteresser, næringsutvikling og balanseringen av økonomiske interesser i forhold til naturhensyn og andre lokale forhold.

CRMA pålegger medlemslandene å utarbeide nasjonale programmer for leting etter forekomster som kan utvinnes. Videre skal det lages en liste over strategiske prosjekter både i EU og i tredjeland. Når et prosjekt blir klassifisert som strategisk av EU, vil det legge et press på nasjonale myndigheter om å godta gjennomføring.

Forordningen fastsetter dessuten tidsfrister for behandlingen av strategiske prosjekter. Tillatelsesprosesser som gjelder utvinning skal ikke ta mer enn 27 måneder. Prosjekter som bare gjelder prosessering eller materialgjenvinning har en behandlingstid på maksimalt 15 måneder.

Nei til EU mener tidsfristene i CRMA vil innebære en uforsvarlig saksbehandling, der samfunnsmessige konsekvenser og berørte interesser ikke blir godt nok belyst. CRMA svekker hensynet til natur og miljø, urfolks rettigheter, andre næringer og lokaldemokratiet. Nei til EU mener derfor at handlingsrommet i EØS-avtalen må tas i bruk ved at forordningen avvises (vetoretten).

Den foreslåtte mineralloven skal gjøre søknadsprosessene mer effektive, og innfører en samordningsplikt for de ulike saksbehandlingssporene på mineralfeltet. Nei til EU vil påpeke at dette medfører en risiko for mangelfull saksbehandling, der blant annet naturinteresser og andre næringer kan bli skadelidende.

NASJONAL KONTROLL OVER MINERALRESSURSENE

Nei til EU mener mineralloven må inneholde bestemmelser som i større grad sikrer nasjonal kontroll over mineralressursene. Én slik bestemmelse kunne være etableringen av et statlig mineralselskap som ivaretar kontroll over strategisk viktige ressurser og gir verdiskapning for fellesskapet. Det er dessuten viktig at loven har bestemmelser som sikrer at utnyttelsen av ressursene inngår i en nasjonal næringspolitikk som utvikler lokalt næringsliv, arbeidsplasser og kompetanse.

NASJONALE SIKKERHETSINTERESSER BØR IVARETAS I LOVEN

Det konstateres med rette i proposisjonen at «mineraler har en økende strategisk og geopolitisk betydning…» (side 12). Departementet foreslår å lovfeste kompetanse til å gi en forskrift om nasjonal sikkerhet knyttet til mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser.

Nei til EU mener nasjonale sikkerhetsinteresser er et så viktig hensyn at det bør inntas bestemmelser om dette i loven. Det er blant annet viktig med bestemmelser som forhindrer at uønskede aktører kan etablere seg med mineralvirksomhet i Norge. Forskriftshjemmelen kan være et tillegg for å utdype regelverket.

Stort bilde i toppen: Foto: Dominik Vanyi fra Unsplash (Fri bruk under Unsplash-lisens)

reLATERT

Se alle arrangementer

Vi må få kontroll på krafta

30. aug. 2025

Stem på parti som har de samme måla som vi har, når det gjelder å få kontroll på krafta, oppfordrer Ståle Knoff Johansen.

Nord-Trøndelag kan bli nei til EU bastion

30. aug. 2025

Din stemme avgjør: Alle som er inne på Stortinget, basert på meningsmålinga i mai, ville stemt nei i en folkeavstemning om EU-medlemskap.

Her er svarene fra Troms-kandidatene

29. aug. 2025

Finn din neste stortingsrepresentant fra Troms her!

Stem på ein neikandidat i Troms!

29. aug. 2025

Før valget vil Troms Nei til EU informere om kva partia og kandidatane står for i EU-spørsmålet.

Fornybardirektivet undergraver målene i Naturavtalen

29. aug. 2025

Det finnes mange måter å få til en reell grønn omstilling – det klarer vi best om vi står utenfor EUs energiunion.

EUs fornybardirektiv vil eskalere naturkrisa

29. aug. 2025

Folket vil ikke ha vindkraft!

Jernbanekaos i Vestfold – hvorfor det, egentlig?

28. aug. 2025

Bakom synger EØS-avtalen, som skal fremme konkurranse for enhver pris, og som mener statlig drift og samordning er en uting.

EØS-avtalen: Nødvendig for norsk handel? 

28. aug. 2025

Det er velkjent og naturlig at mye av norsk eksport går til EU og EØS, selv om andelen er lavere enn for bare noen år siden. Storbritannia er utenfor EU og en av Norges største handelspartnere. 

– Ta kontroll over krafta!

26. aug. 2025

– Nei til EU krever at Stortinget sier nei og legger ned veto mot EUs energipakke 4, sier Heidi Larsen, nestleder i Nei til EU.

Hva skal du stemme?

22. aug. 2025

Er det ikke bare for SV og Rødt å si det samme som Vedum?

22. aug. 2025

Det enkleste er at SV og Rødt ikke inngår budsjettsamarbeid uten at Ap garanterer at det ikke innføres nye energidirektiv, spesielt EUs fjerde energipakke.

Solid flertall til neisida

11. aug. 2025

Neisida har et solid forsprang på jasida med 55 prosent nei og 33 prosent ja, viser en ny meningsmåling fra Opinion.