Union i stagnasjon: EUs andel av verdensøkonomien blir mindre og mindre viser rapporten som Mario Draghi la frem for EU-kommisjonen 9. september.

EU taper konkurransekraft

EUs økonomiske styrke har blitt dramatisk svekket i forhold til Kina og USA. Mottiltakene som lanseres vil svekke folkestyre og handlingsrom.

Vett 2 2024

Denne artikkelen kommer fra Vett 2 2024 EU er ikke all verden

To tidligere statsministere fra Italia har i løpet av 2024 kommet med omfattende rapporter som tegner et dystert bilde av et EU som har sakket akterut blant verdens økonomiske stormakter, og som står overfor enorme utfordringer. Mario Draghi, som også er tidligere sjef for EUs sentralbank, la i september frem sin rapport om konkurranseevne, kalt «The future of European competitiveness»[1]. Draghi har utarbeidet rapporten på bestilling fra EU-kommisjonen. I april fremla Enrico Letta en rapport om fremtiden for EUs indre marked, på oppdrag fra statslederne i EUs råd, med tittelen «Much more than a market»[2].

Rapportene er ment å være et grunnlag for reformer i EU de neste fem årene. Det er påfallende at oppdragene med å føre begge rapportene i pennen gikk til italienere, 36 år etter at den italienske økonomen Paolo Cecchini kom med rapporten «The European Challenge 1992 - The Benefits of a Single Market»[3], som la grunnlaget for gjennomføringen av EUs indre marked. Det er uvisst om de to nye rapportene får i nærheten av samme gjennomslagskraft som Cecchini-rapporten. Innholdet i dem er likevel interessant som problembeskrivelser og innblikk i hvordan toppnivået i EU tenker om unionens utvikling.

Svakere vekst i produktivitet

Draghi-rapporten beskriver et EU som sliter med svakere vekst i produktivitet enn de konkurrerende økonomiske stormaktene USA og Kina. Mens bruttonasjonalproduktet i Europa i 2012 var høyere enn i USA, var kontinentet ti år senere langt forbigått av USA. EUs andel av verdensøkonomien blir mindre og mindre.

Som sentrale årsaker til den økonomiske stagnasjonen, peker rapporten på svak innovasjon i EU, byråkratisk regelverk, samt to til tre ganger så høy kraftpris og fire til fem ganger så høy gasspris som USA.

Rapporten peker på ti sektorer som særlig viktige for å styrke konkurransekraften: bilindustrien, energi, digitalisering og avansert teknologi, farmasøytisk industri, forsvar, kraftkrevende industri, kritiske råvarer, ren teknologi, romfart og transportsektoren.

Et av hovedmålene er å sikre billigere energi. For å oppnå dette foreslår Draghi-rapporten at EU skal gjøre felles innkjøp av gass for å bruke markedsmakt og presse ned prisen. Dette er ikke noen ny tanke, men medlemslandene har vegret seg mot å gi fra seg denne makten til EU. Draghi-rapporten setter ny fart i spørsmålet, og lokker med at det da skal inngås langsiktige avtaler om billigere gass fra Norge. Rapporten foreskriver en dypere energiunion med styrking av energibyrået ACER.

Kapitalmarkedsunion og felles lån

Det trengs massive investeringer innenfor alle sektorene rapporten tar for seg. Draghi mener kapitalmarkedene i EU per i dag er for oppdelte. Løsningen som pekes på er å gjennomføre både en bankunion og en kapitalmarkedsunion, slik at kapitalen faktisk flyter fritt og er tilgjengelig for investeringer i stor skala. Rapporten anbefaler videre at EUs verdipapir- og markedstilsynsmyndighet (ESMA) får overført myndighet for å bli en felles regulator for alle verdipapirmarkedene i EU, i stedet for å koordinere via nasjonale regulatorer som i dag. Også Norge er gjennom EØS knyttet til ESMA (og EUs øvrige finanstilsyn).

Draghi mener 750 til 800 milliarder euro mer per år i investeringer er nødvendig, altså over 9 000 milliarder kroner. Et særlig omstridt forslag er å ta opp felles EU-lån, på vegne av medlemslandene, for å skaffe midlene. Utover politisk uenighet, er det mange som mener dette også er i strid med EUs traktater. Etter koronapandemien ble det tatt opp et stort felleslån for å stimulere økonomien, men det har vært mye misnøye med bruken av pengene.[4] 

«Et styrket styresett» 

Draghi-rapporten nøyer seg ikke med å foreslå politikk, men også endringer i hvordan politikken skal bestemmes. Det rapporten kaller «et styrket styresett» innebærer at avstemningsreglene skal endres slik at et mindretall ikke kan blokkere videre integrasjon. De fleste beslutninger i EU gjøres med flertallsvedtak, men det er krav om enstemmighet i noen særlig viktige saker, blant annet budsjett. Draghi går altså til angrep på det som er igjen av medlemslandenes vetorett.

I tillegg foreslås det et formalisert rammeverk som skal prioritere konkurranseevne. I stedet for å måtte gjøre vedtak sektor for sektor, skal beslutningene samordnes slik at de gjelder bredt for blant annet investeringer, beskatning, finansiering og handel.

Det er tvilsomt hvor effektiv Draghi-rapportens oppskrift for å styrke konkurranseevnen faktisk er. Mindre tvilsomt er det at oppskriften vil svekke folkestyret. Kommentator Thomas Vermes i ABC Nyheter sier det slik:

«Draghi formulerer dannelsen av en europeisk superstat, med enda mer overnasjonalitet enn i dag. Ideene springer ikke ut av prosesser i befolkningene. De er bestilt av EU-kommisjonen og skisserer en samfunns-revolusjon fra oven.»[5]

Økonomisk sikkerhetsråd

Enrico Lettas rapport om EUs indre marked tegner i stor grad det samme bakteppet som Draghi, der EU taper konkurransekraft overfor USA og Kina. Letta foreslår å opprette et nytt styringsorgan for å styrke konkurranseforholdene, et økonomisk sikkerhetsråd (Economic Security Council). Rapporten legger dessuten vekt på å styrke det økonomiske samarbeidet med EFTA-landene, deriblant Norge.

Letta foreskriver tettere integrasjon på sentrale områder som energi og finans. Rapporten har en plan for storstilt investering i infrastruktur, blant annet for grensekryssende kraftforbindelser og hydrogen.

Penger i helse og pensjon

Et annet sentralt tiltak er gjennomføring av EUs kapitalmarkedsunion. Letta skriver at privat sparing og fond i større grad må brukes til investeringer. For å oppnå dette, foreslår rapporten en «spare- og investeringsunion». Midler i pensjons- og forsikringsfond skal ledes til investeringer i bedriftene på kontinentet. I likhet med Draghi vil Letta gi tilsynsmyndigheten ESMA mer overnasjonal myndighet.

Letta-rapporten vil ha mer felles marked også på helsesektoren. Det fremstilles som et problem at godkjenning for markedsføring av legemidler gis på nasjonalt nivå. I stedet vil rapporten ha «likeverdig» tilgang til medisiner i hele det indre marked og felles innkjøp på EU-nivå. Rapporten fremhever videre det økonomiske potensialet i felles tilgang til europeeres helseopplysninger, det som kalles EUs helsedataområde.

Ifølge Letta er det nødvendig å begrense landenes handlingsrom i det indre markedet. For å fremme strengere harmonisering foreslår rapporten enda mer bruk av forordninger, som trer i kraft direkte i EU-landene. For Norge i EØS må nye forordninger godtas i EØS-komiteen, men de skal gjennomføres ordrett.

Noter

[1] Stortingets EU/EØS-nytt, «Draghi-rapport: The future of European competitiveness», 13.09.24

[2] Stortingets EU/EØS-nytt, «Letta-rapport om visjoner for EUs indre marked», 26.04.24

[3] Rapporten kom også i en norsk utgave: «Europa ’92 - realiseringen av det indre marked», Dagens Næringslivs Forlag, 1989.

[4] Politico, «€500B remains unspent from EU’s Covid recovery fund», 08.04.24

[5] ABC Nyheter, «Befolkningene skulle visst hva som skjer», 15.09.24

Stort bilde i toppen: Union i stagnasjon: EUs andel av verdensøkonomien blir mindre og mindre viser rapporten som Mario Draghi la frem for EU-kommisjonen 9. september. (Foto: EU)

reLATERT

Se alle arrangementer

Vett 2 2024 EU er ikke all verden

01. nov. 2024

30 år etter at flertallet sa nei til norsk EU-medlemskap i folkeavstemningen 28. november 1994, undersøker dette Vett-heftet EUs politikk i dag på viktige internasjonale spørsmål. Verden er fortsatt større enn EU.

Et dansk blikk på EUs militære ambisjoner

28. okt. 2024

Valgresultatet til EU-parlamentet kommer ikke til å påvirke forsvarspolitikken i særlig grad. Dette er fordi EU-parlamentet faktisk ikke har noen direkte innflytelse på EUs forsvarspolitikk.

Fred uten folkestyre?

28. okt. 2024

Norge har et omfattende internasjonalt samarbeid om sikkerhet, også med EU. I en urolig verden har Norge utenfor EU bedre forutsetninger for å bidra til fred og forsoning.

Et nei til EU for klima og miljøet

28. okt. 2024

Verden må gjennom store endringer for å ta vare på naturen og klimaet. Klimapolitikken må forankres i folkelig støtte og medbestemmelse for at vi skal få til endringene.

Høyresving i EU-parlamentet

28. okt. 2024

Omtrent halvparten av velgerne unnlot å stemme i årets valg til EU-parlamentet. Hva slags betydning har valget for EUs politikk de neste årene?

EU og den tyske ideologien

24. okt. 2024

Et oppgjør med den maktservile idealismen som har forsterket den økonomiske nedgangen i Europa.

Brev fra Brussel

14. okt. 2024

EU-kommisjonen omtaler seg selv som en nøytral «vokter av traktatene». Om Fru Justitia er blind, er det bare på ett øye.

Lobbymakt i unionen

30. sep. 2024

Kan det være at den sterke kapitallobbyen i Brussel samlet sett virker mot sin hensikt?

Mangelfull avtale om fiskesubsidier

23. sep. 2024

WTOs avtale om fiskesubsidier adresserer ikke hvilke subsidier som skal forbys, og subsidier for å ta vare på biologisk mangfold og økosystemer, og urfolks rettigheter, er ikke nevnt.

Utgått på dato

09. sep. 2024

Norske myndigheter satser hardt på EØS, men hva om tida har løpt fra det indre markedet?

Naturens nei

01. juli 2024

EUs nye femårsstrategi viser hvorfor miljøargumentene mot EU er styrket siden 1994.

Høyresving i EU-parlamentet

21. juni 2024

EU-parlamentsvalget 2024 og hva det kan bety for EUs politikk de neste årene.