Lovfestet europeisk minstelønn vil ikke løse, men forsterke fattigdomsproblemet i Europa.

EU-traktaten er ingen alliert i kampen mot minstelønn

Et stort flertall i Den europeiske faglige samorganisasjonen er positive til en europeisk minstelønn. Nordisk fagbevegelse bruker EU-traktatens bokstav som motargument. Det kan bli en boomerang.

I løpet av 20 år er 3,3 millioner færre arbeidere enn før omfattet av kollektive overenskomster i Europa. Nedgangen gjør seg gjeldende i 22 av 27 medlemsland i EU. «Dette er et resultat av en villet politikk i medlemsstatene med støtte fra EU-kommisjonen, ofte grunnet i den feilaktige forestillingen om at det er dårlig for økonomien at tariffdekningen ligger på et høyt nivå», sier Den europeiske faglige samorganisasjonen (ETUC).

All statistikk viser at lønn, velferd og yrkesdeltakelse ligger høyere i land med høy organisasjonsgrad og der lønna blir fastsatt gjennom kollektive forhandlinger.

I land som Romania og Hellas har tariffdekningsgraden falt fra 100 prosent til henholdsvis 23 og 25 prosent. Det viser tall fra undersøkelser gjort av universitetet i Amsterdam. ETUC advarer om at bare 2 av 22 medlemsstater har en lovbestemt minstelønn på mer enn 60 % av den nasjonale medianlønna, som regnes som fattigdomsgrensa.

Et samlet Norden går imot

Minstelønn kan defineres enten i tariffavtaler eller ved lovpålegg. Fagbevegelsen i Norden står samlet mot lovpålagt minstelønn. ETUC har tidligere landa på et kompromiss der de kan gå inn for lovbestemt minstelønn, men bare i land der fagbevegelsen sjøl ønsker det.

ETUC gir Kommisjonen grønt lys

I sitt høringssvar til Kommisjonens såkalte konsultasjon om en europeisk minstelønn, går ETUCs generalsekretær Luca Visentini likevel langt i å hylle forslaget som «en historisk mulighet» til å rette opp dramatisk dårlige lønnsforhold i Europa. Ifølge ETUC er problemet at Kommisjonen er for lite konkret. ETUC framhever den kollektive forhandlingsmodellen, men avviser heller ikke statlig regulert minstelønn og gjensidige forpliktelser som nødvendigvis krever lovregulering. 83 prosent av medlemsorganisasjonene i ETUC gir Kommisjonen grønt lys til å fortsette arbeidet med å utforme forslag om lovfestet minstelønn.

Ti faglige hovedsammenslutninger i Danmark, Sverige, Island og Norge har i et brev til EU-kommisjonen gjort det klart at de tar avstand fra ETUC sitt høringssvar. 
 
LO-leder Hans Christian Gabrielsen er bekymret over høringsuttalelsen fra ETUC som han mener bryter med et tidligere kongressvedtak. Han avviser kontant en lovbestemt minstelønn fordi dette fort blir et lønnstak i stedet for et lønnsgulv. Det andre hovedargumentet fra Gabrielsen og nordisk fagbevegelse er at det bryter med EU-traktaten dersom lønna skal fastsettes ved lov. 

Tvilsom støtte i EU-traktaten

Vi mistenker ikke Gabrielsen for å mene at varen arbeidskraft skal omsettes helt fritt etter EUs liberalistiske konkurranseregler. Men også når vi forstår ham i beste mening, gir det svak ryggstøtte å lene seg på EUs traktatgrunnlag. 
 
Traktaten (om Den europeiske unionens funksjonsmåte) fastslår ganske riktig at det skal være foreningsfrihet, rett til kollektive forhandlinger og konfliktrett, men dens artikler (art. 153, 154 og 155) gir også Ministerrådet fullmakt til å fatte vedtak på arbeidslivsområdet som «utfyller» nasjonale regler, hvis arbeidslivets parter samtykker. Også på unionsnivå. «Hvis arbeidsgivere og fagbevegelse ønsker det, kan dialogen dem imellom på unionsnivå resultere i kontrakter, herunder avtaler».  
 
Dersom Rådet først er blitt enige om å innføre direktiver og retningslinjer, kan den enkelte medlemsstaten overlate gjennomføringa av disse til representantene for arbeid og kapital dersom begge parter ber om det (art. 153.3).

– Er det noe fagbevegelsen ikke bør sette sin lit til, så er det EU-traktaten

I samme artikkel (153.5) forsikres det om at nevnte og andre tiltak ikke berører lønn og streikerett. Kanskje er det dette Gabrielsen og LO støtter seg på. Men hvis partene i «den sosiale dialogen» både kan inngå avtaler på unionsplan og dessuten få ansvar for å sette direktiver ut i livet, skulle det være rart om prinsipper for hvordan lønna skal fastsettes var unntatt. Hva er da vitsen? 

Er det noe fagbevegelsen ikke bør sette sin lit til for å forsvare lønn, forhandlingsrett og velferd, så er det EU-traktaten.

Stort bilde i toppen: Lovfestet europeisk minstelønn vil ikke løse, men forsterke fattigdomsproblemet i Europa. (CC0 Niek Verlaan Pixabay)

reLATERT

Se alle arrangementer

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.

Enda en seier for innleiereglene  

22. jan. 2025

Forbudet mot innleie fra bemanningsforetak i byggebransjen er å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen!

Minstelønnsdirektivet kan bli annullert

17. jan. 2025

EUs minstelønnsdirektiv skal annulleres sier EU-domstolens generaladvokat i sin innstilling til avgjørelse i den omstridte saken.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

EU er ikke riktig retning

12. des. 2024

Nordisk fagbevegelse frykter, med god grunn, at lovpålagt minstelønn ikke bare blir et bunnivå, men vil være et tak som begrenser arbeidernes lønnsutvikling.

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.