Lovfestet europeisk minstelønn vil ikke løse, men forsterke fattigdomsproblemet i Europa.

Minstelønnsdirektivet kan bli annullert

EUs minstelønnsdirektiv skal annulleres sier EU-domstolens generaladvokat i sin innstilling til avgjørelse i den omstridte saken.

Generaladvokaten innstiller på at EUs minstelønnsdirektiv annulleres, altså at direktivet blir kjent i strid med EU-retten. Nå skal EU-domstolen si om den er enig eller ikke. Kjerna er om EU kan blande seg inn i lønnsfastsettelsen i medlemsstatene eller ikke.

Det er Danmark som har reist søksmålet mot EU-parlamentet og EUs råd, som vedtok direktivet.

EU-domstolen er bygd opp slik at før EU-domstolen behandler saken så går en dommer gjennom saken punkt for punkt og innstiller på dom. Den blir oftest fulgt, men slett ikke alltid.

Prosedyrer for fastsettelse av minstelønn påvirker lønn

Generaladvokaten baserer sin dom på at formålet med direktivet er å påvirke måten lønn fastsettes på og lønnsnivået. Det hjelper ikke at det gjentas i direktivet at det er opp til det enkelte land både om de vil innføre minstelønn eller ikke, og sjøl fastsette størrelsen på minstelønna om de velger å innføre minstelønn. 

Generaladvokaten mener at å fastsette prosedyrer for fastsettelse av minstelønn påvirker lønn. Det vises til at traktatens artikkel 153.5, som begrenser EUs rett til å fatte vedtak, snakker om lønnsforhold, ikke bare lønnsnivå. Det betyr at alle forhold som påvirker måten lønn fastsettes på er utenfor EUs kompetanse, ikke bare selve lønnsnivået. Det trenger heller ikke være et direkteinngrep, indirekte er nok. Det er heller ikke nok at arbeidslivets parters avtalefrihet opprettholdes. EU-parlamentet og rådets forsøk på å bagatellisere inngrepet i lønn avvises punkt for punkt. Lønnsforhold skal fortolkes restriktivt.

Individuelle søksmål framfor kollektive avtaler

Direktivets artikkel 5.2 fastsetter at medlemsstater med lovbestemt minstelønn skal fastsette størrelsen etter fire kriterier. EU-parlamentet og rådets representanter mener dette ikke er en plikt, men så lenge direktivet sier at medlemsstatene skal bruke kriterier som gir tilstrekkelige minstelønner, så mener generaladvokaten at det i praksis ikke er noen forskjell og at de fire er et minimum. Han mener ordet tilstrekkelighet viser til art. 28 som sier at det skal vurderes ut fra nasjonale økonomiske forhold, lønnsfordeling, men de må gi arbeidstakerne en anstendig levestandard.

En interessant betraktning i innstillingen er denne: Direktivet gir i artikkel 12 den enkelte arbeidstaker rett til erstatning, men bare når en slik rett følger av nasjonal rett eller kollektive overenskomster. Generaladvokaten mener en arbeidstaker kan bruke direktivets formulering om at alle skal ha ei anstendig lønn til å leve av, sjøl om norsk lov eller tariffavtaler ikke omfatter denne arbeideren. 

Generaladvokaten sier at denne bestemmelsen er problematisk for medlemsstater som Sverige og Danmark (og Norge): «Denne bestemmelse gør det faktisk klart, at EU-lovgiver foretrækker individuelle søgsmål, og herved griber bestemmelsen efter min mening ind i, hvordan medlemsstaternes lønfastsættelsesordninger skal fastlægges.»

Den norske regjeringens holdning til minstelønnsdirektivet er at det ikke er EØS-relevant. Det er EU-kommisjonen ikke enig i.

Direktivers formål tillegges stor vekt

Til slutt en generell lærdom etter å ha lest generaladvokatens uttalelse: I forhold til andre direktiv vi sliter med i EØS, er det verdt å merke seg hvor mye direktivets formål vektlegges. Det står eksempelvis ikke i Fornybardirektivet at den kommunale vetoretten mot vindkraftutbygging oppheves, men det er ganske klart at den strir mot hele direktivets formål som er å få fart på vindkraftutbygginga med minst mulig saksbehandling. Vi må lære oss å lese EU-direktiv slik EU-domstolen leser og praktiserer dem. Det er her virkningen fastsettes.

Les også:

Stort bilde i toppen: Lovfestet europeisk minstelønn vil ikke løse, men forsterke fattigdomsproblemet i Europa. (CC0 Niek Verlaan Pixabay)

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

EU er ikke riktig retning

12. des. 2024

Nordisk fagbevegelse frykter, med god grunn, at lovpålagt minstelønn ikke bare blir et bunnivå, men vil være et tak som begrenser arbeidernes lønnsutvikling.

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.

– Kan bruke handlingsrommet for å verne asylretten

25. okt. 2024

Politisk rådgiver i Nei til EU, Helga Hustveit, snakket om EUs nye asyl- og migrasjonspakt under årets Kvinnekonferanse.

Arbeidsliv i forandring

26. mai 2024

Hvilken betydning har EØS-avtalen hatt for kampen mot sosial dumping og løsarbeid?

30 år med EØS-avtalen kort fortalt

26. mai 2024

Folkestyrerapporten: I mars utga Nei til EUs folkestyreutvalg rapporten «30 år med EØS-avtalen». Dette kapitlet gir et sammendrag av rapporten. Hele rapporten er tilgjengelig på neitileu.no, og kan kjøpes i papirutgave i Nei til EUs nettbutikk.

EUs helikopterregelverk HOFO på norsk sokkel 

15. mai 2024

Faglig utvalg i Nei til EU arrangerer webinar om EUs helikopterregelverk HOFO på norsk sokkel den 29. mai klokka 11.00 til 11.30.  Se webinaret her!