Nei til EUs leder Einar Frogner på talerstolen på Nei til EUs landsmøte på Hamar.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Ifølge sentralstyremedlem i Europabevegelsen, Siri Helene Haugen, er mine og Nei til EUs bekymringer rundt en eventuell norsk tilslutning til EUs helseunion i stor grad basert på feilslutninger og misforståelser. Haugens innlegg i Altinget den 11. februar mangler imidlertid gode svar på problemene en tilslutning vil kunne reise for Norge. 

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til helseunionen med en sunn skepsis. Haugen underspiller hvor mye makt som vil kunne flyttes fra norske beslutningstagere til Brüssel ved en tilslutning. Hun løfter frem at European Health Emergency Preparedness and Response Authority (HERA) vil kunne tilby medlemslandene innkjøpsavtaler for vaksiner, og at det er frivillig for medlemslandene om de vil inngå avtalene. Men rent overordnet er det fortsatt uklart hva HERAs fullmakter i en eventuell krisesituasjon vil være. Om det foreligger en krisesituasjon, skal dessuten avgjøres på EU-nivå.

Hensynet til handlekraft i en slik situasjon er bakgrunnen for at HERA er opprettet som et direktorat i EU-kommisjonen, noe som gir den en annen status enn EU-byråer som er egne forvaltningsorganer. Dette byr på problemer for åpenheten i HERAs virksomhet, og dessuten har det blitt løftet bekymringer rundt legemiddelindustriens innflytelse på opprettelsen. Dette er bekymringsfullt når problemer med åpenhet og innsyn knyttet til EUs innkjøp av vaksiner under pandemien nå også har kommet til overflaten. 

Globale anliggender bør håndteres globalt

Nei til EU anerkjenner fordelene ved at Norge ble inkludert i EUs innkjøpsprogram for vaksiner under pandemien. Det gjør det imidlertid ikke uproblematisk å låse seg til en tilsvarende løsning i framtida gjennom en tilslutning til EUs helseunion. En pandemi er et globalt anliggende og må derfor håndteres gjennom organisasjoner som WHO for å sikre en globalt rettferdig fordeling av vaksiner. 

En pandemi er et globalt anliggende og må derfor håndteres gjennom organisasjoner som WHO | Einar Frogner, leder i Nei til EU

Videre er det viktig å understreke nok en gang at EU er bygget på fritt marked og privat konkurranse, og at hensyn til integrasjon og harmonisering derfor er problematisk for Norges del. ESAs sak mot Norge i EFTA-domstolen, der tilsynet i praksis hevder at Norge økonomisk må legge til rette for fritt behandlingsvalg på tvers av europeiske landegrenser, kan være et bekymringsfullt forvarsel på at EUs helsepolitikk kan få forrang for norske lover og regler når Norge eventuelt går inn i helseunionen – uansett hva våre folkevalgte skulle mene.

Nødvendig internasjonalt helsepolitisk samarbeid må derfor oppnås på andre måter enn gjennom EU. Det er dette Nei til EU tar til orde for. 

Stort bilde i toppen: Nei til EUs leder Einar Frogner på talerstolen på Nei til EUs landsmøte på Hamar. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.