
EUs frie flyt trumfer det meste
Fri flyt trumfer kanskje ikke alt, men for land som vil regulere arbeidslivet bedre mot sosial dumping, ser vi at EU-prinsippene trumfer langt det meste.
Professor Haukeland Fredriksen mener at ut fra to nye EU-dommer trenger EU slett ikke å følge de fire friheter (Klassekampen 11. desember). Hans poeng er at EUs lovgivende organer har et stort politisk handlingsrom, men for nasjonalstatene er det strenge begrensninger.
Dommene handlet om det reviderte utstasjoneringsdirektivet. Nærmere bestemt ble to endringer gjort: Minimumslønn ble til godtgjørelse (renumeration), som omfatter mer enn kun lønn. Ved langvarig utstasjonering, over 12 måneder, skal arbeiderne ha beskyttelse fra vertslandets lover.
Utstasjonering er arbeidere som er ansatt i et EU-land, men er på et midlertidig arbeid i et annet, for eksempel Norge. Da utstasjoneringsdirektivet kom oppfattet alle at dette var minimumsregler. Dermed tenkte man at Norge kunne innføre bedre regler. Som Fredriksen påpeker i sin kronikk ble direktivet omgjort av EU-domstolen, fra et minimumsdirektiv til et maksimumsdirektiv. Det er ikke mulig å stille bedre krav enn det som er listet opp i direktivet. Derfor er pensjon verken allmenngjort eller en del av reglene for offentlige anskaffelser. Norge måtte endre forskrift for offentlige anskaffelser fra å omfatte faktisk tarifflønn til den mer begrensende minimumslønna i tariffavtalene.
Hele den europeiske fagbevegelsen var i opprør og krevde endring. Men da det reviderte utstasjoneringsdirektivet kom, var det fremdeles et maksimumsdirektiv og kun med de to endringene som allerede er nevnt. Heller ikke med det nye direktivet gjelder arbeidsmiljølovens oppsigelsesregler eller obligatorisk tjenestepensjon.
Det er disse beskjedne endringene Polen og Ungarn gikk til hver sin sak mot og tapte i EU-domstolen 7. desember. Dommene er ikke i strid med noen av de fire frihetene. EU-domstolen sier at den bygger på artikkel 53(1) og artikkel 62 i Traktaten om den europeiske unions funksjonsmåte, som skal gjøre det lettere å utøve friheten til å levere tjenester. Domstolen sier samtidig at traktatens artikkel 153 om beskyttelse av arbeidere ikke kunne brukes som begrunnelse for direktivet.
Fri flyt trumfer kanskje ikke alt, men for land som vil regulere arbeidslivet bedre mot sosial dumping, ser vi at EU-prinsippene trumfer langt det meste.
Innlegget er trykt i Klassekampen 18. desember 2020.