Fingrene av pappafatet, EU

Diskriminering av fedre kan vi ordne opp i uten hjelp fra EU. I alle fall når EU selv ikke praktiserer likebehandling av kvinner og menn.

EØS-tilsynet ESA tar Norge til EFTA-domstolen for forskjellsbehandling av kvinner og menn. Grunnen er at far ikke har samme rett til foreldrepenger som mor. De norske reglene slår fast at far kun har rett på foreldrepenger dersom mor arbeider eller studerer, og da basert på hennes inntekt og ikke fars inntekt.

I EU har man tre direktiver som dekker foreldrepermisjonsrettigheter. Det ene gjelder mor, knyttet til rettigheter i forbindelse med svangerskap og fødsel. Det andre gjelder kun for fedre og deres rettigheter knyttet til fri fra jobb for å være sammen med barnet. Det siste direktivet regulerer foreldrerettigheter knyttet til å tilbringe tid sammen med barna. Direktivene kom på plass som følge av lave fødselstall og lav fruktbarhet i EU. Likevel er det opp til det enkelte medlemsland å bestemme den konkrete gjennomføringen av direktivene.

Hvorfor ESA, EUs forlengede arm i EØS, skal mene noe om norske foreldrepenger og forholdet mellom mor og far er uforståelig.

I følge EU-kommisjonens eget informasjonsmateriell (mars 2017) viser det seg at størrelsen på fødselspenger varierer mye fra land til land. F.eks. har Portugal 100 prosent av tidligere opptjente penger, mens Lativa har 80 prosent og Kypros har 72 prosent. Noen land som Irland og UK dekker noen av fødselspengene etter en nøkkel som innebærer at deler av mors permisjon ikke gir penger i det hele tatt. Det er også medlemsland hvor fedrene ikke har noen rettigheter knyttet til barneomsorg i barnets første leveår.

Hvorfor ESA, EUs forlengede arm i EØS, skal mene noe om norske foreldrepenger og forholdet mellom mor og far er uforståelig. De må rydde opp i eget hus. Ordninger som sikrer fars rettigheter og reell likestilling finner vi best fram til selv uten slik overstyring.

Innlegget har stått på trykk i Klassekampen, Nationen og Vårt Land. 

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Forutsigbarheten som forsvant

19. juni 2024

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

– Vi er tøffe

08. juni 2024

Tone Berg og resten av gjengen i Sør-Trøndelag Nei til EU står på stand og tar kampen for folkestyre og rettferdighet.  

EØS-utredningens slagside

05. juni 2024

De sentrale studiene EØS-utredningen viser til, omhandler ikke de siste ti-tolv årene, der EU har sakket akterut i økonomisk utvikling i forhold til flere andre deler av verden.

Nei til EU har signert Mangfoldsplakaten

29. mai 2024

Vi vil gjøre informasjon om kompliserte temaer lettere!

Vett 1 2024 30 år med EØS

28. mai 2024

Konsekvenser for folkestyre, arbeidsliv, klima og næringsliv. Alternativer til EØS-avtalen.

Økonomi og næringsliv

26. mai 2024

EØS-avtalen begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk. Gir avtalen forutsigbarhet for norsk næringsliv?

Handel og samarbeid med EU uten EØS

26. mai 2024

Hva skjer dersom EØS-avtalen sies opp?

Har EØS gitt gevinst?

26. mai 2024

Eldring-utvalget overser at norsk fastlandsindustri har fått et økende underskudd mot EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Flere ønsker en handelsavtale enn EØS

26. mai 2024

Det er flere som er for en handelsavtale med EU enn EØS-avtalen. Et klart flertall mener EU har for mye makt i Norge.