Fingrene av pappafatet, EU

Diskriminering av fedre kan vi ordne opp i uten hjelp fra EU. I alle fall når EU selv ikke praktiserer likebehandling av kvinner og menn.

EØS-tilsynet ESA tar Norge til EFTA-domstolen for forskjellsbehandling av kvinner og menn. Grunnen er at far ikke har samme rett til foreldrepenger som mor. De norske reglene slår fast at far kun har rett på foreldrepenger dersom mor arbeider eller studerer, og da basert på hennes inntekt og ikke fars inntekt.

I EU har man tre direktiver som dekker foreldrepermisjonsrettigheter. Det ene gjelder mor, knyttet til rettigheter i forbindelse med svangerskap og fødsel. Det andre gjelder kun for fedre og deres rettigheter knyttet til fri fra jobb for å være sammen med barnet. Det siste direktivet regulerer foreldrerettigheter knyttet til å tilbringe tid sammen med barna. Direktivene kom på plass som følge av lave fødselstall og lav fruktbarhet i EU. Likevel er det opp til det enkelte medlemsland å bestemme den konkrete gjennomføringen av direktivene.

Hvorfor ESA, EUs forlengede arm i EØS, skal mene noe om norske foreldrepenger og forholdet mellom mor og far er uforståelig.

I følge EU-kommisjonens eget informasjonsmateriell (mars 2017) viser det seg at størrelsen på fødselspenger varierer mye fra land til land. F.eks. har Portugal 100 prosent av tidligere opptjente penger, mens Lativa har 80 prosent og Kypros har 72 prosent. Noen land som Irland og UK dekker noen av fødselspengene etter en nøkkel som innebærer at deler av mors permisjon ikke gir penger i det hele tatt. Det er også medlemsland hvor fedrene ikke har noen rettigheter knyttet til barneomsorg i barnets første leveår.

Hvorfor ESA, EUs forlengede arm i EØS, skal mene noe om norske foreldrepenger og forholdet mellom mor og far er uforståelig. De må rydde opp i eget hus. Ordninger som sikrer fars rettigheter og reell likestilling finner vi best fram til selv uten slik overstyring.

Innlegget har stått på trykk i Klassekampen, Nationen og Vårt Land. 

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.