Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Forbeholden raushet fra ESA

Juridisk rådgiver Militsa Kostova i EØS-tilsynet ESA melder gledesstrålende at koronakrisen har gitt norske myndigheter «et handlingsrom som er unikt i EØS-avtalens historie» (Aftenposten 6. april 2020).

Hun viser først til at noen norske hjelpetiltak ikke trengte å gå veien om Brussel, eksempelvis skatte- og avgiftsreduksjoner og redusert momssats. Det siste er riktignok en sannhet med modifikasjoner, ettersom EØS-regler satte en stopper for nedsatt moms fra årsskiftet.  

På andre områder enn skatte- og avgiftspolitikken er det ESA som sitter med nøklene. I sin godhet lar heldigvis ESA oss få delvis tilgang til vår egen verktøykasse. «EØS-tilsynet ESA har stilt mange flere verktøy til myndighetenes disposisjon – verktøy som ikke er tilgjengelige i normale tider», som Kostova diplomatisk uttrykker det. 

Riktignok på betingelser satt av EU. For som Kostova skriver, det er EU-kommisjonens særskilte regler for hvordan statene kan gi statsstøtte til koronarammede bedrifter som setter rammene.  

Og for at ESA skal kunne godkjenne nasjonale støttetiltak «er det avgjørende at den norske garantiordningen tilfredsstiller alle kravene stilt i rammeverket». ESA slår dette fast i sitt brev av 30. mars til Næringsdepartementet. 

Norge må spørre ESA om lov, og en tillatelse blir bare gitt hvis ESA finner dekning i EU-rammeverket.

Elefanten er fortsatt i rommet: En EØS-avtale som legger bånd på norske myndigheters muligheter til å treffe nødvendige foranstaltninger i en alvorlig krisesituasjon for landets økonomi og infrastruktur. Når ESA klokelig velger å innvilge kriseunntak fra EØS-regelverket, er det en nødvendighet om man vil avverge en politisk situasjon hvor Norge tvinges til å bryte EØS-avtalen.  

Det er en tvilsom form for «raushet», når Norge også i fortsettelsen helt er prisgitt hva Brussel og ESA måtte finne på. I den akutte situasjonen landet befinner seg i, er vi mer enn noen gang avhengig av ubeskåret nasjonal handlefrihet.   

Derfor bør ESA først som sist få beskjed om at Norge forbeholder seg retten til midlertidig å suspendere enhver del av EØS-avtalen som vanskeliggjør eller forsinker statsinngrep eller andre nødvendige strakstiltak.  

En kortere versjon av innlegget har stått i Aftenposten. 

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.