Illustrasjon av Jørgen Bitsch.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Arbeiderpartiregjeringa vil innlemme fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet i EØS-avtalen. Regjeringa sier samtidig at det er «uaktuelt» å innføre elmarkedsdirektivet og de fire forordningene som inngår i den fjerde energipakka før tidligst i 2029. En av disse fire er forordningen om styringssystemet for energiunionen (EU) 2018/1999. At den er særdeles viktig, ligger i navnet.

Et overordna regelverk

Styringssystemet er et overordna regelverk, gitt som en forordning. Forordninger gir – i motsetning til direktiver – ikke rom for noen justeringer og tilpasninger, de skal forstås og praktiseres bokstavelig.

Styringssystemet skal legge til rette for oppnåelse av Energiunionens mål, skriver Energidepartementet rett ut i sitt EØS-notat fra 2019. Enkeltlanda må rapportere regelmessig til EU-kommisjonen. Kommisjonen kan deretter gi pålegg og anbefalinger.

Fornybardirektivet 2018 (RED II (EU) 2018/2001) henviser til forordningen om styringssystemet for energiunionen hele 25 ganger. Uten forordningen blir praktisering og håndheving av fornybardirektivet i stor grad hengende i lufta. Fornybardirektivet sier uttrykkelig at «den forvaltningsprosessen som er fastlagt i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1999» (dvs. forordningen om styringssystemet) skal legges til grunn når medlemsstatenes i sine nasjonale energi- og klimaplaner fastsetter sine bidrag til å oppnå de felles måla.

Fullmakter til EU-kommisjonen

I artikkel 3 i Fornybardirektivet 2018 går det fram at EU-kommisjonen kan vedta ulike typer tiltak på unionsnivå dersom den mener at bidragene i de nasjonale energi- og klimaplanene ikke er tilstrekkelige for den kollektive måloppnåelsen under energiunionen. Deretter vises det direkte til prosedyren som følger av artiklene 9 og 31 i forordningen om styringssystemet. Artikkel 31 i forordningen har overskriften «Reaksjon på utilstrekkelige ambisjoner i integrerte nasjonale energi- og klimaplaner».

Her beskrives blant annet hvordan Kommisjonen skal gå fram når den ser at summen av de nasjonale bidragene på energieffektivitetsområdet vil bety at Unionens 2030-mål ikke nås (er «underoppfylt»). Kommisjonen skal innhente rapporter fra medlemstatene og avgi rapporter om status for målsettingene satt i Fornybardirektivet og annet regelverk. Hvis Kommisjonen finner at målsetning og bidrag fra enkeltland er utilstrekkelige, «foreslår den foranstaltninger og utøver sine beføyelser på EU-plan for å sikre at disse målsetninger og mål oppfylles i fellesskap».

Videre får Kommisjonen hjemmel til å vedta gjennomføringsrettsakter som godkjennes av EU-parlamentet. Den kan dessuten egenhendig vedta delegerte rettsakter når det gjelder å endre rammene for de «integrerte nasjonale energi- og klimaplanene» i bilaget til forordningen. I en EØS-kontekst vil det trolig være EØS-komiteen som godkjenner rettsaktene fra kommisjonen, eller at ESA skal håndheve denne delegerte myndigheten gjennom kopivedtak. I siste tilfelle vil det være en videre suverenitetsavståelse.

Forpliktet av EUs mål?

Under den daværende Solberg-regjeringa og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp) vurderte departementet de rettslige konsekvensene av styringsforordningen på denne måten:

«Regjeringen ønsker å oppfylle utslippsmålet for 2030 felles med EU. Deler av rapporteringsforpliktelsene i styringssystemforordningen vil kunne være nødvendig for å sikre transparens ved en avtale om felles oppfyllelse av utslippsmålet for 2030.»

Ingenting tilsier at sittende statsråd Aasland (Ap) mener noe annet, ettersom hans departement ikke har sett grunn til å oppdatere EØS-notatet fra 2019.

Et hovedpoeng med Fornybardirektivet er at enkeltland skal bidra til å oppfylle Unionens felles utslippsmål for 2030. Energidepartementet fortsetter likevel å benekte at Norge, Liechtenstein og Island skal bidra til EUs kollektive mål. På departementets nettsider står det fremdeles (pr. 7. februar 2025) at «Energidepartementet arbeider for en EØS-tilpasning på dette punktet». Imidlertid melder det vanligvis velinformerte nettstedet Energi og Klima at forhandlingene med EU er avslutta og at de tre EFTA-statene må godta fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet slik de er.

Energiminister Terje Aasland har et stort forklaringsproblem. Hvis han mener at Norge ikke skal være forplikta av EUs bindende mål, hva skal vi da med fornybardirektivet? Nasjonale mål kan Stortinget fastsette helt uavhengig av EU og EØS. Hans forklaringsproblem blir ikke mindre når ingenting tilsier at Norge får unntak fra EUs bindende mål – det ville underminere grunntanken i fornybardirektivet og den felles energi- og klimapolitikken.

Logisk brist

Oppsplittinga av denne helhetlige energipakka framstår som særdeles merkelig. Ikke bare fordi utenriks- og energiministeren til stadighet snakker om å hente inn det såkalte etterslepet i EØS-systemet, men enda mer fordi forordningen om styringssystemet gir kjørereglene og lovgrunnlaget for en «gennemsigtig og forudsigelig forvaltning af energiunionen og klimaindsatsen», slik det står i fortalen til forordningen.

Det å innføre tre «frittstående» direktiver uten å ta med regelverket for forvaltningen av disse rettsaktene, henger ikke på greip. EU vil uten tvil peke på denne logiske bristen på et «passende tidspunkt». Kanskje allerede til høsten?

Vetoretten må brukes nå hvis løftene om ikke å innføre styringsforordningen og de resterende rettsaktene i EUs fjerde energimarkedspakke i kommende stortingsperiode skal være troverdige.

Det er viktig å opprettholde motstanden mot den fjerde energimarkedspakka i sin helhet.

Stort bilde i toppen: Illustrasjon av Jørgen Bitsch.

reLATERT

Se alle arrangementer

Klokka tikker i skogen

10. mars 2025

Fornybardirektivet er akkurat det norsk natur ikke trenger nå.

Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av ACER!

27. feb. 2025

Strømpriskrisa rammer vanlige folk, industri og landbruk. Ta tilbake kontrollen!

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.