Erna Solberg og tidligere president for EU-kommisjonen, Jean-Claude Juncker. (Foto: Utenriksdepartementet,)

Fornybare forviklinger

Erna Solbergs iver etter å innføre fjerde energipakke skaper usikkerhet for næringsliv og natur.

Nytt regelverk fra EU gjelder ikke for Norge, før det er vedtatt i EØS-komiteen der EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein møter EU. Hvert av EFTA-landene kan avvise det aktuelle regelverket (vetoretten). Enkelte omstridte regelverk ligger på vent i flere år uten formell behandling i EØS-komiteen. Det ser vi ikke minst på energiområdet, der EU har detaljregulert fri flyt av kraft og bit for bit flyttet makt fra nasjonale myndigheter til unionen.

 

Utsettelser eller avvisninger av nytt regelverk kan føre til at det er en annen versjon av et direktiv eller forordning som gjelder i EU enn for Norge i EØS. Et eksempel er EUs fjerde energipakke, som ble vedtatt i 2018 og gjelder i EU, men ikke er tatt inn i EØS-avtalen. EUs fornybardirektiv, som er et av de mest omstridte regelverkene i fjerde energipakke, ble i tillegg endret av EU i fjor, slik at det er tre ulike versjoner av direktivet å forholde seg til:

  • Fornybardirektivet fra 2009 som ble tatt inn i EØS-avtalen i 2011. Direktivet var for ordens skyld ikke del av tredje energipakke.
  • Fornybardirektivet fra 2018 i EUs fjerde energipakke.
  • Det reviderte fornybardirektivet som ble vedtatt og innført i EU i 2023.

Dette siste direktivet pålegger at landene utpeker akselerasjonsområder for kraftutbygging, med hurtigbehandling av nye konsesjoner til for eksempel vindkraft. Behandlingstiden skal være maksimalt ett år, og prosjektene får unntak fra krav til miljøkonsekvensutredning. EU-landene skal legge frem konkrete planer for akselerasjonsområder innen februar 2026.

 

EU-kommisjonens famøse frist til Norge om å innføre fornybardirektivet innen august gjelder 2018-versjonen i fjerde energipakke. EØS-avtalen gir ikke EU grunnlag for å sette noen slik tidsfrist, selv om avtalen sier at Norge skal bestrebe seg på å innføre relevante nye EU-regler fortløpende. Saken viser likevel hvor ensidig EØS-avtalen er, der alle nye regler kommer fra EU.

På energiområdet ser vi dessuten forskjellen mellom realiteter og formaliteter i hvordan EØS-avtalen begrenser politisk kontroll og fratar nasjonal suverenitet. For eksempel praktiserer Statnett allerede deler av regelverket i fjerde energipakke, selv om det er utenfor EØS og ikke vedtatt av norske myndigheter.

Fornybardirektivet i fjerde energipakke går også langt i å pålegge hurtigbehandling av nye kraftkonsesjoner. Godkjenningen skal skje raskere, enklere og billigere, med en tidsfrist på to år som i helt spesielle situasjoner kan forlenges med ett år (artikkel 16). Nå tar saksbehandlingen gjerne 6-7 år.

Hurtigbehandlingen vil svekke utredningen av naturkonsekvenser og muligheten for involvering av berørte parter. Faren er stor for at lokaldemokratiet blir overkjørt. Det er vanskelig å se hvordan direktivet kan forenes med den rollen kommunene nylig har fått som planmyndighet for vindkraft på land. Tiden blir for knapp til å gjennomføre en reell planprosess.

 

Flere andre bestemmelser i direktivet utgjør et press for raskere utbygging av ny kraft. Et sentralt element er at landene åpner sine støtteordninger til fornybar kraftproduksjon for produsenter i andre medlemsland (artikkel 5). Dette avtales nærmere mellom landet som har støtteordningene og de landene der utbyggere kan få støtte. Gjennom en avtale vil det for eksempel kunne gis støttemidler fra Tyskland til kraftutbygging i Norge, og kraften som produseres kan øke Tysklands fornybarandel.

Fornybardirektivet i fjerde energipakke tar videre ordningen med opprinnelsesgarantier fra fornybardirektivet i 2009. En opprinnelsesgaranti skal godtgjøre for sluttkunden at en viss mengde energi er fornybart produsert, men omsettes uavhengig av kraften den er relatert til. Faktisk har systemet «ingen funksjon» for om et land oppnår direktivets mål om andel fornybar energi (artikkel 19).

I Hurdalsplattformen lover regjeringen å «fjerne ordningen med opprinnelsesgarantier og prioritere industriens kraftbehov». Dette burde alene være grunn god nok til å avvise fornybardirektivet.

 

Rett før sommerferien inviterte Erna Solberg Arbeiderpartiet til å gå sammen med Høyre for å vedta fjerde energipakke. Et vedtak av Høyre, Arbeiderpartiet, MDG og Venstre forutsetter at saken ikke behandles etter Grunnloven §115 om suverenitetsavståelse, som krever tre fjerdedels flertall. Fjerde energipakke utvider og gir flere fullmakter til energibyrået Acer, og vil dermed flytte suverenitet ut av landet. For eksempel har Acer stanset et forsøk fra Svenska Kraftnät, tilsvarende Statnett i Norge, på å regulere krafteksporten.

Solberg argumenterer med at det skaper usikkerhet for norske bedrifter «om hvilket regelverk de skal følge» når fjerde energipakke ikke er innført i EØS og Norge (Nationen 28. juni).

Dette er derimot enda mer et argument for det motsatte: Bruk vetoretten nå og få en avklaring på at fjerde energipakke ikke skal innføres i EØS.

Senterpartiet har utelukket at de kan støtte pakken, og en mulig regjeringskrise ligger i kortene. Arbeiderpartiets ledelse vil dessuten komme på kant med fagbevegelsen og store deler av egen partiorganisasjon. Fremskrittspartiet vil være mot i en ny Solberg-regjering. Det som skaper usikkerhet, er å prøve å innføre fjerde energipakke for enhver pris.

Teksten er trykt i Klassekampen 13. juli 2024.

Stort bilde i toppen: Erna Solberg og tidligere president for EU-kommisjonen, Jean-Claude Juncker. (Foto: Utenriksdepartementet,)

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.