Avgangshall.

Fortsatt sosial dumping i lufta – nå også med statsstøtte

Ikke før hadde Wizz Air pakket sammen og dermed redda samferdselsminister Hareide fra å måtte stå til ansvar for EØS-pålagt kabotasje i norsk innenriks luftfart, før det dansk-litauiske selskapet DAT snappet en ny anbudskontrakt med sosial dumping som hovedingrediens.

DAT vant kontrakten for ruta mellom Oslo og Florø, men lar sitt litauiske datterselskap DOT fly ruta. Bemanninga vil vekselvis bestå av ansatte med base i Danmark og Litauen.

I konkurransegrunnlaget for den statssubsidierte ruta het det at flyselskapet sjøl i hovedsak måtte stå for flygningene, angivelig for å unngå såkalt «wet leasing» der fly, bemanning og ruter blir leid inn fra et annet flyselskap. Med sin kreative variant omgår DAT denne bestemmelsen. 

Konsekvensen er at litauiske arbeidsvilkår blir importert i norsk luftfart. 

– Vi ser dette som den største liberaliseringa av luftfarten siden EØS-avtalen, sier Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Det er EØS-avtalen som pålegger Norge å tillate denne formen for kabotasje fra selskaper i EØS-området. Kabotasje er at selskaper registrert i andre land kan drive innenrikstrafikk i Norge. Den internasjonale luftfartskonvensjonen gir alle land rett til å nekte slik kabotasje, men den overstyres av EØS-avtalen hva selskaper i EØS-området angår.

Stort bilde i toppen: Avgangshall. (CC BY Marco Lopéz, Unsplash)

reLATERT

Se alle arrangementer

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.