Skjermbilde fra overrekking av NOU om EØS fra utvalgsleder Line Eldring til utenriksminister Espen Barth Eide.

Forutsigbarheten som forsvant

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

De gjentar («Nei til EUs slag i luften», DN 10. juni) at EØS «har gagnet Norge økonomisk», men tross flere innlegg har de aldri svart på hva som er nullalternativet som de sammenligner med.

Som kjent er det tollfrihet for alle industrivarer mellom Norge og EU uten EØS, på basis av handelsavtalen fra 1973, og tollen for fersk eller kjølt laks vil også være uendret.

Line Eldring og Olav Slettebø skriver at forhandlingene mellom Sveits og EU står «mer eller mindre i stampe». Faktum er at de nye forhandlingene åpnet formelt i mars. I prosessen med mandatene for forhandlingene, oppga EU sitt krav om en EØS-aktig rammeavtale fordi Sveits avviste dette. Sveits har ikke hastverk med å konkludere i de pågående forhandlingene. De har avtaler som ivaretar nasjonal suverenitet på en helt annen måte enn EØS-avtalen, samtidig som handelen mellom EU og Sveits har få hindringer.

Den differensierte arbeidsgiveravgiften er nok et eksempel på fraværet av minuser i EØS-utredningens «regnestykke». Avgiften har flere ganger blitt endret brått, og ble en periode helt avviklet, på grunn av EØS-avtalen. Dette har skapt uforutsigbarhet for næringslivet i distriktene. Utredningen har en rimelig balansert fremstilling av historikken (side 224-226), men dette usikkerhetsmomentet forsvinner i konklusjonene. Uten noen egentlig drøfting, gjentar utredningen flere ganger at EØS-avtalens fortrinn er forutsigbarhet.

I den grad utredningen ser ulemper med EØS-avtalen, er det der EØS er ulik et EU-medlemskap. For eksempel beskrives det som et problem at EØS ikke omfatter EUs tollunion. Med Europakommisjonens nylige initiativ for høy toll på kinesiske elbiler som aktuelt eksempel skulle vel dette utenforskapet, med egen handelspolitikk, være til å leve med.

Stort bilde i toppen: Skjermbilde fra overrekking av NOU om EØS fra utvalgsleder Line Eldring til utenriksminister Espen Barth Eide.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.