1. mai i Tromsø.

Hensynet til norsk arbeidsliv må gå foran hensynet til EØS-avtalen

Skandalen i Trondheim der seks svenske sykepleiere ble innlosjert i et bofellesskap, har satt søkelyset på en eldreomsorg som har gjort seg avhengig av bemanningsselskap. God 1. mai!

Alle seks ble koronasmittet, med store konsekvenser for flere av byens sykehjem. 61 beboere og 26 ansatte er i karantene. Adresseavisa i Trondheim skriver på lederplass 18.4.2020 at dersom eldreomsorgen i Trondheim Kommune er blitt avhengig av vikarbyrå så er grunnbemanninga for lav.  
 
Mens grenser ikke skal krysses for å begrense smittespredning, åpnes det for fri import av arbeidskraft til gartneri og landbruk. I sektoren grønt, frukt og bær har Norge gjort seg avhengig av utenlandsk arbeidskraft for å få våronna gjort og avlingen høstet. Mens 400 000 nordmenn er permittert eller arbeidsledige. I Norge er den allmenngjorte lønna i grøntsektoren på kr 123,15. Under halvparten av ei norsk industriarbeiderlønn. De landa som Norge importerer sin arbeidskraft fra erstatter den med import fra andre land der lønnsnivået er enda lavere. Dette er dominoeffekten av EUs frie arbeidsmarked.  

Mens grenser ikke skal krysses for å begrense smittespredning, åpnes det for fri import av arbeidskraft til gartneri og landbruk.


Fellesforbundets landsmøte vedtok enstemmig å avvikle bemanningsbransjen. I Osloområdet var de 6 største uteleiebedriftene i bygning 6 ganger større enn de 6 største entreprenørene. Organisasjonsgrad, lærlinger, produktivitet og lønnsnivå går alle feil vei. Tålmodigheten er slutt. 
 
Norske kommuner står fritt til å la være å bruke bemanningsbyrå, øke grunnbemanning, gå fra deltid til heltid eller innføre egne vikarpooler. Gartneri og entreprenører står fritt til å erstatte vikarer med egne fast ansatte. Men all erfaring viser at bruken bare øker. Det er derfor kravet om forbud får økende oppslutning. 
Men skal bemanningsbransjen forbys så møter vi EUs vikarbyrådirektiv artikkel 4.1: ”Forbud mod og restriksjoner i anvendelse af vikararbejd kan kun begrunnes i allmenne hensyn til især beskyttelse av vikaransatte og krav til helse og sikkerhet på arbeidsplassen eller i behovet for at sikre et velfungerende arbeidsmarked og forebygge misbruk.” 
  
Det er lite trolig at EU og EFTA-domstolen har samme syn på hva som truer et velfungerende arbeidsmarked som norsk fagbevegelse. Og det er ikke lenger Norge som har det avgjørende ord når det gjelder norsk arbeidsliv. Hensynet til norsk arbeidsliv må gå foran hensynet til EØS-avtalen. 

Stort bilde i toppen: 1. mai i Tromsø.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Stortinget gir EU mer makt over norsk arbeidslivspolitikk

07. mai 2025

Stortinget har godkjent innlemmelsen av EUs arbeidsstyresmakt ELA i Norge. ELA har en omfattende og til dels uklar rolle i å bekjempe arbeidslivskriminalitet i EUs indre marked som er problematisk.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.