1. mai i Tromsø.

Hensynet til norsk arbeidsliv må gå foran hensynet til EØS-avtalen

Skandalen i Trondheim der seks svenske sykepleiere ble innlosjert i et bofellesskap, har satt søkelyset på en eldreomsorg som har gjort seg avhengig av bemanningsselskap. God 1. mai!

Alle seks ble koronasmittet, med store konsekvenser for flere av byens sykehjem. 61 beboere og 26 ansatte er i karantene. Adresseavisa i Trondheim skriver på lederplass 18.4.2020 at dersom eldreomsorgen i Trondheim Kommune er blitt avhengig av vikarbyrå så er grunnbemanninga for lav.  
 
Mens grenser ikke skal krysses for å begrense smittespredning, åpnes det for fri import av arbeidskraft til gartneri og landbruk. I sektoren grønt, frukt og bær har Norge gjort seg avhengig av utenlandsk arbeidskraft for å få våronna gjort og avlingen høstet. Mens 400 000 nordmenn er permittert eller arbeidsledige. I Norge er den allmenngjorte lønna i grøntsektoren på kr 123,15. Under halvparten av ei norsk industriarbeiderlønn. De landa som Norge importerer sin arbeidskraft fra erstatter den med import fra andre land der lønnsnivået er enda lavere. Dette er dominoeffekten av EUs frie arbeidsmarked.  

Mens grenser ikke skal krysses for å begrense smittespredning, åpnes det for fri import av arbeidskraft til gartneri og landbruk.


Fellesforbundets landsmøte vedtok enstemmig å avvikle bemanningsbransjen. I Osloområdet var de 6 største uteleiebedriftene i bygning 6 ganger større enn de 6 største entreprenørene. Organisasjonsgrad, lærlinger, produktivitet og lønnsnivå går alle feil vei. Tålmodigheten er slutt. 
 
Norske kommuner står fritt til å la være å bruke bemanningsbyrå, øke grunnbemanning, gå fra deltid til heltid eller innføre egne vikarpooler. Gartneri og entreprenører står fritt til å erstatte vikarer med egne fast ansatte. Men all erfaring viser at bruken bare øker. Det er derfor kravet om forbud får økende oppslutning. 
Men skal bemanningsbransjen forbys så møter vi EUs vikarbyrådirektiv artikkel 4.1: ”Forbud mod og restriksjoner i anvendelse af vikararbejd kan kun begrunnes i allmenne hensyn til især beskyttelse av vikaransatte og krav til helse og sikkerhet på arbeidsplassen eller i behovet for at sikre et velfungerende arbeidsmarked og forebygge misbruk.” 
  
Det er lite trolig at EU og EFTA-domstolen har samme syn på hva som truer et velfungerende arbeidsmarked som norsk fagbevegelse. Og det er ikke lenger Norge som har det avgjørende ord når det gjelder norsk arbeidsliv. Hensynet til norsk arbeidsliv må gå foran hensynet til EØS-avtalen. 

Stort bilde i toppen: 1. mai i Tromsø.

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.