Hvitvask med EØS

Økokrim fortviler over at milliarder av kroner forsvinner ut av landet uten kontroll, melder Dagens Næringsliv 3. januar.

Teknisk sett kunne det norske Finanstilsynet ha sørget for kontrollen som Økokrim savner. Men EØS-avtalen gir finansforetak og betalingsforetak som har konsesjon i ett land mulighet til å drive på kryss av landegrensene uten særskilt konsesjon i hvert land. Det er hjemlandet de opererer ut fra som har tilsynsansvaret, ikke vertslandet.

Agenter for utenlandske betalingsforetak, gjerne små dagligvarebutikker, reisebyråer og lignende, står for overføringene. «Opplysninger fra ØKOKRIM og banker gir klare indikasjoner på at betalingsforetakene og agenter av utenlandske betalingsforetak blir brukt til å hvitvaske utbytte av straffbare handlinger», skriver Finanstilsynet i sin risikovurdering av mai 2016. Også Regjeringens eget hvitvaskingsutvalg peker på disse betalingsforetakene som en risikogruppe i forhold til hvitvasking og terrorfinansiering.

Skulle det norske tilsynet oppdage kritikkverdige forhold, kan det ikke gjøre stort annet enn å melde fra til tilsynet i betalingsforetakets opprinnelsesland og håpe at de vil ta affære.

EU har som uttrykt mål å få til et mer sentralisert og handlekraftig finanstilsyn på europeisk nivå.

Stortinget i 2016 vedtok å legge Finanstilsynet inn under EUs finansbyråer. Det norske Finanstilsynet har allerede tilpasset seg i den grad at det i sine rundskriv forskutterer at regelverk som er vedtatt i EU, men ikke nødvendigvis i Norge og EØS, skal legges til grunn:

«Finanstilsynet forventer at foretak under tilsyn og andre relevante aktører i utgangspunktet forholder seg til reglene slik de til enhver tid gjelder i EU, og vil legge dette regelverket til grunn i sin tilsynsmessige oppfølging. Rapporteringskravene vil bli håndhevet fra 1. januar 2018.» (vår uth.)

EU har som uttrykt mål å få til et mer sentralisert og handlekraftig finanstilsyn på europeisk nivå. I sitt forslag til revisjon av finanstilsynssystemet ønsker EU-kommisjonen at EUs finanstilsyn skal få ytterligere fullmakter og virkemidler for å samordne tilsynspraksis i Europa. Blant annet skal EUs organer gis større mulighet for å gripe inn og fatte vedtak ved uenighet mellom nasjonale tilsyn.

I sitt høringssvar har regjeringa advart mot at EUs finanstilsynsorganer skal få utvidet overnasjonal myndighet. Det er utmerket, om enn i seineste laget når regjering og storting allerede har gitt EU mer enn lillefingeren ved å avgi norsk suverenitet på dette området.

EU vender trolig det døve øret til de norske motforestillingene. Kan vi da forvente at Regjeringen i etterpåklokskapens lys tar grep for å omgjøre det ulykksalige Stortingsvedtaket fra 2016? Det er alltid lov å snu!

  • Innlegget har vært trykt i DN. 

reLATERT

Se alle arrangementer

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.

Helseunion og ACER med Morten Harper

03. april 2024

Se opptak av Sør-Trøndelag Nei til EUs åpne møte på Litteraturhuset i Trondheim 10. januar 2024 med Morten Harper.

Det EU-styrte kraftregimet kan gi nye prisbomber

20. mars 2024

Norge har mistet adgangen til ensidig å bestemme nye prisområder for strømmen.