Hvitvask med EØS

Økokrim fortviler over at milliarder av kroner forsvinner ut av landet uten kontroll, melder Dagens Næringsliv 3. januar.

Teknisk sett kunne det norske Finanstilsynet ha sørget for kontrollen som Økokrim savner. Men EØS-avtalen gir finansforetak og betalingsforetak som har konsesjon i ett land mulighet til å drive på kryss av landegrensene uten særskilt konsesjon i hvert land. Det er hjemlandet de opererer ut fra som har tilsynsansvaret, ikke vertslandet.

Agenter for utenlandske betalingsforetak, gjerne små dagligvarebutikker, reisebyråer og lignende, står for overføringene. «Opplysninger fra ØKOKRIM og banker gir klare indikasjoner på at betalingsforetakene og agenter av utenlandske betalingsforetak blir brukt til å hvitvaske utbytte av straffbare handlinger», skriver Finanstilsynet i sin risikovurdering av mai 2016. Også Regjeringens eget hvitvaskingsutvalg peker på disse betalingsforetakene som en risikogruppe i forhold til hvitvasking og terrorfinansiering.

Skulle det norske tilsynet oppdage kritikkverdige forhold, kan det ikke gjøre stort annet enn å melde fra til tilsynet i betalingsforetakets opprinnelsesland og håpe at de vil ta affære.

EU har som uttrykt mål å få til et mer sentralisert og handlekraftig finanstilsyn på europeisk nivå.

Stortinget i 2016 vedtok å legge Finanstilsynet inn under EUs finansbyråer. Det norske Finanstilsynet har allerede tilpasset seg i den grad at det i sine rundskriv forskutterer at regelverk som er vedtatt i EU, men ikke nødvendigvis i Norge og EØS, skal legges til grunn:

«Finanstilsynet forventer at foretak under tilsyn og andre relevante aktører i utgangspunktet forholder seg til reglene slik de til enhver tid gjelder i EU, og vil legge dette regelverket til grunn i sin tilsynsmessige oppfølging. Rapporteringskravene vil bli håndhevet fra 1. januar 2018.» (vår uth.)

EU har som uttrykt mål å få til et mer sentralisert og handlekraftig finanstilsyn på europeisk nivå. I sitt forslag til revisjon av finanstilsynssystemet ønsker EU-kommisjonen at EUs finanstilsyn skal få ytterligere fullmakter og virkemidler for å samordne tilsynspraksis i Europa. Blant annet skal EUs organer gis større mulighet for å gripe inn og fatte vedtak ved uenighet mellom nasjonale tilsyn.

I sitt høringssvar har regjeringa advart mot at EUs finanstilsynsorganer skal få utvidet overnasjonal myndighet. Det er utmerket, om enn i seineste laget når regjering og storting allerede har gitt EU mer enn lillefingeren ved å avgi norsk suverenitet på dette området.

EU vender trolig det døve øret til de norske motforestillingene. Kan vi da forvente at Regjeringen i etterpåklokskapens lys tar grep for å omgjøre det ulykksalige Stortingsvedtaket fra 2016? Det er alltid lov å snu!

  • Innlegget har vært trykt i DN. 

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.