Hvitvask med EØS

Økokrim fortviler over at milliarder av kroner forsvinner ut av landet uten kontroll, melder Dagens Næringsliv 3. januar.

Teknisk sett kunne det norske Finanstilsynet ha sørget for kontrollen som Økokrim savner. Men EØS-avtalen gir finansforetak og betalingsforetak som har konsesjon i ett land mulighet til å drive på kryss av landegrensene uten særskilt konsesjon i hvert land. Det er hjemlandet de opererer ut fra som har tilsynsansvaret, ikke vertslandet.

Agenter for utenlandske betalingsforetak, gjerne små dagligvarebutikker, reisebyråer og lignende, står for overføringene. «Opplysninger fra ØKOKRIM og banker gir klare indikasjoner på at betalingsforetakene og agenter av utenlandske betalingsforetak blir brukt til å hvitvaske utbytte av straffbare handlinger», skriver Finanstilsynet i sin risikovurdering av mai 2016. Også Regjeringens eget hvitvaskingsutvalg peker på disse betalingsforetakene som en risikogruppe i forhold til hvitvasking og terrorfinansiering.

Skulle det norske tilsynet oppdage kritikkverdige forhold, kan det ikke gjøre stort annet enn å melde fra til tilsynet i betalingsforetakets opprinnelsesland og håpe at de vil ta affære.

EU har som uttrykt mål å få til et mer sentralisert og handlekraftig finanstilsyn på europeisk nivå.

Stortinget i 2016 vedtok å legge Finanstilsynet inn under EUs finansbyråer. Det norske Finanstilsynet har allerede tilpasset seg i den grad at det i sine rundskriv forskutterer at regelverk som er vedtatt i EU, men ikke nødvendigvis i Norge og EØS, skal legges til grunn:

«Finanstilsynet forventer at foretak under tilsyn og andre relevante aktører i utgangspunktet forholder seg til reglene slik de til enhver tid gjelder i EU, og vil legge dette regelverket til grunn i sin tilsynsmessige oppfølging. Rapporteringskravene vil bli håndhevet fra 1. januar 2018.» (vår uth.)

EU har som uttrykt mål å få til et mer sentralisert og handlekraftig finanstilsyn på europeisk nivå. I sitt forslag til revisjon av finanstilsynssystemet ønsker EU-kommisjonen at EUs finanstilsyn skal få ytterligere fullmakter og virkemidler for å samordne tilsynspraksis i Europa. Blant annet skal EUs organer gis større mulighet for å gripe inn og fatte vedtak ved uenighet mellom nasjonale tilsyn.

I sitt høringssvar har regjeringa advart mot at EUs finanstilsynsorganer skal få utvidet overnasjonal myndighet. Det er utmerket, om enn i seineste laget når regjering og storting allerede har gitt EU mer enn lillefingeren ved å avgi norsk suverenitet på dette området.

EU vender trolig det døve øret til de norske motforestillingene. Kan vi da forvente at Regjeringen i etterpåklokskapens lys tar grep for å omgjøre det ulykksalige Stortingsvedtaket fra 2016? Det er alltid lov å snu!

  • Innlegget har vært trykt i DN. 

reLATERT

Se alle arrangementer

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.

– Landbruket er sterkt påvirket av EØS-avtalen

19. nov. 2024

Landbruket skulle holdes utenfor EØS-avtalen, men næringen merker likevel konsekvensene, viser høringsuttalelser om EØS-utredningen. Importen av landbruksvarer fra EU har økt kraftig. Norge har fått et mindre handlingsrom på mat- og veterinærområdet.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

19. nov. 2024

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

– Eldring-utvalget vil knytte Norge stadig tettere til EU

14. nov. 2024

I høringsmøtet om EØS-utredningen 13. november var Nei til EU-leder Einar Frogner kritisk til at Eldring-utvalget ønsker en raskere innføring av EU-tilpasninger i EØS-avtalen, og dermed knytte Norge stadig tettere til EU.

Einar Frogners landsmøtetale 2024

08. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte 2024 er nå i gang på Scandic Hamar Hotell. Einar Frogners ledertale er oppsparket til generaldebatt og meningsutveksling. Les hele talen her.

Opptrapping for landbruket utenfor EU

05. nov. 2024

– Grensekontroll og suverenitet over landbrukspolitikken kan det ikke forhandles om. Det må EU forstå, fastslo Beat Röösli i Det sveitsiske bondelaget på Nei til EUs landbrukskonferanse.

Er SV fremdeles mot EØS?

30. okt. 2024

Det foreslåtte standpunktet er politisk krevende og pedagogisk uholdbart. Hvis målet er å å få også EØS-skeptikernes og -tvilernes stemme ved stortingsvalget 2025.

Island er langt unna et EU-medlemskap

28. okt. 2024

De fleste av Islands politiske partier avviser ideen om å bli med i EU. En regjeringskoalisjon som søker EU-medlemskap er ikke sannsynlig.

Vil sikre suverenitet og egen valuta

28. okt. 2024

Det er levert grunnlovsforslag som sier at enhver suverenitetsavståelse krever kvalifisert flertall i Stortinget og at Norge skal ha en egen valuta.

Fornybardirektivet på 1-2-3

24. okt. 2024

EU presser på for at Norge skal innføre fornybardirektivet i EØS-avtalen. Se videoen med Morten Harper her!