Island: Acer vil kunne ødelegge konkurranseevnen

– Islandsk Acer-medlemskap medfører en betydelig risiko for Islands økonomi og vår levestandard, sier Bjarni Jónsson.

Jónsson er sivilingeniør i elektroteknikk og styremedlem i den islandske nei-organisasjonen Heimssýn. Han er aktuell med en ny video på norsk der han viser de alvorlige konsekvensene en Acer-tilknytning vil kunne få for Island.

– Islands kraftsystem er et kombinert system forsynt sytti prosent av vannkraft og tretti prosent av geotermisk kraft. EU sitt kraftsystem er 74 prosent basert på fossil energi og 26 prosent på fornybare kilder.

  • Se videoen her: [Artikkelen fortsetter under videoen]

Betydelig risiko

– Om det islandske kraftmarkedet blir integrert i EU sitt kraftmarked vil prisdannelsen bli fullstendig unaturlig for forholdene i Island. Kraftprisen vil kunne ødelegge arbeidslivets konkurranseevne. Islandske energikilder vil ikke lenger forsyne kraft til konkurransedyktige priser innenlands.

– Derfor medfører islandsk medlemskap i Acer en betydelig risiko for Islands økonomi og vår levestandard. EU lager tiårige nettutviklingsplaner som omfatter en liste over prioriterte prosjekter. På denne lista finner vi Ice Link, en kraftkabel mellom Island og Skottland, som skal stå ferdig i 2027.

Kan Island si nei til kraftkabel?

– Kan Island si nei til en utenlandsk kraftkabel om Acer ønsker en slik? Dersom Alltinget sier ja til EUs energiunion og dermed avgir suverenitet til EUs energibyrå Acer, vil en eventuell tvist om en slik kabel bli avgjort innenfor EUs rettssystem. Ikke i Islands rettssystem.

– Et islandsk nei til en utenlandskabel ville bryte med selve grunntanken for energiunionen.

– Acer og den islandske avleggeren RME har til oppgave å overvåke at Island følger EUs nettutviklingsplan. Ved å opprette RME og innlemme den tredje energimarkedspakken i energiloven vil Island godta dette premisset.

– Acer skal arbeide for gjennomføring av EUs nettutviklingsplan og vil starte forberedelse til realisering av Ice Link om Alltinget ikke bruker sin vetorett mot EUs energipakke i EØS.

reLATERT

Se alle arrangementer

Mye mer ACER

13. juli 2019

Sommerens skumleste oppfølger er EUs Energipakke 4.

I kjølvannet av Acer

04. juli 2019

Forutsetningene og forpliktelsene som Arbeiderpartiet påtok seg i fjor, står seg ikke i møtet med virkeligheten. Nå kommer sakskomplekset tilbake som en boomerang for Espen Barth Eide og Jonas Gahr Støre.

Wiedswang på vidvanke

01. juli 2019

EØS-tilhengerne spekulerer i skremsler om toll på norsk eksport.

Nye oppgaver for ACER

28. juni 2019

Den nye ACER-forordningen gir EUs energibyrå rett til å etablere egne lokalkontor for oppfølging av EUs planer og regler i medlemslandene.

Siv Jensen tar feil om toll

28. juni 2019

«Du risikerer at vi mister den tollfriheten som vi nå har til hele det europeiske markedet», hevdet Siv Jensen i NRKs partilederdebatt om situasjonen uten EØS. Det er ikke riktig. Norge har uansett en frihandelsavtale med EU som gir tollfrihet for industrivarer.

Varer eller tjenester?

25. juni 2019

Må bygging og drift av vannkraftverk følge reglene til EUs tjenestedirektiv?

Strømmen styres av EU

25. juni 2019

Det reviderte elektrisitetsdirektivet, som er del av EUs nye energipakke 4, fjerner all tvil: strømmen styres av EU.

Islandsk utvalg utreder EØS

20. juni 2019

Nei til EU møtte denne uken et islandsk regjeringsoppnevnt utvalg som utreder deltakelsen i EØS-avtalen. Rapporten skal komme til høsten.

Folket vil ha mindre EU-makt i Norge

19. juni 2019

Flertallet mot norsk EU-medlemskap er solid. Motstanden mot EØS-avtalen er også betydelig, særlig om folk får valget mellom EØS og en handelsavtale.

Utbredt EØS-myte om toll

19. juni 2019

Svært mange tror det blir toll på norske industrivarer til EU uten EØS-avtalen, viser en ny meningsmåling. Bare 13 prosent fastslår fakta: det blir ikke toll.

NRK-valgomat med EØS-spørsmål

17. juni 2019

«EØS-avtalen rammer det lokale selv­sty­ret i Norge. Vi må si opp EØS-avtalen», er en av påstandene i NRKs valgomat.

Jernbanetragedie for evig tid

17. juni 2019

I dag kom nyheten om at anbudet på alle ruter fra Eidsvoll og nordover går til et norsk datterselskap av SJ, Statens Järnvägar (SJ).