Jernbaneveto er en EØS-rettighet, ikke et «kirsebær»

Jernbane-Norge, LO og velgerne forventer selvsagt at Ap og de andre rødgrønne partiene står ved sine løfter om å stanse EUs fjerde jernbanepakke, som fremdeles ikke er innlemmet i EØS-avtalen.

Dagens Næringsliv bruker lederplassen 13. august (og 16. august) til å skremme med at dersom Arbeiderpartiet mener alvor med et veto, vil dette utløse mottiltak fra EU, som vil ha seg frabedt «kirsebærplukking».

Vetoretten er imidlertid ikke et høythengende kirsebær, den er en beskjæringssaks som alle de tre EFTA-statene kan ty til når de ser at EØS-treet vokser vilt. Det er ingen krav om begrunnelse for å ta saksa i bruk mot nye direktiver eller forordninger. EU kan ikke iverksette straffetiltak, men kan i høyden sette den delen av EØS-regelverket som er direkte berørt ut av kraft.

Hva skjer om Norge sier nei? Mest sannsynlig ingenting. Framgangsmåten ved et veto er beskrevet i EØS-avtalens artikkel 102. EU-kommisjonen kan i løpet av seks måneder be om at EØS-komiteen vurderer andre måter å tilpasse regelverket på. Oppnås ikke enighet, kan EU kreve at den delen av EØS-avtalens vedlegg om transport som omhandler jernbane, settes ut av kraft.

Det er vanskelig å se at EU vil ha noen interesse av å gjøre det i dette tilfellet, og det er heller ikke lett å se vesentlige konsekvenser for Norges del dersom EU likevel skulle bestemme seg for å gjøre det. Konvensjonen om internasjonal jernbanetransport – COTIF – vil uansett sikre felles materiellstandarder og smidig trafikk.

«Hvis Arbeiderpartiet ikke vil bruke reservasjonsretten, er løftet om å stanse konkurranseutsettingen av jernbanedrift i Norge tomprat», skriver DN. Det har avisa helt rett i. Samtidig er det all grunn til å ta Arbeiderpartiet på ordet. – Det er ikke hver dag EØS-partiet Ap vedtar å ikke støtte et EØS-direktiv, men her har vi gjort det, uttalte partiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli til Dagsavisen 3. august. Jernbane-Norge, LO og velgerne forventer selvsagt at Ap og de andre rødgrønne partiene står ved sine løfter om å stanse EUs fjerde jernbanepakke, som fremdeles ikke er innlemmet i EØS-avtalen.

Alle meningsmålinger tyder på at det går mot regjeringsskifte. Det ville være uhørt om ei regjering på oppsigelse presser våre EFTA-partnere i EØS-komiteen til å akseptere innlemming av EUs fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen. Senterpartiets Trygve Slagsvold Vedum har foreslått at de rødgrønne straks etter valget sender et brev til Erna Solberg, der det står at nå er de et forretningsministerium, og da kan de ikke fortsette med å innlemme Norge i EUs jernbanepakke (Klassekampen 14. august).

Også EU, Island og Liechtenstein bør få klar melding om at en eventuell beslutning om å innlemme EUs fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen bare dager før en ny norsk regjering tiltrer, er å betrakte som respektløst overfor det norske demokratiet.

Innlegget er tidligere publisert på DN.no og i Dagens Næringsliv 18. august 2021.

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.