Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons.

Kanaltoget Eurostar blir enda mer effektivt

En fornyet avtale mellom Storbritannia og tre EU-land sørger for at togtrafikken under Den engelske kanal vil gå enda mer smertefritt enn da landet fremdeles var medlem av EU.

– Denne viktige avtalen viser at selv om vi har forlatt den europeiske unionen, er våre bånd til Europa sterkere enn noensinne, sier den britiske innenriksministeren Priti Patel.

Sammen med ministre fra Frankrike, Belgia og Nederland jubler hun over at togforbindelsen mellom et Storbritannia utenfor EU og tre EU-land på kontinentet blir enda bedre enn før.

Et eksempel på rask og effektiv togtrafikk mellom EU og tredjeland

Nederland har nettopp tilsluttet seg avtalen mellom Frankrike, Belgia og Storbritannia som siden 1994 har sikret at høyhastighetsstoget Eurostar knytter Storbritannia effektivt til kontinentet. Store volumer av gods og passasjerer passerer regelmessig på skinnene under Den engelske kanal.

Den opprinnelige avtalen om å bygge kanalforbindelsen, The Treaty of Canterbury, ble inngått mellom Storbritannia og Frankrike i 1986. Avtalen ble revidert i 1993 da også Belgia ble part i den.

En togsuksess som blir enda bedre

Mellomstatlige avtaler har garantert for grensekryssende trafikk og strenge sikkerhetskrav. En felles sikkerhetsmyndighet og en tvisteløsningsordning med representanter for begge parter sørget tidligere for felles sikkerhetskrav. Nå som Storbritannia har forlatt EU, er det de franske og britiske nasjonale sikkerhetsmyndighetene som koordinerer seg imellom for å sikre fullt samsvarende sikkerhetsregler.

Verdens lengste undersjøiske tunnel (50 km) har vært en suksess. Den har redusert flytrafikken mellom metropoler som London, Brussel og Amsterdam betydelig. Et togsett rommer omtrent dobbelt så mange passasjerer som et vanlig passasjerfly.

Nå blir togforbindelsen enda mer effektiv, med passkontroll i Amsterdam og Rotterdam for reisende til London. Dermed vil ikke passasjerer lenger behøve å forlate toget i Brussel, slik de måtte før. Passkontrollen skyldes at Storbritannia ikke har deltatt i Schengen-samarbeidet, og heller ikke gjør det nå.

Friksjonsfritt uten ERA

Avtalen viser at EUs fjerde jernbanepakke og jernbanebyrået ERA på ingen måte er forutsetninger for effektiv grensekryssende togtrafikk i Europa.

Siden 31. januar 2020 har Storbritannia verken vært medlem av EU eller EU sitt jernbanebyrå ERA (European Union Agency for Railways). Landet har heller ikke til hensikt å søke om å få bli med i ERA, ifølge den britiske regjeringa.

Gjennom EU-medlemskapet har Storbritannia måttet innføre alle EUs jernbanepakker. Landet står nå fritt til å fase ut EU-regelverk på jernbanesektoren som de ikke ønsker, og til å beholde tilsvarende regelverk der det er hensiktsmessig.

Slik Storbritannia og Frankrike har hatt grensekryssende trafikk i mange tiår, har Norge og Sverige hatt det samme. Dersom den norske regjeringa var mer opptatt av å få til en effektiv jernbane enn av å underlegge seg EU-regler, ville den fort finne ut at det er uproblematisk å ha en velfungerende jernbanetrafikk mellom EU-stater og uavhengige tredjeland.

Stort bilde i toppen: Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons. (CC BY Herbert Ortner)

reLATERT

Se alle arrangementer

Etikken i teknikken

15. mai 2023

Hvor smart er det å gi kommersielle selskapers kunstige intelligens tilgang til helseopplysninger?

Sjåfører i blindsonen

02. mai 2023

Transporten er på ville veier når de som vil drive seriøst, taper i konkurransen, og kontrollmyndighetene ikke henger med i svingene.

Ute og sykler

17. april 2023

EUs Green Deal skal kutte klimautslipp, men er også en strategi for økonomisk vekst. Kommisjonen har mye å bevise.

Høringsuttalelse om Ytringsfrihetskommisjonen 

19. jan. 2023

Nei til EU har levert en høringsuttalelse om Ytringsfrihetskommisjonens utredning «NOU 2022:9 En åpen og opplyst offentlig samtale» 

På jernbane og taxi løper regjeringen fra Hurdalserklæringen  

12. nov. 2022

Hurdalserklæringen var en seier for alle som ville utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen.   

Vett 3 2022: Historier om handel

28. okt. 2022

Erfaringer fra flere lands handelsavtaler med EU.

Togrøveri kan avverges ved å endre Jernbaneloven

29. sep. 2022

Ett år etter at EUs fjerde jernbanepakke ble manøvrert inn i EØS-avtalen nøler regjeringa fremdeles med å kreve varige unntak fra konkurransekravene.

EUs digitale dilemma

11. aug. 2022

EU vil sette grenser for de store nettgigantenes bruk av europeiske data og personopplysninger. Tiltakene innebærer at Unionen også gjør den offentlige samtalen på sosiale medier til gjenstand for kontroll og lovregulering.

Kjør på drosjegrønt

04. juli 2022

Regjeringa foreslår flere tiltak for å bedre seriøsiteten i ei kaotisk drosjenæring. Det er bra. Men de avgjørende grepene som Hurdalsplattformen ga løfte om, glimrer fremdeles med sitt fravær.

Togstreik mot oppsplitting og EU-diktat

14. juni 2022

«Støre hold nå ord, du er ved Kongens bord. Hold Jernbane-Norge samlet!» Slik lød refrenget fra allsangen på Jernbanetorget da togene sto i to timer den 14. juni.

Nye hull i veipakka

03. juni 2022

Et endringsdirektiv legger opp til at en transportør skal kunne leie kjøretøy innen hele EØS, og ikke bare i egen medlemsstat som i dag. Det gir transportører nye muligheter til å omgå de sosiale bestemmelsene i Veipakka.

Tommel opp for toget

23. mai 2022

Det er opp til LO-kongressen å parkere konkurranseutsettingen av jernbanen.