Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons.

Kanaltoget Eurostar blir enda mer effektivt

En fornyet avtale mellom Storbritannia og tre EU-land sørger for at togtrafikken under Den engelske kanal vil gå enda mer smertefritt enn da landet fremdeles var medlem av EU.

– Denne viktige avtalen viser at selv om vi har forlatt den europeiske unionen, er våre bånd til Europa sterkere enn noensinne, sier den britiske innenriksministeren Priti Patel.

Sammen med ministre fra Frankrike, Belgia og Nederland jubler hun over at togforbindelsen mellom et Storbritannia utenfor EU og tre EU-land på kontinentet blir enda bedre enn før.

Et eksempel på rask og effektiv togtrafikk mellom EU og tredjeland

Nederland har nettopp tilsluttet seg avtalen mellom Frankrike, Belgia og Storbritannia som siden 1994 har sikret at høyhastighetsstoget Eurostar knytter Storbritannia effektivt til kontinentet. Store volumer av gods og passasjerer passerer regelmessig på skinnene under Den engelske kanal.

Den opprinnelige avtalen om å bygge kanalforbindelsen, The Treaty of Canterbury, ble inngått mellom Storbritannia og Frankrike i 1986. Avtalen ble revidert i 1993 da også Belgia ble part i den.

En togsuksess som blir enda bedre

Mellomstatlige avtaler har garantert for grensekryssende trafikk og strenge sikkerhetskrav. En felles sikkerhetsmyndighet og en tvisteløsningsordning med representanter for begge parter sørget tidligere for felles sikkerhetskrav. Nå som Storbritannia har forlatt EU, er det de franske og britiske nasjonale sikkerhetsmyndighetene som koordinerer seg imellom for å sikre fullt samsvarende sikkerhetsregler.

Verdens lengste undersjøiske tunnel (50 km) har vært en suksess. Den har redusert flytrafikken mellom metropoler som London, Brussel og Amsterdam betydelig. Et togsett rommer omtrent dobbelt så mange passasjerer som et vanlig passasjerfly.

Nå blir togforbindelsen enda mer effektiv, med passkontroll i Amsterdam og Rotterdam for reisende til London. Dermed vil ikke passasjerer lenger behøve å forlate toget i Brussel, slik de måtte før. Passkontrollen skyldes at Storbritannia ikke har deltatt i Schengen-samarbeidet, og heller ikke gjør det nå.

Friksjonsfritt uten ERA

Avtalen viser at EUs fjerde jernbanepakke og jernbanebyrået ERA på ingen måte er forutsetninger for effektiv grensekryssende togtrafikk i Europa.

Siden 31. januar 2020 har Storbritannia verken vært medlem av EU eller EU sitt jernbanebyrå ERA (European Union Agency for Railways). Landet har heller ikke til hensikt å søke om å få bli med i ERA, ifølge den britiske regjeringa.

Gjennom EU-medlemskapet har Storbritannia måttet innføre alle EUs jernbanepakker. Landet står nå fritt til å fase ut EU-regelverk på jernbanesektoren som de ikke ønsker, og til å beholde tilsvarende regelverk der det er hensiktsmessig.

Slik Storbritannia og Frankrike har hatt grensekryssende trafikk i mange tiår, har Norge og Sverige hatt det samme. Dersom den norske regjeringa var mer opptatt av å få til en effektiv jernbane enn av å underlegge seg EU-regler, ville den fort finne ut at det er uproblematisk å ha en velfungerende jernbanetrafikk mellom EU-stater og uavhengige tredjeland.

Stort bilde i toppen: Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons. (CC BY Herbert Ortner)

reLATERT

Se alle arrangementer

- Stortinget kan ikke vedta EUs fjerde jernbanepakke med alminnelig flertall

26. jan. 2021

Høyesterett har fått spørsmål fra Stortinget om EUs fjerde jernbanepakke kan vedtas med alminnelig flertall, slik regjeringen har foreslått, i forhold til Grunnlovens bestemmelser om suverenitetsavståelse. Nei til EU har nå sendt innlegg til Høyesterett om spørsmålet.

Brexits blanke ark

20. jan. 2021

Maktforhold i det britiske samfunnet avgjør hvem avtalen mellom Storbritannia og EU er bra for.

Norge trenger ikke EØS

20. jan. 2021

Brexit-avtalen har – ikke overraskende - skapt stor uro blant markedsliberalistene i Høyre.

Brexit viser at det finnes alternativer til EØS-avtalen  

20. jan. 2021

Det har snart gått en måned siden Brexit ble fullført med en ny handelsavtale mellom EU og Storbritannia inngått 24. desember.

Bedre for fisken med Brexit enn EØS

19. jan. 2021

Storbritannia får med Brexit bedre markedsadgang til EU på fisk enn Norge har med EØS-avtalen.

Nei til EU tok opp Wizz Air og EØS på stortingshøring om luftfarten

13. jan. 2021

På høringa om krisa i luftfarten i Transport- og kommunikasjonskomitéen den 12. januar la politisk rådgiver Jan R. Steinholt særlig vekt på den nye operatøren Wizz Air og EØS-avtalens rolle.

Høring om norsk luftfart og Wizz Air

11. jan. 2021

Nei til EU deltar på høring om krisetiltak for luftfarten.

Lemfeldig om EØS-avtalen

07. jan. 2021

Det er urovekkende hvis tidligere ESA-presidenter var uvitende om hva som lå i mandatet de hadde som voktere av EFTA-pilaren i EØS.

Handelsavtale mellom EU og Storbritannia

25. des. 2020

Nei til EU ønsker avtalen mellom Storbritannia og EU velkommen. – Det er flott at partene har blitt enige om en handelsavtale, sier Roy Pedersen, leder i Nei til EU.

Nei til kabotasje i norsk luftfart!

07. des. 2020

Det må være et unisont krav fra opposisjonen på Stortinget, fra fagbevegelsen og et samlet folk at Wizz Air kun får operere mellom destinasjoner i Norge og utlandet.

«Kvotebytte» er ikke noe «bytte» men ran av nord-norsk torsk  

01. des. 2020

Mens den nord-norske sjarkflåte er sulteforet med små torskekvoter planlegger minister Odd Emil Ingebrigtsen å gi bort opp mot 29.000 tonn fisk til EU, skriver Peter Ørebech.

Fiskeriforhandlinger og posisjonspapirene  

12. nov. 2020

Om forhandlingene mellom Storbritannia og EU, og hva som er Norges stilling i den pågående «tautrekkingen» etter Brexit.