Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons.

Kanaltoget Eurostar blir enda mer effektivt

En fornyet avtale mellom Storbritannia og tre EU-land sørger for at togtrafikken under Den engelske kanal vil gå enda mer smertefritt enn da landet fremdeles var medlem av EU.

– Denne viktige avtalen viser at selv om vi har forlatt den europeiske unionen, er våre bånd til Europa sterkere enn noensinne, sier den britiske innenriksministeren Priti Patel.

Sammen med ministre fra Frankrike, Belgia og Nederland jubler hun over at togforbindelsen mellom et Storbritannia utenfor EU og tre EU-land på kontinentet blir enda bedre enn før.

Et eksempel på rask og effektiv togtrafikk mellom EU og tredjeland

Nederland har nettopp tilsluttet seg avtalen mellom Frankrike, Belgia og Storbritannia som siden 1994 har sikret at høyhastighetsstoget Eurostar knytter Storbritannia effektivt til kontinentet. Store volumer av gods og passasjerer passerer regelmessig på skinnene under Den engelske kanal.

Den opprinnelige avtalen om å bygge kanalforbindelsen, The Treaty of Canterbury, ble inngått mellom Storbritannia og Frankrike i 1986. Avtalen ble revidert i 1993 da også Belgia ble part i den.

En togsuksess som blir enda bedre

Mellomstatlige avtaler har garantert for grensekryssende trafikk og strenge sikkerhetskrav. En felles sikkerhetsmyndighet og en tvisteløsningsordning med representanter for begge parter sørget tidligere for felles sikkerhetskrav. Nå som Storbritannia har forlatt EU, er det de franske og britiske nasjonale sikkerhetsmyndighetene som koordinerer seg imellom for å sikre fullt samsvarende sikkerhetsregler.

Verdens lengste undersjøiske tunnel (50 km) har vært en suksess. Den har redusert flytrafikken mellom metropoler som London, Brussel og Amsterdam betydelig. Et togsett rommer omtrent dobbelt så mange passasjerer som et vanlig passasjerfly.

Nå blir togforbindelsen enda mer effektiv, med passkontroll i Amsterdam og Rotterdam for reisende til London. Dermed vil ikke passasjerer lenger behøve å forlate toget i Brussel, slik de måtte før. Passkontrollen skyldes at Storbritannia ikke har deltatt i Schengen-samarbeidet, og heller ikke gjør det nå.

Friksjonsfritt uten ERA

Avtalen viser at EUs fjerde jernbanepakke og jernbanebyrået ERA på ingen måte er forutsetninger for effektiv grensekryssende togtrafikk i Europa.

Siden 31. januar 2020 har Storbritannia verken vært medlem av EU eller EU sitt jernbanebyrå ERA (European Union Agency for Railways). Landet har heller ikke til hensikt å søke om å få bli med i ERA, ifølge den britiske regjeringa.

Gjennom EU-medlemskapet har Storbritannia måttet innføre alle EUs jernbanepakker. Landet står nå fritt til å fase ut EU-regelverk på jernbanesektoren som de ikke ønsker, og til å beholde tilsvarende regelverk der det er hensiktsmessig.

Slik Storbritannia og Frankrike har hatt grensekryssende trafikk i mange tiår, har Norge og Sverige hatt det samme. Dersom den norske regjeringa var mer opptatt av å få til en effektiv jernbane enn av å underlegge seg EU-regler, ville den fort finne ut at det er uproblematisk å ha en velfungerende jernbanetrafikk mellom EU-stater og uavhengige tredjeland.

Stort bilde i toppen: Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons. (CC BY Herbert Ortner)

reLATERT

Se alle arrangementer

Alvorlige signalfeil fra Hurdal

15. nov. 2021

Regjeringa har lovet velgerne at den skal være et skiftelokomotiv for en ny og annen jernbanepolitikk. Det må bety at dørene lukkes for EUs fjerde jernbanepakke, uten signalfeil som følge av politisk svikt.

Hurdalsplattformen bekrefter at EØS-motstanden må fortsette

09. nov. 2021

Uttalelse fra Nei til EUs rådsmøte, vedtatt 7. november 2021.

Taxi fra Brussel

15. okt. 2021

4. oktober slo Klassekampen opp at den såkalte taxiliberaliseringa har ført til en eksplosjonsarta vekst i antall drosjeløyver, spesielt i Oslo. Dette har vært en varsla katastrofe for drosjenæringa, og jeg mener det dreier seg om ei rasering mer enn ei liberalisering.

Rutetabell for ei ny regjering

06. okt. 2021

Tog-Norge venter i spenning på at ei ny regjering sender EUs jernbanepakke i retur. Nei til EU har rutetabellen klar, i tilfelle Arbeiderpartiet eller Senterpartiet er usikre på hvilket spor de skal velge.

Ugyldig togbillett til Brussel

28. sep. 2021

Enveisbilletten til EUs jernbanebyrå er fremdeles ikke gyldig for påstigning.

– Vi lar oss ikke påtvinge ei jernbanepakke vi ikke vil ha   

25. sep. 2021

Det er vanskeligere å få EU-direktiver ut av EØS-avtalen enn å få dem inn. Som et siste spark til velgerne og den kommende regjeringa dytter Solberg-regjeringa EUs fjerde jernbanepakke inn i EØS-avtalen.    

Stakes are high in the EEA after Norwegian general election

20. sep. 2021

Should the EEA Joint Committee choose to incorporate the Railway Package in disregard of the Norwegian electoral vote, it could endanger the legitimacy of the EEA Agreement.

Jernbanepakke 4 og avgående regjering

20. sep. 2021

EUs jernbanepakke 4 ble med et ørlite flertall vedtatt av Stortinget i mai. Nå har vi en annet flertall  og får en ny regjering.

Utsett EØS-behandling av jernbanepakka! 

17. sep. 2021

Velgernes dom er krystallklar. Det nye stortinget får en sammensetning med overveldende flertall mot jernbanepakka fra EU. Partiene Ap, Sp, SV, Rødt og MDG er samstemte i dette spørsmålet.  

Nei til EU med klare krav til en ny regjering 

13. sep. 2021

Pressemelding etter valget – 13. september 2021.

Rødgrønt stoppsignal for jernbanepakka

09. sep. 2021

– Det skal ikke stå på oss. Vi vil prøve alle muligheter for å hindre implementering av jernbanepakka i Norge. Det sa Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Sverre Myrli da de fem rødgrønne partiene torsdag var samlet i Oslo for å svare på spørsmålet: EUs fjerde jernbanepakke: Hva nå?

Storbritannias økonomi vokser, og eksporten til EU har økt siden brexit

09. sep. 2021

Nye handelstall viser kraftig vekst i Storbritannias eksport til EU i årets andre kvartal. Den britiske økonomien er forventet å vokse mer enn i euro-landene.