Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons.

Kanaltoget Eurostar blir enda mer effektivt

En fornyet avtale mellom Storbritannia og tre EU-land sørger for at togtrafikken under Den engelske kanal vil gå enda mer smertefritt enn da landet fremdeles var medlem av EU.

– Denne viktige avtalen viser at selv om vi har forlatt den europeiske unionen, er våre bånd til Europa sterkere enn noensinne, sier den britiske innenriksministeren Priti Patel.

Sammen med ministre fra Frankrike, Belgia og Nederland jubler hun over at togforbindelsen mellom et Storbritannia utenfor EU og tre EU-land på kontinentet blir enda bedre enn før.

Et eksempel på rask og effektiv togtrafikk mellom EU og tredjeland

Nederland har nettopp tilsluttet seg avtalen mellom Frankrike, Belgia og Storbritannia som siden 1994 har sikret at høyhastighetsstoget Eurostar knytter Storbritannia effektivt til kontinentet. Store volumer av gods og passasjerer passerer regelmessig på skinnene under Den engelske kanal.

Den opprinnelige avtalen om å bygge kanalforbindelsen, The Treaty of Canterbury, ble inngått mellom Storbritannia og Frankrike i 1986. Avtalen ble revidert i 1993 da også Belgia ble part i den.

En togsuksess som blir enda bedre

Mellomstatlige avtaler har garantert for grensekryssende trafikk og strenge sikkerhetskrav. En felles sikkerhetsmyndighet og en tvisteløsningsordning med representanter for begge parter sørget tidligere for felles sikkerhetskrav. Nå som Storbritannia har forlatt EU, er det de franske og britiske nasjonale sikkerhetsmyndighetene som koordinerer seg imellom for å sikre fullt samsvarende sikkerhetsregler.

Verdens lengste undersjøiske tunnel (50 km) har vært en suksess. Den har redusert flytrafikken mellom metropoler som London, Brussel og Amsterdam betydelig. Et togsett rommer omtrent dobbelt så mange passasjerer som et vanlig passasjerfly.

Nå blir togforbindelsen enda mer effektiv, med passkontroll i Amsterdam og Rotterdam for reisende til London. Dermed vil ikke passasjerer lenger behøve å forlate toget i Brussel, slik de måtte før. Passkontrollen skyldes at Storbritannia ikke har deltatt i Schengen-samarbeidet, og heller ikke gjør det nå.

Friksjonsfritt uten ERA

Avtalen viser at EUs fjerde jernbanepakke og jernbanebyrået ERA på ingen måte er forutsetninger for effektiv grensekryssende togtrafikk i Europa.

Siden 31. januar 2020 har Storbritannia verken vært medlem av EU eller EU sitt jernbanebyrå ERA (European Union Agency for Railways). Landet har heller ikke til hensikt å søke om å få bli med i ERA, ifølge den britiske regjeringa.

Gjennom EU-medlemskapet har Storbritannia måttet innføre alle EUs jernbanepakker. Landet står nå fritt til å fase ut EU-regelverk på jernbanesektoren som de ikke ønsker, og til å beholde tilsvarende regelverk der det er hensiktsmessig.

Slik Storbritannia og Frankrike har hatt grensekryssende trafikk i mange tiår, har Norge og Sverige hatt det samme. Dersom den norske regjeringa var mer opptatt av å få til en effektiv jernbane enn av å underlegge seg EU-regler, ville den fort finne ut at det er uproblematisk å ha en velfungerende jernbanetrafikk mellom EU-stater og uavhengige tredjeland.

Stort bilde i toppen: Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons. (CC BY Herbert Ortner)

reLATERT

Se alle arrangementer

Mer eller mindre inngripende

23. okt. 2020

Høyesterett skal vurdere den omstridte praksisen med såkalt «lite inngripende» myndighetsoverføring i EØS-saker, med utgangspunkt i EUs fjerde jernbanepakke. Det kan få stor betydning for nasjonal suverenitet, Grunnlovens mindretallsvern og EØS-avtalen.

Jernbanepakka til Høyesterett

22. okt. 2020

Stortinget setter foreløpig bom for EUs fjerde jernbanepakke. Opposisjonen vil at Høyesterett først vurderer om den foreslåtte myndighetsoverføringen er i samsvar med Grunnloven.

Fire grunner til å si nei til EUs fjerde jernbanepakke

20. okt. 2020

Det er mange grunner til å være imot innføring av EUs fjerde jernbanepakke i Norge. Her er de fire viktigste.

Regjeringens jernbaneforslag undergraver EØS-avtalens dobbeltspor

20. okt. 2020

Regjeringen sier den vil slå ring om EØS-avtalen, samtidig som den aktivt underminerer de spesielle mekanismene som EØS-avtalen hviler på.

Gi EUs fjerde jernbanepakke stoppsignal

08. okt. 2020

Stortinget kan i høst frasi seg retten til å bestemme over norsk jernbanepolitikk i framtida når det blant annet gjelder anbud og sikkerhet. EUs fjerde jernbanepakke får store konsekvenser om den vedtas. Det må forhindres.

– Nå må KrF og Frp lytte til egne velgere!

28. sep. 2020

Et klart flertall blant Frp og KrFs velgere er negative til å overføre myndighet til EUs jernbanebyrå.  Det viser en helt fersk meningsmåling utført av Sentio på vegne av Nei til EU.

Stor motstand i folket mot EUs fjerde jernbanepakke

28. sep. 2020

Bare 2 av 10 mener EUs jernbanepakke gir sikrere og bedre jernbane. Både blant Frp og KrFs velgere er det et klart flertall som er negative til å overføre myndighet til EUs jernbanebyrå.

Forledende og forfeilet forsøk på forskuttering av EUs fjerde jernbanepakke

28. sep. 2020

Nye jernbaneforskrifter på høring har til formål å hasteinnføre vesentlige deler av EUs fjerde jernbanepakke før Stortinget får sagt sitt.

Alle togruter på anbud?

21. sep. 2020

Et nei til EUs jernbanepakke 4 ivaretar norsk handlefrihet. Det gjør ikke et ja.

Grunnlovsvurdering med tvilsom konklusjon

01. sep. 2020

Lovavdelingen støtter seg tungt på Samferdselsdepartementets framstilling av EUs fjerde jernbanepakke, og har levert en grunnlovsvurdering som ikke kan være siste ord i striden om hvor inngripende myndighetsoverføringen til EU er.

Skyggeboksing om jernbanepolitikk  

14. aug. 2020

Valgkampen om jernbanepolitikken kan bli avlyst allerede i høst.

Ta lærdom av Oslo sporveier!

04. aug. 2020

Sporveien i Oslo har gjennomlevd Jernbanereformen i miniatyrformat. Det var ingen suksess. Byrådet tok konsekvensen av erfaringene og omgjorde gamle vedtak.