Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons.

Kanaltoget Eurostar blir enda mer effektivt

En fornyet avtale mellom Storbritannia og tre EU-land sørger for at togtrafikken under Den engelske kanal vil gå enda mer smertefritt enn da landet fremdeles var medlem av EU.

– Denne viktige avtalen viser at selv om vi har forlatt den europeiske unionen, er våre bånd til Europa sterkere enn noensinne, sier den britiske innenriksministeren Priti Patel.

Sammen med ministre fra Frankrike, Belgia og Nederland jubler hun over at togforbindelsen mellom et Storbritannia utenfor EU og tre EU-land på kontinentet blir enda bedre enn før.

Et eksempel på rask og effektiv togtrafikk mellom EU og tredjeland

Nederland har nettopp tilsluttet seg avtalen mellom Frankrike, Belgia og Storbritannia som siden 1994 har sikret at høyhastighetsstoget Eurostar knytter Storbritannia effektivt til kontinentet. Store volumer av gods og passasjerer passerer regelmessig på skinnene under Den engelske kanal.

Den opprinnelige avtalen om å bygge kanalforbindelsen, The Treaty of Canterbury, ble inngått mellom Storbritannia og Frankrike i 1986. Avtalen ble revidert i 1993 da også Belgia ble part i den.

En togsuksess som blir enda bedre

Mellomstatlige avtaler har garantert for grensekryssende trafikk og strenge sikkerhetskrav. En felles sikkerhetsmyndighet og en tvisteløsningsordning med representanter for begge parter sørget tidligere for felles sikkerhetskrav. Nå som Storbritannia har forlatt EU, er det de franske og britiske nasjonale sikkerhetsmyndighetene som koordinerer seg imellom for å sikre fullt samsvarende sikkerhetsregler.

Verdens lengste undersjøiske tunnel (50 km) har vært en suksess. Den har redusert flytrafikken mellom metropoler som London, Brussel og Amsterdam betydelig. Et togsett rommer omtrent dobbelt så mange passasjerer som et vanlig passasjerfly.

Nå blir togforbindelsen enda mer effektiv, med passkontroll i Amsterdam og Rotterdam for reisende til London. Dermed vil ikke passasjerer lenger behøve å forlate toget i Brussel, slik de måtte før. Passkontrollen skyldes at Storbritannia ikke har deltatt i Schengen-samarbeidet, og heller ikke gjør det nå.

Friksjonsfritt uten ERA

Avtalen viser at EUs fjerde jernbanepakke og jernbanebyrået ERA på ingen måte er forutsetninger for effektiv grensekryssende togtrafikk i Europa.

Siden 31. januar 2020 har Storbritannia verken vært medlem av EU eller EU sitt jernbanebyrå ERA (European Union Agency for Railways). Landet har heller ikke til hensikt å søke om å få bli med i ERA, ifølge den britiske regjeringa.

Gjennom EU-medlemskapet har Storbritannia måttet innføre alle EUs jernbanepakker. Landet står nå fritt til å fase ut EU-regelverk på jernbanesektoren som de ikke ønsker, og til å beholde tilsvarende regelverk der det er hensiktsmessig.

Slik Storbritannia og Frankrike har hatt grensekryssende trafikk i mange tiår, har Norge og Sverige hatt det samme. Dersom den norske regjeringa var mer opptatt av å få til en effektiv jernbane enn av å underlegge seg EU-regler, ville den fort finne ut at det er uproblematisk å ha en velfungerende jernbanetrafikk mellom EU-stater og uavhengige tredjeland.

Stort bilde i toppen: Kanalekspressen Eurostar 373 på Waterloo stasjon. Bilde fra Wikipedia Commons. (CC BY Herbert Ortner)

reLATERT

Se alle arrangementer

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Del 7 Beredskap i en urolig tid

12. feb. 2024

Denne delen omhandler fire områder innen beredskap: mat, transport, helse og energi.

Del 6 Digitale trusler mot demokratiet

12. feb. 2024

EU ønsker å lage reguleringer som er i forkant av den hurtige digitale utviklingen, hvilket er fornuftig.

Uvisst om ESA godtar sentrallås for drosjene

08. jan. 2024

Samferdselsministeren vil innføre sentrallås for taxinæringa. Han har også klokelig funnet ut at det er på tide å tallfeste hva midlertidig busskabotasje skal bety.

Brexit fra Baskerville

08. jan. 2024

Skremslene sprekker når Det internasjonale pengefondet forventer sterkere vekst i Storbritannia enn i de store EU-landene.

Sikkerhet og beredskap

18. des. 2023

Notat fra Nei til EUs folkestyreutvalg nr. 2 2023.

EU vil ha full kontroll over den digitale lommeboka di

09. nov. 2023

Bak lukkede dører har EU gjennomført såkalte trilogforhandlinger om et nytt verktøy som kan invadere nettleseren din. Den digitale lommeboka skal være gyldig i hele EU/EØS.

Masseovervåking setter demokratiet i fare

09. nov. 2023

Chat Control 2.0 kan bli det alvorligste inngrepet mot retten til privatliv og ytringsfrihet i Europa i nyere tid.

Drosjeutvalget balanserer på den gule veistripa

06. juli 2023

Ved å styre strengt etter den gule stripa håper Drosjeutvalget at de ikke blir overkjørt av ESA.

Etikken i teknikken

15. mai 2023

Hvor smart er det å gi kommersielle selskapers kunstige intelligens tilgang til helseopplysninger?

Sjåfører i blindsonen

02. mai 2023

Transporten er på ville veier når de som vil drive seriøst, taper i konkurransen, og kontrollmyndighetene ikke henger med i svingene.

Ute og sykler

17. april 2023

EUs Green Deal skal kutte klimautslipp, men er også en strategi for økonomisk vekst. Kommisjonen har mye å bevise.