Krona for klima og arbeid

Innføring av euro i Norge ville frata nye grønne næringer et formidabelt konkurransefortrinn.

Euroen er kroneksemplet på at EØS-avtalen, tross alt, er noe ganske annet enn et EU-medlemskap. Fri fra EUs pengeunion og felles valuta har Norge lavere arbeidsløshet, og slipper EUs innblanding i landenes statsbudsjetter med krav om velferdskutt.

Arbeidsløsheten i eurosonen er nesten det dobbelte av i Norge, 6,5 prosent i siste rapporterte måned hos Eurostat (september). EUs sentralbank forventer videre økning i arbeidsløsheten på grunn av høy rente og svak økonomisk vekst. Ungdomsledigheten i eurosonen er 14 prosent, som er lavere enn i kriseårene etter 2008, men nå er tendensen igjen at den stiger.

 

Med svak kronekurs, prisstigning og økte renter som bakteppe, prøver både Høyre og Venstre og enkelte kommentatorer å bruke euro som argument for norsk EU-medlemskap. På reise i utlandet får vi mindre for kronene, ikke bare i Paris og Berlin, men også i London, uten at noen har gått i bresjen for innføring av pund av den grunn. Renteforskjellen er marginal. EUs sentralbank har satt den til 4 prosent, mens Norges Bank har 4,25 prosent.

Mye av prisveksten er importert og forsterket av den svake krona. Sammenlignet med EU-land har likevel matvareprisene i Norge steget mindre, trolig fordi Norge er utenfor EUs felles landbrukspolitikk, og de matvarene som produseres her hjemme er mer prisregulert.

Både for norsk eksportindustri og turistnæringen er en svak krone gull verdt. Når importerte varer bli dyrere, gir det også en fordel på hjemmemarkedet i Norge. Importerte innsatsvarer som trengs til produksjon kan påvirke noen næringer negativt, men i hovedsak gir svak norsk krone stor nettogevinst for næringslivet. Man får ganske enkelt flere kroner for varene og tjenestene som produseres.

 

Etter finanskrisen falt kronekursen betydelig i årene 2013–2015. Norske eksportvarer ble billigere i utlandet og importerte produkter dyrere. Dette var og er et viktig konkurransefortrinn.

De norske økonomiske konjunkturene er typisk motstrøms av de europeiske. Dette har særlig sammenheng med olje- og gassnæringen, der høye olje- og gasspriser styrker norsk økonomi. For et Europa som for det meste er importører av energi, er virkningen stikk motsatt.

Klimaomstillingen med redusert bruk og utvinning av olje og gass stiller også Norge overfor særskilte økonomiske utfordringer. En egen valuta og en relativt svak kronekurs gir bedriftene drahjelp for å utvikle ny eksportrettet virksomhet.

Tyske Centre for European Policy analyserte for noen år tilbake hvilke land som har tjent på innføringen av euro og hvilke som har tapt («20 Years of the Euro: Winners and Losers – An Empirical Study», 2019). Ifølge rapporten er det først og fremst Tyskland som tjent på innføringen av euroen, ellers er det bare Nederland som har hatt noen betydelig gevinst.

Studien mener å påvise at Hellas tjente godt på euroen de første årene, men siden 2011 har landet hatt enorme tap. I alle de andre landene som er analysert, har euroen gitt en nedgang i velstand.

 

I det store og hele har den økonomiske utviklingen i eurolandene vært svak over tid. Nå ser vi også stagnasjon og nedgang i Tyskland, i kjølvannet av energikrisen og stans i importen av billig russisk gass.

Med euroen som felles mynt kan landene ikke lenger bruke valutapolitikken som et virkemiddel for å regulere tilstanden i økonomien. Eurolandene har dessuten gitt fra seg muligheten til å styre rentenivået, som bestemmes av sentralbanken i Frankfurt. Pengeunionen øker de økonomiske spenningene mellom landene i unionen. Ikke alle land er tjent med samme pengepolitikk til enhver tid.

Norges Banks gjentatte rentehevinger som tiltak for å bremse prisveksten har blitt et omstridt tema. Denne debatten er interessant, for det er vanskelig å se for seg at EUs sentralbank ville ta særhensyn til norske forhold i rentepolitikken. I dag har vi et nasjonalt handlingsrom til å regulere dette, også Norges Banks styringsmål og uavhengighet er et politisk valg.

 

Hvis oljeinntektene holdes utenfor, har Norge har et betydelig budsjettunderskudd. Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i statsbudsjettet for 2023 anslås til 316,8 milliarder kroner. Det er usikkerhet rundt hvordan EUs sentralbank en gang i fremtiden ville vurdere en slik nasjonal bokføring.

Handlingsrommet i budsjett- og pengepolitikken ville skrumpe dramatisk inn. EUs økonomiske og monetære union forutsetter samordning av den økonomiske politikken i medlemslandene, også skattepolitikken.

Helt grunnleggende reiser euroen spørsmål om demokrati. La oss for eksempel tenke at et land vil prioritere innsats mot arbeidsløshet mer enn tiltak mot prisvekst. Et annet land kan ha en motsatt målsetning: heller arbeidsløshet enn prisvekst. Når hvert land bestemmer sin egen pengepolitikk, er det mulig å skreddersy politikken for det målet man har. Når pengepolitikken overlates til en overnasjonal instans, forsvinner muligheten for skreddersøm og politikken kan ikke lenger tilpasses ulike målsetninger i landene.

 

Hva står man så igjen med, når man ikke kan bruke nasjonal finans- eller rentepolitikk for å utjevne de økonomiske svingningene mellom og innad i land? Dels en høyere arbeidsløshet, men også et såkalt fleksibelt arbeidsmarked.

Oppskriften fra EU er større mobilitet, der de økonomiske svingningene skal utjevnes ved at arbeiderne flytter fra land til land etter konjunkturene. Med andre ord en amerikanisering av arbeidslivet, der det er lettere å si opp folk og lønnsforskjellene er større. Dette er en langt større trussel mot kjøpekraften for de fleste enn at croissantene koster noen kroner ekstra i Paris.

Teksten er opprinnelig trykt i Klassekampen 25. november 2023.

reLATERT

Se alle arrangementer

Regjeringens plan for Norge må følges opp med mottiltak mot EUs toll

18. des. 2025

Regjeringen vil være en garantist for EØS-avtalen, men det er viktigere å sikre norsk næringsliv mot handelshindringer

EU-tollen knekker hovedargumentet for EØS

17. des. 2025

EUs toll på norske ferrolegeringer må føre til en bred diskusjon om alternativer til EØS som sikrer suverenitet, sysselsetting, miljø og næringsliv.

Nei til EUs høringssvar om Bygningsenergidirektivet

16. des. 2025

Nei til EU mener at EUs bygningsenergidirektiv ikke er tilpasset lokale forhold. Direktivet vil gi store kostnader for samfunnet og for huseiere i Norge.

Da EU straffet Hellas

10. des. 2025

Eurokrisen viser den høye kostnaden ved en vingeklippet nasjonal selvbestemmelse.

Folket tenker selv

09. des. 2025

I slutten av november var det 31 år sia vi stemte nei til å bli medlem i EU. En beslutning det norske folk tok fordi vi er i stand til å tenke selv.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

31 år siden EU-neiet i folkeavstemninga – Gratulerer! 

28. nov. 2025

Motstanden mot EU og EØS øker, viser to nye meningsmålinger som kom rett før 31-årsdagen for folkeavstemningen i 1994. 

Lundteigen – her er mitt politiske liv

24. nov. 2025

Lundteigen har til sammen vært folkevalgt på Stortinget i seks perioder, denne høsten gikk han av som stortingsrepresentant.

Et EU-kritisk storting må sette foten ned mot EU-tilpasning på tvers av nasjonale interesser

11. nov. 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 9. november 2025.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

EU svekker klimamålet sitt frem mot 2040 

10. nov. 2025

EU skal kutte klimagassutslippene sine med 90% innen 2040, men de åpner opp for mer kvotebruk, muligheter for å senke målet og utsetter viktig klimapolitikk.