Maktkampen om ACER

EU vil gi energibyrået ACER mer makt, spørsmålet er hvor mye mer. Barth Eide selger skinnet før bjørnen er skutt.

EU-parlamentet har tidligere behandlet EU-kommisjonens forslag til revidert ACER-forordning. Også Barth Eide mener dette forslaget utvider ACERs makt. Ministerrådet, EUs 28 energiministre, behandlet det samme forslaget 11. juni 2018.

Det er ministerrådets vedtak Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) legger til grunn når de nå melder at det ikke blir noen økt makt til ACER. Det er dette vedtaket som får fram jubel hos APs Espen Barth Eide. En forståelig jubel, siden han og Jonas Gahr Støre har lovt å legge ned veto mot økt ACER-myndighet.

Men EU har ikke fattet vedtak, verken på ACER-forordningen eller det reviderte elmarkedsdirektivet som også overfører makt til ACER. Nå starter trilogforhandlinger mellom ministerrådet, EU-parlamentet og EU-kommisjonen. Kommisjonen har allerede vært ute og markert at de står på sitt. Med unntak av EU-kommisjonens forslag om at ACER kan gjøre vedtak med simpelt flertall, i stedet for to tredels flertall som i dag, støtter EU-parlamentet kommisjonens forslag på alle viktige punkt.

Nei til EU vil juble dersom de svært ytterliggående forslag fra EU-kommisjonen om overføring av makt fra medlemslandene, Norge inkludert, til ACER og EU-kommisjonen faller. Men det skal først forhandles med ACER-entusiastene i kommisjon og EU-parlamentet.

Uansett hvordan disse forhandlingene går, vil ACER få mer makt. Det vil nemlig også ministerrådet gi ACER:

  • I dag kan ACER avgjøre tvister mellom to land. Nå kan de gjøre det mellom flere land fordi energiunionen skal utvikles region for region. Det skal opprettes regionale sentre og styring med disse er essensielt for utvikling av EUs energiunion.
  • EU-kommisjonen vedtar retningslinjer og nettverkskoder. Det er slik de kontrollerer at strømmen flyter fritt fra Norge til EU uhindret av nasjonale hensyn. ACER lager rammeverket som nettverkskoder og retningslinjer skal passe inn i. ACER overvåker at nettverkskoder og retningslinjer innføres i tråd med EUs regler og rapporterer avvik til kommisjonen. Kommisjonen vedtar.
  • Nytt er at ACER kan handle på eget initiativ. Tidligere måtte de bli bedt om det fra RME (Reguleringsmyndigheten for Energi, som etter Stortingets vedtak av tredje energimarkedspakke er skilt ut av NVE og helt fristilt fra politisk styring) eller det måtte være en tvist. Nå kan de på egen hånd «hjelpe» RME til «å følge god praksis». Følger ikke RME ACERs forslag innen fire måneder, skal ACER varsle kommisjonen. Kommisjonen vedtar.
  • ACERs direktør kan på egen hånd kreve at det regulatormyndighetene i en region foreslår skal legges fram for godkjenning av ACER. Dersom forslaget kan påvirke det indre marked og kan påvirke energisikkerheten i andre EU-land utenfor regionen.
  • Blir ikke landenes regulatorer (RME som fristilt del av NVE i Norge) enige om prissoner, så vedtar ACER.
  • ACER skal «bidra» til energisikkerhet. I dag er det en nasjonal oppgave.

Hovedmetoden er at ACER overvåker, rapporterer og foreslår overfor EU-kommisjonen der ACER ikke sjøl kan fatte endelige vedtak. EU-kommisjonen vedtar.

Dessverre, Barth Eide. Du må nok belage deg på at det ikke blir så lett å løpe fra løftet om å reservere Norge i EØS når ACER får mer makt.

reLATERT

Se alle arrangementer

Kraft og tvang mot folkestyre

29. april 2024

Fornybardirektivet går løs på selve grunnlaget for lokaldemokratiet.

Veto mot fornybardirektivet 

29. april 2024

EUs energikomissær Kadri Simson truer Norge med konsekvenser dersom ikke Fornybardirektivet innføres innen august 2024. EU kommer med direkte trusler mot Norge.  

EØS-debatten er et spørsmål om å ta demokratiet på alvor 

29. april 2024

For å sikre folkestyret må Norge stanse maktoverføringen til EU. Regjeringens lovnader om å bruke handlingsrommet i EØS må følges opp i praksis.

EUs reviderte avløpsdirektiv mangler lokal tilpasning 

29. april 2024

Forurensing fra avløp må reduseres, men EUs reviderte avløpsdirektiv mangler lokal tilpasning og går dermed feil vei inn i fremtiden. 

EUs bygningsenergidirektiv mangler lokal tilpasning 

29. april 2024

Klimagassutslipp fra bygg må ned, men bygningsenergidirektivet mangler lokal tilpasning og går dermed feil vei inn i fremtiden. 

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.